אז למה אנחנו מעשנים? כל התירוצים

(0)
לדרג

כשבכל זאת מתעקשים לשאול את המעשן או המעשנת למה הם מעשנים, אני נתקלת בשלל הסברים ותירוצים שנועדו להסביר את ההתמכרות לחומר. כל הלבטים וכל הקושיות

אם תשאלו מעשנים, הם יגידו לכם שסיגריה עוזרת להתמודד עם מצבי לחץ וסביבה מלחיצה, ועוזרת להפסקה מהנה יותר בשעת העבודה. המעשנים גם יגידו לכם שסיגריה עוזרת "להירגע", עוזרת להתמודד עם מצבים והרגשות לא נעימים וכמובן גם מונעת את תסמיני הגמילה מניקוטין...

הסיגריה, יאמרו המעשנים, מונעת הרגשת שיעמום, דיכאון ודאגה והיא מגדילה את ההנאה מחוויות נעימות. הסיגריה גם מספקת ריגושים פיסיים, מספקת תעסוקה לידיים ועוזרת להתמקד ולהתרכז, כמו גם ההרגשה של "אני יותר פרודוקטיבי".

אולם למרות שהמעשנים מצדיקים את העישון בפני חברים, הם גם מתלבטים בשאלות לא-נעימות בינם ובין עצמם.

מה מדאיג את המעשנים

מה שמדאיג את המעשנים הם כמובן הנזקים הבריאותיים והחשש כי הסיגריה בסוף עלולה לגרום למוות. המעשנים שמגיעים לטיפול גמילה גם מספרים על תחושה "מסריחה": הבל פה, בגדים, שיער, בית, מכונית - הכל מסריח מסיגריות.

המעשנים גם יספרו לכם כי הם שונאים את הרגל העישון בשל המאפרות המסריחות, החורים בבגדים ובריפוד בבית וגם את ה-"בלגן" הנלווה לעישון.

אולם מעשנים שרוצים להפסיק לעשן גם מתלוננים על בעיות נוספות. מעשנים רבים סיפרו לי על תחושת קוצר נשימה במאמץ וכי "כוח ההתמדה שלי פוחת". עוד מתלוננים המעשנים כי "הסיגריות עולות לי הרבה כסף ועוד יעלו לי יותר", שלא לדבר על זה ש-"לעשן זה כבר לא IN ואני מרגיש לא נוח לעשן בחברה".

המעשנים לא רק מודאגים בקשר לעצמם והם דואגים כי הם חושפים את היקרים להם, בני משפחה, ילדים או חיות בית לסכנות בריאותיות.

עוד מספרים מעשנים כי "אני חוטף לעיתים קרובות הצטננויות,שיעול,גרון ניחר, התקפי אסטמה" וכי "אני משמש דוגמא רעה לילדי ולאחרים שחשובים לי" והמעשנים גם מתלוננים כי בשל העישון "יש אנשים שמתרחקים מחברתי בגלל שאני מעשן".

אז אם אתם מזדהים יותר אם הקבוצה השניה, כנראה שאתם רוצים להיגמל ולא ממש יודעים איך.

אז כתבו אלי בפורום גמילה מעישון כדי להיגמל סוף סוף מהסיגריה

הכותבת היא רוקחת מומחית בפרמקולוגיה קלינית העוסקת עם ד"ר יהושע נפתי, רופא משפחה בכיר, בהפעלת תוכניות לגמילה מעישון משולבות בהדרכה לאורח חיים בריא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום