מהו הטיפול היעיל בכינים?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: בקרב ילדים הסובלים מהדבקה עקשנית בכיני ראש, מתן פומי של שתי מנות איברמקטין יעיל יותר משני טיפולים בתרחיף מקומי של מלטיון

מאת: מערכת zap doctors

הדבקה על-ידי כינים היא תופעה נפוצה בכל העולם, בפרט בקבוצת הגילאים 3-11 שנים. הטיפול הנפוץ הוא שימוש בחומרים טופיקאליים כגון pyrethroids ו-malathion. הטיפול המקומי הוא מסורבל ומלווה לעיתים קרובות בכישלון טיפולי, לעיתים בגלל חוסר היענות, ולעיתים בגלל עמידות של הכינים לחומר הפעיל.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם ב-New England Journal of Medicine היתה להשוות בין יעילות הטיפול המקומי המסורתי בשמפו המכיל malathion לבין טיפול פומי בתרופה אנטי פרזיטרית - Ivermectin פומי.

שיטות

מדובר במחקר פרוספקטיבי, כפול סמיות, רב מרכזי, שבוצע במרכזים רפואיים באנגליה, צרפת, ישראל ואירלנד. לאחר שזוהה מקרה של הדבקה בכינים שלא הגיב לטיפול ביתי מקובל, הוזמנו כל בני הבית לבדיקת נשאות כיני ראש. בוצעה רנדומיזציה באשכולות - כלומר כל בני הבית שענו לקריטריוני ההכללה קיבלו טיפול זהה ושוייכו לאותה קבוצת מחקר. קבוצות המחקר טופלו באחד משני הטיפולים: כדורי ivermectin 400 מיקרוגראם לק"ג + תרחיף פלצבו למריחה על השיער, או תרחיף malathione לשימוש מקומי על הראש + כדורי פלצבו. בילדים קטנים ריסקו את הכדורים ומוססו אותם במיץ. בשתי הקבוצות הטיפול ניתן פעמיים בהפרש של 8 ימים. המדד העיקרי הנבדק היה נוכחות כינים חיות בבדיקה 15 יום לאחר הטיפול. נבדקה גם נוכחות כינים בימים 2, 8, 22, ו-29. בנוסף נאסף מידע על תופעות לוואי של הטיפול.

תוצאות

בסה"כ השתתפו במחקר 812 ילדים (398 בקבוצת הטיפול באיברמקטין ו-414 בקבוצת תרחיף המלטיון).

יעלות הטיפול הפומי ב-Ivermectin בהכחדת הכינים ביום 15 היתה 95.2% לעומת 85.0% בקבוצת התרחיף (הבדל מובהק - p<0.001). היתרון של הטיפול הפומי נשמר בכל ימי הבדיקה הנוספים. לא היה הבדל בשיעור הילדים שלא השלימו את הטיפול בין שתי הקבוצות. לא היה הבדל בשכיחות תופעות הלוואי הקלות או החמורות בין שתי קבוצות המחקר.

מסקנה

בילדים הסובלים מהדבקה עקשנית בכיני ראש, מתן פומי של שתי מנות איברמקטין היה יעיל יותר משני טיפולים בתרחיף מקומי של מלטיון.

דיון

שכיחות ההדבקה בכיני ראש גוברת בקרב ילדים בעולם המפותח, וישנם דיווחים רבים על עמידות לטיפולים הקונבנציונאליים. המחקר הנוכחי הראה יתרון ברור ביעילות של טיפול פומי באיברמקטין על פני טיפול טופיקאלי במלטיון. סביר להניח שבחיים ההבדל בין הטיפולים יהיה גדול אף יותר עקב הפשטות שבטיפול הפומי: מנה בודדת פומית בהפרש של שבוע. צריך גם להזכיר שלא מעט דיווחים קושרים את התרחיפים הטופיקאליים עם תופעות לוואי רבות, וייתכן שבקרוב נוכל להציע אלטרנטיבה קלה.

לתקציר המאמר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום