AMAUROSIS FUGAX - עיוורון חולף

(12)
לדרג

על העיוורון (החולף), מה גורם לעיוורון זמני, איך מטפלים בזה והאם זה מסוכן, רואים את האור

מאת: עיוורון חולף הינה תופעה מפחידה, בה מופיעה מעין וילון הגורם לעיוורון. הסיבה לעיוורון חולף הינה לרוב בעיה באספקת הדם לעין. בכתבה זו נכיר את התופעה טוב יותר.
הגדרה

אמאורוזיס פוגקס - עיוורון חולף נגרם כתוצאה מחסימה זמנית של זרימת דם אל העין. העיוורון מופיע בדרך כלל בעין אחת ונמשך בין שניות לדקות. עיוורון חולף יכול להוות סימן אזהרה לארוע חמור יותר, כגון ירידה בזרימת דם אל המוח שיכולה לגרום לשבץ.

תסמיני עיוורון חולף

התסמין הנפוץ הוא כמובן עיוורון פתאומי בעין אחת שחולף במהירות (שניות עד דקות). מתארים זאת כ: "ווילון המוסט מעל עין אחת". חולים אינם מתארים כאב כלשהו.

אבחנה

ראשית תלקח היסטוריה רפואית של החולה, שיכולה להעיד על מקרים דומים בעבר, גורמי סיכון ואופי המקרה. הבדיקה הגופנית של הרופא יכולה ללמד על קיום של מחלה בעורקי התרדמת או מחלה אחרת שיכולה לגרום לעיוורון חולף (כמוזכר לעיל). בדיקה על קולית (אולטרהסאונד) של עורקי התרדמת יכולה ללמד על חסימה/היצרות שלהם או נוכחות של מחלה טרשתית.

טיפול

הטיפול שינתן על ידי הרופא תלוי בסיבה אותה הוא מצא כקשורה לעיוורון החולף. אספירין ומדללי דם אחרים, בדרך כלל ניתנים כמניעה להווצרות קרישי דם. כמו כן טיפול בגורמי הסיכון: כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ועישון נעשה כטיפול מניעתי להתפתחות שבץ, וכולל הפסקת עישון, דיאטה נכונה וטיפול תרופתי ליתר לחץ דם. במקרים של גילוי חסימה משמעותית בעורקי התרדמת ניתוח הוא אפשרות להסרת החסימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום