איך עוצרים עצירות?

(21)
לדרג

על הקשר בין תזונה לא נכונה, רפואה סינית והתגברות על עצירות, עצור בטרם תעבור

מאת: עצירות תוקפת רבים מאתנו בשל התזונה הלקויה שאנו אוכלים. הרפואה הסינית מונה סיבות רבות לעצירות אילת מן, תזונאית קלינית וסינית

המושג "עצירות" מתאר למעשה תנועה איטית של תכולה מוצקה דרך המעי הגס, כשהתוצאה היא יציאה מועטה ולעיתים רחוקות. לעצירות יש מספר סימנים והם תנועת מעיים שאינה יום יומית, יציאות יבשות, קושי ביציאה ויציאה מכאיבה.

יחד עם זאת חשוב לזכור כי הדעות לגבי מה נורמלי ומה לא לגבי יציאות חלוקות מאוד. יש כאלה שיטענו שיציאות "נורמליות" זה לפחות ארבעה פעמים ביום, ויש כאלה הטוענים שיציאה פעם ביומיים תיחשב כנורמלית.

זו הסיבה שמספר היציאות הנורמלי משתנה בין תרבויות, וגם הכמות ביציאה נורמלית משתנה בין התרבויות השונות והיא יכולה לנוע בין 80 גרם ללא פחות מ-500 גרם תמימים.
באופן דומה, זמן המעבר ליציאה משתנה בין יום וחצי לשלושה ימים, ולפי הרפואה הסינית יציאה צריכה להיות כל יום, צבעה חום בהיר, בצורת צילינדר ובאורך מספר סנטימטרים.

הסיבות לעצירות והטיפול

על פי הרפואה הסינית, ישנם כמה סיבות לעצירות.

הסיבה הראשונה יכולה להיות דיאטה. צריכה מרובה של מזון חריף מייבשת את נוזלי הקיבה והמעי, ולכן היא עלולה לגרום לעצירות על ידי ייבוש היציאות כך שאינם יכולים לנוע בחופשיות.

לכן טיפול התזונתי יתמקד בהורדת כמויות הצריכה של מזון חריף ומחמם כמו תבלינים חריפים, קפאין או אלכוהול, ומצד שני מתן מזון מוריד ומקרר כמו שעועית מונג, פטריות, עשבי תיבול קרים ושתייה מרובה.

כמו כן, הטיפול התזונתי יכלול במקרה של עצירות בשל דיאטה מזון מעודד פעילות מעי כמו סלק, קוואקר מבושל או זרעי פשתן מושרים במים.

צריכה מוגזמת של מזונות קרים יחסמו את תפקוד הטחול כאחראי על יצור אנרגיה כך שהיציאות לא יוכלו להתקדם למטה, בלי קשר לאופי המזון הנאכל.

לכן הטיפול התזונתי יתמקד בהורדת הצריכה של מזון טרי כמו ירק, פרי, מוצרי חלב, מזון קפוא או שהופשר מהקפאה ומתן מזון מחמם כמו תבלינים כקינמון, ציפורן, זנגוויל, הל אכילת מזון מבושל בכל הארוחות ומתן מזון מעודד פעילות מעי כמו סלק, קוואקר מבושל, או זרעי פשתן מושרים במים.

גם חסר סיבים הוא גורם חשוב בעצירות ולכן הטיפול התזונתי יתמקד בהעשרת התפריט בסיבי מזון כמו דגנים מלאים, קטניות, פרי וירק בקליפתם. מזון מעודד פעילות מעי

סיבה נוספת לעצירות יכולה להיות לחץ נפשי. במקרה כזה לחץ נפשי משפיע על תנועתיות המעי בעיקר דרך הכבד והטחול.

גם בעיות רגשיות כמו כעס, דחייה או דאגה לאורך זמן עלולים לגרום לסטגנציה (מחסום) של צ'י (אנרגיה), והאנרגיה התקועה של הכבד חוסמת את הזרימה החלקה במחמם התחתון וגורמת לעצירות ולהתנפחות הבטן וכאבים. ברפואה הסינית, זוהי עצירות על רקע עודף.

לכן הטיפול התזונתי יתמקד במזון פותח סטגנציות כמו כרוב, סלרי, סלק, חצילים, אפרסק, עלה דפנה, פלפל אנגלי, בזיליקום וכוסברה.

עודף פעילות מנטלית, חשיבת יתר ודאגת יתר, כולם משפיעים על הטחול ומאיטים את המעבר של המזון במעי ועלולים לגרום לעצירות. זו עצירות בעלת אופי של חסר. ואינה מלווה בהתנפחות ובכאב.

לכן בעצירות מסוג כזה הטיפול התזונתי יתמקד במזון מחזק טחול כמו טחול, גזר, דלעת, בטטה, גריסי פנינה, תירס, פלפל כתום, מזון מבושל ומזון מעודד פעילות מעי כמו סלק, קוואקר מבושל וזרעי פשתן מושרים במים.

כמו כן יש להתמקד במניעת מזון מחליש את אנרגית הטחול כמו אוכל קר, שמן, מתוק, מוריד, חריף או מתועש.

גם חוסר פעילות גופנית עלולה לגרום לעצירות. פעילות גופנית מגרה את הפריסטלטיקה (התנועתיות) במעי הגס ומנקודת מבט סינית, חוסר פעילות גופנית מחליש את צ'י הטחול ויכול גם לגרום לסטגנציה של צ'י הכבד.

חסר בצ'י הטחול לאורך זמן גורם לחסר ביצור צ'י לשם הנעת היציאה החוצה והתוצאה היא עצירות, ובזמן שצ'י הכבד הסטגננטי נכשל בהנעת הצ'י במעיים נגרמת עצירות.

לכן הטיפול התזונתי יתמקד במזון מחזק טחול כמו טחול, גזר, דלעת, בטטה, גריסי פנינה, תירס, פלפל כתום ומזון מבושל. כמו כן יש לאכול מזון מעודד פעילות מעי כמו סלק, קוואקר מבושל, או זרעי פשתן מושרים במים.

כמו כן יש לאכול מזון פותח סטגנציות בכבד כמו כרוב, סלרי, סלק, חצילים, אפרסק, עלה דפנה, פלפל אנגלי, בזיליקום וכוסברה.

במקרה כזה גם חשוב לעסוק בפעילות גופנית כדי להתגבר על בעיית העצירות.

עבודה מאומצת גם היא יכולה לגרום לעצירות. היא מחלישה את הטחול ופוגעת בשרירים. חסר בצ'י הטחול גם גורם לחסר הנעת היציאה החוצה דרך המעי הגס ויכול לגרום לעצירות.

לכן הטיפול התזונתי יתמקד במזון מחזק טחול כמו טחול, גזר, דלעת, בטטה, גריסי פנינה, תירס, פלפל כתום ומזון מבושל.

כמו כן יש לאכול מזון מעודד פעילות מעי כמו סלק, קוואקר מבושל וזרעי פשתן מושרים במים, להימנע ממזון שמחליש את אנרגית הטחול כמו אוכל קר, שמן, מתוק, מוריד, חריף או מתועש, וכמובן לעבוד בצורה פחות מאומצת.

בואו לדבר על זה בפורום עצירות - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום