צלקות בעור: יש מה לעשות

(2)
לדרג

מגוון טיפולים, חדשניים ושמרניים, מאפשרים לטפל בצלקות ובחלק מהמקרים אף להעלימן: פילינג כימי, גלי רדיו, לייזר, חומצה היאלורונית, חנקן נוזלי וטיפולים כירורגים

מאת: ד"ר מיכאל שוחט

צלקות בעור הן מטרד אסתטי קשה שרבים מחפשים דרכים לטשטש אותן. מהן סוגי הצלקות הנפוצות הקיימות? מה ההבדל ביניהם? ומה הן הדרכים להעלמת צלקות או טשטושן? צלקות בעור הן מטרד אסתטי קשה שרבים מחפשים דרכים לטשטש אותן. מהן סוגי הצלקות הנפוצות הקיימות? מה ההבדל ביניהם? ומה הן הדרכים להעלמת צלקות או טשטושן? על שאלות אלה ונוספות, נשיב במדריך זה.

מהי צלקת בעור וכיצד היא נגרמת?

צלקת בעור נגרמת לאחר טראומה שעובר העור. צלקות עשויות להיגרם בעקבות פציעה, חבלה, כוויה, מחלה (מחלות עור, אקנה, פצעים), ניתוח ושינויים של העור (לדוגמה סימני מתיחה).
בעת הריפוי של העור, נוצרת רקמת חיבור על ידי פיברובלסטים (תאי רקמת חיבור) הנמצאים בעור ובמהלך האיחוי נוצר מבנה של עור לא תקין וזוהי למעשה הצלקת.

האומנם ניתן להסיר צלקות? (אילוסטרציה shutterstock)
האומנם ניתן להסיר צלקות? (אילוסטרציה shutterstock)

מהו ההבדל בין סוגי הצלקות השונות?

קיימים מספר סוגים של צלקות :

צלקות שקועות - נוצרות בעיקר לאחר התפרצות קשה של אקנה עם ריפוי בלתי תקין של העור שגורר יצירת צלקות בהירות היפופיגמנטריות שקועות הנראות כמו קצה קרחון.

צלקות אטרופיות - בהן העור נראה מדולדל כמו נייר צלופן. צלקות אלה יכולות להופיע גם לאחר התפרצות של אקנה קשה, בעיקר בגב.

צלקות היפרטרופיות - הן צלקות בולטות שלא עוברות את שטח החתך או העור הפגוע ויכולות להיגרם לאחר חתך ניתוחי או טראומטי של העור. גם כוויות גורמות לצלקות מסוג זה.

צלקות קלואידיות - מופיעות לאחר פגיעה קשה בעור, עם ריפוי בלתי תקין ויצירה בלתי תקינה של קולגן בעור. צלקות אלה מופיעות לרוב באזור החזה, לדוגמה לאחר ניתוח מעקפים; באזור הכתפיים והגב העליון - למשל, לאחר התפרצות קשה של אקנה.

טיפול לייזר להעלמת צלקות (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול לייזר להעלמת צלקות (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע חשוב לאבחן את סוג הצלקת?

משום שהטיפול בצלקת והאפשרות לטשטושה תלוי, בין היתר, בסוג הצלקת ובמאפיינים נוספים כגון: מיקום הצלקת, עיתוי הופעתה, גיל הצלקת וגוון העור.

מהם הטיפולים האפשריים בצלקות?

טיפולים בצלקות שואפים לטשטוש הצלקות. הטיפולים מגוונים, וכאמור תלויים במאפיינים שונים. האפשרויות הטיפוליות הן:

טיפולים שמרניים מקומיים: טיפולים אלו כוללים מריחת תכשירים מקומיים ו/או טיפול באמצעות יריעות סיליקון. הכוונה למריחה של משחות ותכשירים שאינם מחייבים מרשם רופא והם נרכשים עצמאית על ידי המטופל. הטיפולים הללו נעשים באופן עצמאי על ידי המטופל ועשויים לסייע רק במקרים בהם מדובר בצלקות מאוד קלות וטריות, וגם אז סיועם ותרומתם מאד מוגבלים.

טיפולים באמצעות הזרקות, לרבות הזרקות מקומיות לתוך הצלקת של סטרואידים או חומרים נוספים.

טיפול בחנקן נוזלי טיפול זה מקפיא את הצלקת ובחלק מהמקרים מביא להשטחתה.

טיפול בחומרים כימיים המביאים לקילוף של הצלקת. הכוונה היא לפילינג ו/או קילוף כימי שמתאים, למשל, במקרים של צלקות אקנה שאינן מאוד חמורות, אלא רמת החומרה בינונית והצלקות אינן רבות או משמעותיות ביותר.

טיפול עצמי בעזרת תכשיר מקומי - יעזור? (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול עצמי בעזרת תכשיר מקומי - יעזור? (אילוסטרציה shutterstock)

טיפול במכשור, כגון טיפול בגלי רדיו, טיפול בלייזר. סוג אחד של טיפול בלייזרים או גלי רדיו הם לייזרים אשר מחממים את העור ואינם מקלפים אותו ועשויים להתאים לחלק מהמטופלים סוג נוסף של טיפולים בתחום זה הינם לייזרים מקלפים. בשני הסוגים מדובר בסדרה של טיפולים ובחלק רב של המקרים ניתן להגיע בידיים מקצועיות לתוצאות משביעות רצון.

טיפולים "פולשניים" יותר, דוגמת הפרדה או חיתוך של הצלקת, הזזה שלה וכד'. הכוונה לניתוחים של ממש, במהלכם נעשות פעולות שמסייעות להסתרת הצלקת, למשל על ידי הזזה שלה למקום נסתר, דוגמת קפלי עור או מתחת לקו השיער, כריתה של צלקת (בעיקר צלקת גדולה ובולטת) ותפירת האזור מחדש, בשאיפה ליצור צלקת תקינה. ניתוחים אלה יעילים במאבק נגד צלקות קשות הממוקמות במקומות מתאימים.

קיים גם טיפול חדשני לצלקת באמצעות מכשיר המחדיר בלחץ אוויר חומצה הילארונית אל תוך הצלקת. מדובר בסדרה של 3 טיפולים עם תוצאות מצוינות בעיקר בצלקות שקועות.

לתוצאות מיטביות מומלץ לשלב כמה שיטות (אילוסטרציה shutterstock)
לתוצאות מיטביות מומלץ לשלב כמה שיטות (אילוסטרציה shutterstock)

האם הטיפולים שצוינו לעיל, אכן יעילים בהעלמת צלקות?

ניתן לציין מספר משתנים שקיומם יוביל למקסום תוצאות הטיפול בצלקת:

התאמה של הטיפול למאפייני עור המטופל לפי גוון וסוג העור וסוג הצלקת ומיקומה. הבחירה בטיפול הנכון בצלקת נובעת ממאפיינים רבים דוגמת גיל המטופל, גיל הצלקת, סוג הצלקת, סוג העור, צבע הצלקת, מאפייני הצלקת (שטוחה או בולטת), מחלות רקע והרשימה עוד ארוכה. לפיכך, מה שעובד עבור אדם אחד לא תמיד יהיה אפקטיבי בטיפול באדם אחר, ומה שמטשטש צלקת באצבע לא בהכרח יתרום לטשטושה של צלקת בפנים. מכאן, שההתאמה האישית של הטיפול בצלקת, חשובה ביותר.

טיפול מוקדם בצלקת: פרק זמן מיטבי לטיפול בצלקת הוא במקרים מסוימים כחודש עד לחודשיים מרגע מהיווצרותה ובמקרים אחרים גם שנים אחרי. הכול תלוי בסוג הצלקת, במיקומה ואף בטיפול התרופתי שנטל המטופל. לדוגמה ; ניתן לטפל בצלקות אקנה רק 6 חודשים לאחר סיום הטיפול ברואקוטן.

שילוב בין שיטות טיפול שונות ו"תקיפה" של הצלקת במספר חזיתות: הכוונה לשילוב נכון בין מספר טכנולוגיות לדוגמה : הזרקות של סטרואידים ו/או חומרים נוספים בשילוב טיפולי לייזר מתקדמים.

לסיכום, המאבק לטשטוש צלקות הוא מורכב ורחוק מלהיות פשוט אולם קיימים כיום כלים יעילים, שבהתנהלות נכונה, יכולים לטשטש את הצלקת באופן מספק. אתם יכולים לעזור בתהליך: פנו לרופא מומחה לרפואת עור או לכירורגיה פלסטית בשלב מוקדם ככל שניתן - ושלבו בין מספר שיטות לטיפול, בדרך לעור חלק.

ד"ר מיכאל שוחט הוא מומחה לרפואת עור ועוסק בטיפולים אסתטיים

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ואסתטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום