ניתוח אף משני: תיקון לתיקון

(2)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח פלסטי באף (רינופלסטיקה) הוא ניתוח נפוץ מאוד, אבל חשוב לדעת שבעקבותיו עלול להיגרם פגם אסתטי או קושי נשימתי. במצב זה ייתכן שתזדקקו לניתוח אף משני

רופא מנתח פלסטי
03-6023686

ניתוח אף הוא ניתוח פופולרי אשר מבוצע כבר מגיל 16 אצל מנותחים רבים מאד. שכיחותו הגבוהה של הניתוח גרמה להנחה שגויה בקרב רבים כי מדובר בניתוח פשוט יחסית, שכל אחד יכול לבצעו בהצלחה.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי ניתוח אף עלול להיכשל ולהוביל להשלכות לא רצויות, הן בפן האסתטי והן בפן התפקודי/נשימתי. יתרה מזאת, תיקון של ניתוח אף במסגרת ניתוח פלסטי מתקן (ניתוח אף משני) מורכב עוד יותר ודורש מנתח עם מיומנות גבוהה.

איך מבצעים ניתוח אף בטוח? איך בוחרים מנתח? ומה קורה כשיש צורך בניתוח תיקון - לניתוח פלסטי באף? מדוע ניתוח אף נחשב למורכב מבין ניתוחי הפנים?

ניתוח אף נתפס בטעות כניתוח קל ופשוט, משום שהוא נפוץ מאד, אבל הנחה זו לגביו שגויה מיסודה. שכן, כל ניתוח כולל בחובו סיכונים וסבוכים, לכן מנותח חותם על טופס הסכמה לניתוח בו מפורטים כל הסיבוכים הקשורים בניתוח אותו הוא עתיד לעבור.

ניתוח פלסטי באף הוא הניתוח המשמעותי ביותר והמסובך ביותר מבין הניתוחים המבצועים בפנים. הרקמות העדינות והזעירות, המבנה המיוחד של האף, תפקודו הנשימתי והקושי לתקן ליקויים ועיוותים הופכים את מלאכת ניתוח האף למלאכת מחשבת, הדורשת מיומנות גבוהה. גם העובדה שהאף ניצב כדגל במרכז הפנים ואת פגמיו לא ניתן להסתיר בבגדים כפי שמסתירים חלקי גוף אחרים, הופכת את הניתוח לרב חשיבות.

מהם הגורמים שיש לקחת בחשבון טרם ניתוח אף?

ראשית, יש להבין שניתוח פלסטי באף מצריך מיומנות גבוהה של מנתח ויש חשיבות רבה לבצעו באופן זהיר וקפדני.

שנית, האף איננו "קישוט", מדובר באיבר נשימה חיוני. לפני שהוא משפיע על המראה, הוא משפיע על יכולתנו לנשום. חשוב מאד שאף יהיה לא רק יפה, אלא גם שיתפקד, כלומר, ינשום ללא הפרעות. כל מי שהיה מצונן יודע עד כמה זה קשה לחוות קשיים בנשימה מהאף. מה התועלת שתצמח למנותח שיהיה לו אף יפה בצורתו ואפילו מושלם, אם הוא סובל מנכות בשל קשיי נשימה תמידיים?

שלישית, חשוב לזכור כי ניתוח אף יוצר מציאות שקשה מאד לשנות אחר כך. אם ניתוח אף ראשוני מהווה מלאכה מורכבת ומתוחכמת, אזי ניתוח אף משני - אותו ניתוח לתיקון ניתוח פלסטי באף - הינו מורכב ומתוחכם עוד יותר. רק מעטים המנתחים המסוגלים להתמודד בהצלחה עם תיקון אף שכבר נותח.

רביעית, כל אחד יכול לקרוא לעצמו מנתח אף, אבל רק מעטים יכולים לבצע את המלאכה באיכות הנחוצה. לא לכל מנתח יש גישת אומן ודיוק של פסל, אשר נדרשים כדי לבצע ניתוחי אף מוצלחים. כצופים בתכניות בישול תחרותיות בטלוויזיה, תוכלו להתרשם מהעניין בקלות: כל המשתתפים מקבלים את אותם המרכיבים ואותו המתכון ובכל זאת המנה שמתקבלת בסוף שונה ממשתתף אחד למשנהו. אצל אחד היא הכי מוצלחת ואילו אצל האחר הרבה פחות. כך, גם המנתחים המבצעים ניתוחים פלסטיים שמשתמשים באותו מכשור, אבל לא כולם יגיעו לאותה התוצאה. שכן, איכותם של הרופאים משתנה והתוצאות בהתאם.

איך בוחרים מנתח אף נכון ומתאים?

1. בודקים ותק וניסיון: חשוב מאד לבחור במנתח אף שביצע ניתוחים פלסטיים רבים וכן יש לו המלצות של מטופלים מרוצים רבים.

2. מבקשים אם אפשר לראות ולדבר עם מטופלים כדי להתרשם מהיכולות של המנתח, אם כי לא תמיד יש שיתוף פעולה של אלה אשר כבר נותחו הם שןמרים על פרטיותם על אף שלפני הניתוח בעצמם השתוקקו לפגוש מנותחים.

3. כפי שלכל אומן יש יכולת ליצור ציור, תמונה, פסל או חפץ באיכות מסוימת, כך גם למנתחים הפלסטיים יש איכויות שונות בביצוע ניתוחים פלסטיים. מומלץ כי המטופל יבחר בקפידה במנתח שעונה על ציפיותיו.

4. ניתוחי אף מבוצעים על ידי מנתחים פלסטיים ורופאי אף אוזן גרון שעברו הכשרה מתאימה. לא כל מנתח פלסטי שסיים התמחות בכירורגיה פלסטית גם קיבל הכשרה מתאימה לניתוחי אף. כך, גם לא כל רופאי אף אוזן גרון קיבלו הכשרה מתאימה לביצוע ניתוחי אף פלסטיים. חשוב לדעת כי במחלקות בבתי החולים בהם מתמחים רופאים הדגש הוא לא על ניתוחים פלסטיים, אלא על טיפול בבעיות רפואיות שונות ורוב המנתחים העוסקים בכירורגיה אסתטית השקיעו מאמצים להכשרה נוספת אצל מנתחים בעלי שם בארץ או בחו"ל.

במידה ונוצר נזק בניתוח אף, כיצד מתקנים אותו?

במקרים בהם ניתוח פלסטי באף לא הצליח מבחינה אסתטית או נוצרה בעיה נשימתית או שילוב של של שני הדברים ביחד, יש לבצע ניתוח מתקן.

יש להדגיש כי תיקון של ניתוח אף פלסטי לא מוצלח הינו מורכב, משום שבניגוד לניתוח ראשוני בו האף בתולי והרופא יכול לבנות תוכנית טיפול מסודרת, הרי שבניתוח אף משני האף כבר עבר ניתוח והרקמות בו אינן בתוליות, נוצרו הצטלקויות וישנם חלקים חסרים. עקב כך רופא לא תמיד יכול לדעת אילו חלקים השתנו באף בעקבות הניתוח, מה הוסר? היכן יש הצטלקויות. ולכן תוכנית השיקום של האף לא פעם נבנית בזמן הניתוח בהתאם למה שהרופא פוגש בשטח. זו גם הסיבה שתיקון ניתוח אף מהווה מלאכה לא פשוטה והוא מצריך ניסיון מקצועי עשיר ורמת דיוק גבוהה ביותר. על כן, אם יש להיזהר בעת בחירת המנתח בניתוח אף ראשוני, יש להיזהר שבעתיים כשמדובר בניתוח אף משני.

לא תמיד ניתוח מתקן מחוייב מציאות, אך לצערי ישנם מנותחים שאינם מסתפקים בתוצאה טובה ורוצים תוצאה מושלמת גם שהיא בלתי ניתנת להשגה עקב מגבלות אבייקטיביות.

יש כאלה שמגיעים למספר רב של ניתוחים מיותרים: ראו דוגמה קיצונית של מייקל ג'קסון שלפי נתוני האף המקורי שלו כבר בניתוח הראשון קיבל תוצאה ממש טובה, אך ברדיפה אחר תוצאה מושלמת כל ניתוח נוסף גרם לו לסיבוכים ועוותים נוספים ומראה האף רק הלך ונהיה גרוע יותר.

ד"ר אברהם קריכלי הוא רופא אף, אוזן גרון בכיר העוסק בכירורגיה של האף (רינוכירורגיה).

בווא לדבר על זה בפורום ניתוח אף - כירורגיה פלסטית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום