מתיחת בטן או המסה ושאיבה?

(1)
לדרג

מתקשים לסגור את החגורה? ייתכן שאתם זקוקים לעזרת הפלסטיקאי. קיימות שתי דרכים: המסה ושאיבת שומן (בודי טייט), או ניתוח המשלב שאיבת שומן ומתיחת בטן

מאת: ~~ד"ר רונן גלזינגר ~~

החלום על בטן שטוחה, מוצקה ואסופה הוא חלומם של רבים ורבות מאתנו. למרבה הצער, בשל נטייה גנטית, מבנה גוף, הרגלי חיים והריונות - החלום הזה רחוק מלהתגשם עבור לא מעט אנשים. ואולי החלום דווקא בר הגשמה?

טיפולים חדשניים יכולים לעזור לנו להתהדר בבטן אסופה וחטובה: המסה ושאיבת שומן בשיטת בודי טייט היא שיטה המשלבת המסת שומן ושאיבת השומן המומס. שיטה זו טובה למקרים בהם אין הרבה עודפי עור.

במקרים מורכבים יותר, ניתן לבצע ניתוח מתיחת בטן המשולב עם שאיבת שומן. אלה הן שתי הדרכים להגשים את החלום. במה מדובר? למי מתאים כל אחד מהטיפולים? כל התשובות בפנים.

איך משיגים בטן שטוחה?

הדרך היעילה ביותר לשמור על הבטן, כך שתהיה מעוצבת, מוצקה ולא שמנה ונשפכת - היא לנסות לשמור על משקל יציב. דרך זו טובה עד לשלב ההריונות. אין הנחות ואין קיצורי דרך: מי ששומר על משקל גוף תקין וקבוע, פחות או יותר, לא יצטרך על פי רוב - את עזרת הכירורגים הפלסטיים, כדי ליהנות ממראה טוב וחטוב של הבטן. כאמור, כל זה נכון עד לשלב ההריונות. כאן כבר אין לנו אפשרות למנוע את גדילת הבטן ומתיחת העור.

רבים לא מצליחים לעמוד במשימה. אנו מכירים היטב את השינויים החלים בגוף עם העליות והירידות במשקל. ישנן לא מעט נשים שהגנטיקה והלידות גובים מחיר מהבטן שלהן. להרבה מהן יש נטייה להצטברות שומן באזור הבטן.

כמו כן, לאחר ההריונות, במהלכם העור נמתח מאוד, נוצרים עודפי עור - והבטן נראית נשפכת, גם אם איננה שמנה. במקרים אלה, הכירורגים הפלסטיים נכנסים לתמונה ויכולים להציע שיטות טיפול שונות לעיצוב הבטן.

מהן השיטות לעיצוב הבטן?

ישנן שתי שיטות מרכזיות. האחת: שיטת הבודי טייט החדשנית והפחות פולשנית, הידועה גם בכינוי המסת שומן או הצרת היקפים; והשנייה: ניתוח מתיחת בטן המשלב, במידת הצורך, שאיבת שומן.

בודי טייט הוא מכשיר הפועל באמצעות אנרגיית גלי רדיו, המבצע שאיבת שומן, המסת שומן ומיצוק העור באזור המטופל. יתרונה של שיטה זו הוא שכל הפעולות האלה נעשות בפעולה אחת קצרה יחסית, אשר יש לה השפעה ארוכת טווח.

למעשה, בודי טייט הוא המכשיר המתקדם ביותר בעולם לשאיבת שומן. הוא מבצע סוג של שאיבת שומן באמצעות גלי רדיו, המאפשרת טיפול והחלמה פשוטים יותר משאיבת שומן רגילה. גלי הרדיו הופכים לחום הממיס את השומן העודף והבלתי רצוי, וכך קל יותר לשאוב אותו החוצה מהגוף, כחומר נוזלי ולא כחומר גושי.

ההליך מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית ומאפשר לשוב לשגרה תוך זמן קצר ביותר. פעולת גלי הרדיו היא פשוטה ופחות טראומטית לגוף, לעומת שאיבת שומן רגילה, שהיא תהליך כירורגי מורכב הרבה יותר, משום שחום גלי הרדיו פוגע בסיבי הקולגן שמרכיבים את העור, מה שגורם לעור להתכווץ ולעודד היווצרות של סיבי קולגן חדשים.

לכן, בתום הליך הריפוי, לאחר הטיפול בבודי טייט, העור עצמו מכווץ ולא נותר מדולדל, מידת הכיווץ שונה בין מטופל למטופל. בניגוד לשאיבת שומן רגילה, הדורשת, לרוב, גם מתיחה של העור העודף, בנוסף לפעולת השאיבה עצמה. אנרגיית גלי רדיו משמשת את תחום הרפואה כבר 40 שנה.

כיצד מתבצע ההליך מבחינה טכנית?

לאחר ביצוע הרדמה מקומית, מחדיר המנתח צינורית ובה אלקטרודה המעבירה אנרגיית גלי רדיו. אלה, כאמור, גורמים לחימום ולהרס תאי השומן בגוף, דהיינו - להמסת שומן. דרך אותה צינורית ממש, מתבצעת בו-זמנית פעולת שאיבת שומן של התאים הפגועים אל מחוץ לגוף.

לצד זאת, במסגרת הבודי טייט, החום פוגע בסיבי הקולגן והאלסטין האחראיים על אלסטיות ומוצקות העור. כתוצאה מפעולה זו, העור מתכווץ באופן זמני, ולאחר מספר שבועות נוצר במקום הקולגן הפגוע קולגן חדש, מוצק, צעיר, ורענן הרבה יותר - מה שמסייע למיצוק ולכיווץ העור. מידת כיווץ העור שונה בין מטופל למטופל ותלויה בעיקר בגנטיקה של כל מטופל.

בשיטה השנייה, מדובר על ניתוח מתיחת בטן ושאיבת שומן, אשר קיים כבר עשרות שנים. במהלך הניתוח, המבוצע תחת הרדמה כללית, השומן נשאב מהבטן - והניתוח מושלם על ידי מתיחת שריר הבטן והסרת עודפי העור. זהו ניתוח מורכב הדורש תקופת החלמה ממושכת, אך מבטיח תוצאות מצוינות.

אז מה עדיף? איזו שיטה מתאימה למי?

לכל שיטה יתרונות וחסרונות ומידת התאמה שונה למטופלים שונים.

עוד בשלב הייעוץ, יש לוודא איזה טיפול מתאים לאותו המטופל, הן מבחינת מבנה הגוף שלו והן מבחינת הציפיות שלו. מי שמצפה לבטן שטוחה וחלקה - התוצאה בניתוח מתיחת בטן תהיה יותר טובה ומתאימה יותר לרמת הציפיות. חשוב לציין כי אין כאן טיפול אחד אשר נכון יותר מטיפול אחר. הכול תלוי במה רוצים להשיג ובנתונים הפיזיולוגיים של המטופל עצמו.

באופן כללי, קודם כל חשוב להבין כי שאיבת שומן - בין אם על ידי המסה ובין אם באמצעות ניתוח - אינה מתאימה למי שסובל מעודף משקל כללי. אנשים הסובלים מהשמנת יתר לא יכולים להיעזר בניתוח כגון זה.

טיפול הבודי טייט מתאים לכל מי שמראה הבטן שלו מפריע לו. מדובר על מטופל בעל מבנה גוף סביר - לא שמן מאוד, ולא רזה מאוד, אלא בעל מעט שומן עודף. לאנשים בעלי משקל עודף במיוחד מומלץ לרדת במשקל או לעבור ניתוח לקיצור קיבה, ואצל אנשים רזים במיוחד, לא תמיד ניתן להיפטר מהשומן העודף, במידה והוא מועט - שכן לשומן בגוף, ובאזור הבטן בפרט, יש גם תפקיד ולא ניתן לסלק את כולו.

מאיזה גיל ניתן להתחיל?

הליך הבודי טייט ניתן לביצוע מגיל 18 ומעלה, עד לכל גיל - כל עוד המצב הבריאותי של המטופל תקין. באופן כללי, נשים פונות יותר מגברים לניתוחים פלסטיים, אך דווקא בטיפול הבודי טייט, מכיוון שאינו מתבצע תחת הרדמה כללית - ומכיוון שאינו מעורר פחד וסכנות כמו ניתוח של ממש, 25 אחוזים מהפניות באות דווקא מצדם של גברים.

היתרונות של שיטת הבודי טייט ברורים: מדובר בהליך קצר ופשוט, יעיל ומבטיח, שאיננו גורם טראומה לגוף, איננו מבוצע בהרדמה כללית וההחלמה ממנו קצרה (יום עד יומיים מנוחה, עד חזרה לפעילות שגרתית; ושבוע עד לחזרה לפעילות מאומצת).

יתרון נוסף של הבודי טייט הוא שלא חייבים לחכות עד השלמת כל הלידות: אישה יכולה לעבור את ההליך בין הריונות ולחזור עליו בעתיד. לעומת זאת, מומלץ לחכות עם ניתוח מתיחת בטן ושאיבת שומן, עד לשלב בו מסיימים עם ההריונות והלידות, מאחר והריונות יפגעו בתוצאות ניתוח מתיחת בטן. בכל מקרה, יש לזכור כי תוצאות הניתוח לא מובטחות לתמיד. יש להתאמץ לשמור על התוצאות. מי שלא יקפיד על משקל יציב לאחר הניתוח יחזור להשמין ויפגע בתוצאות הניתוח.

גם לניתוח מתיחת בטן ושאיבת השומן המסורתי יתרונות משלו - הוא יעיל בצורה חד משמעית והתוצאות המובטחות בהחלט מספקות. החסרונות הברורים הם תקופת החלמה ארוכה (שבועיים-שלושה שבועות עד חזרה לפעילות שגרתית; ומעל חודש פלוס, עד לחזרה לפעילות מאומצת)צלקת משמעותית בשיפולי הבטן בקו הערוה לכל רוחב הבטן וסיבוכים וסיכונים הנובעים מהניתוח המבוצע בהרדמה כללית.

למי מתאימה מתיחת בטן ולא מתאים טיפול הבודי טייט?

לאנשים שירדו באופן דרסטי במשקל, ויש להם עודפי עור גדולים במיוחד. לאנשים אלה, המעוניינים לשפר את מראה הבטן שלהם לאחר הדיאטה או לאחר ניתוח קיצור הקיבה - מומלץ לגשת להליך של מתיחת בטן, בו מסירים את עודפי העור, ותופרים אותו מחדש באופן מתוח הרבה יותר.

לסיכום, יש מספר דרכים להגשים את חלום הבטן השטוחה: המסת שומן ושאיבתו באמצעות בודי טייט (מתאים לאנשים עם מצבורי שומן בבטן, הנמצאים במשקל תקין) וניתוח מתיחת בטן ושאיבת שומן (מתאים למי שסובל מעודפי עור ו/או שומן משמעותיים בבטן). לכל שיטת טיפול יתרונות וחסרונות משלה - ויש להתאימה למאפייני המטופל ולשאיפות שלו מהטיפול.

בכל השיטות יש לשמור על משקל יציב על מנת לשמר את התוצאות לטווח ארוך.

ד"ר רונן גלזינגר הוא כירורג פלסטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום