טיפול בקוליק (גזים)

(0)
לדרג

כשליש מהתינוקות סובלים מכאבי בטן וחוסר שקט. הסיבות לקוליק אמנם אינן ידועות, אך לפחות קיימות דרכים שונות להקלת התחושה. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר מיקי שטיין

אחת הסיבות השכיחות לביקור אצל רופא הילדים עם תינוק קטן הינה חוסר שקט ובכי, למרות שהתינוק אכל לשובע, החיתול נקי ואין לו חום גבוה או כל סיבה אחרת לא להיות רגוע.

הסיבה השכיחה ביותר והידועה ביותר לחוסר שקט אצל תינוקות הינה קוליק (גזים). כשליש מהתינוקות סובלים מכאבי בטן וחוסר שקט שמופיעים ללא כל סיבה נראית לעין במרבית המקרים בשעות אחה"צ והערב, החל מגיל שבועיים וחולפים עד גיל 3-4 חודשים. הכאבים נמשכים מספר שעות, מגיעים בגלים והתינוק בדרך-כלל מתמתח, מכווץ את הרגלים לכיוון הבטן ופולט גזים.

אין הבדל בין תינוקות יונקים ותינוקות המקבלים תחליף חלב אם. על מנת להגדיר את התינוק כסובל מ"גזים", הבכי וחוסר השקט צריכים להימשך יותר משלוש שעות ביום, יותר משלושה ימים בשבוע ובמשך שלושה שבועות לפחות וכן שנשללו סיבות רפואיות אחרות הגורמות לבכי וחוסר השקט.

הסיבות הגורמות ל"קוליק" אינן ידועות. ישנן תאוריות שונות אך אף אחת מהן לא הוכחה. יש לזכור שאמנם מדובר בתופעה לא נעימה, מעייפת להורים, אך חולפת עצמונית ואינה גורמת לנזק לטווח ארוך.

פיתרון טבעי

אפשר לנסות להקל על התינוק באמצעים שונים - החזקה על הידיים, נענוע בעגלה או במיטה. אין צורך בטיפול תרופתי אך אפשר לנסות תרופות טבעיות, למשל, טיפות "גליכול" ההומאופתיות שהורים רבים מדווחים שמקלות ומפחיתות את הסימפטומים והבכי.

ישנם תינוקות הניזונים מתחליף חלב אם וסובלים מחסר אנזים המפרק את הלקטוז (סוכר הנמצא בחלב פרה ממנו מכינים תחליפי חלב אם). מבוגרים הסובלים מחסר האנזים מדווחים על כאבי בטן עזים, ריבוי גזים ושלשולים. תינוקות קטנים סובלים מריבוי גזים ושלשולים מימיים ואף דמיים. חוסר השקט והבכי נמשכים זמן רב. החלפת תחליף חלב האם של התינוק לכלכלה ללא לקטוז פותרת את הבעיה. חוסר השקט חולף, התינוק שקט יותר וכמות הגזים והיציאות פוחתים.

בעיה שכיחה נוספת הינה "רפלוקס ושטי", קרי, חזרת מזון לוושט מהקיבה, פליטות וחוסר שקט. כל תינוק פולט, אך כאשר הפליטות הינן זמן רב לאחר האוכל, מלוות בחוסר שקט ובכי סביר להניח שהתינוק סובל מרפלוקס ושטי. לעיתים התינוק אינו פולט ורק חוסר השקט והבכי לכל אורך היממה מביאים את האם והתינוק לרופא הילדים. גם במקרה זה הבכי וחוסר השקט הינם לכל אורך היממה. בדרך-כלל אכילה מרגיעה לזמן קצר את התינוק. הטיפול בעיקרו שמרני, החלפת כלכלה למזון יעודי, או הסמכת תחליף חלב האם על-ידי קורנפלור מבושל. ניתן גם לתת "אלגיקל" שהינו תכשיר טבעי המצפה את דפנות הקיבה והושט.

ד"ר מיקי שטיין הוא מומחה ברפואת ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום