שתלי סיליקון: כן או לא?

(0)
לדרג

מחול השדים בפרשת שתלי הסיליקון PIP הגיע לסיום: ביהמ"ש בצרפת גזר מאסר על מנכ"ל החברה. שאלות רבות עדיין נותרו ללא מענה - המדריך למתלבטות לפני הגדלת חזה

מאת: ד"ר רון עזריה

נשים רבות מרגישות כי החזה הוא מקור נשיותן, ומבקשות לעבור ניתוח להגדלת חזה משיקולים שונים: אסתטיים (שדיים לא סימטריים, חזה שהתרוקן או חזה קטן לתחושתן), חברתיים או פסיכולוגיים.

מאז שנות השישים, אז נערך הניתוח הראשון להגדלת חזה, אשר כלל שתלי סיליקון, הפכה הגדלת החזה לפופולרית מאוד: ההערכה היא שכ-10 מיליון נשים עברו את הניתוח בעולם. רוב הניתוחים עובר בצורה חלקה, אולם בשנת 2010 התפוצצה פרשיית שתלי הסיליקון, שבה דווח כי חברת PIP הצרפתית השתמשה בסיליקון באיכות נמוכה, במקום בסיליקון רפואי טהור, וזאת בניגוד לרישיון היצרן. השתלים של חברת PIP יוצרו בשיטה מוזלת והיו חשופים לסכנה של קרעים ודליפה. הפיאסקו הגיע לסיומו בשבוע שעבר, כאשר בית המשפט בצרפת גזר מאסר בן ארבע שנים על מנכ"ל החברה, ז'אן קלוד מאס, ובכך סיים את אחת הפרשות המסעירות שידע עולם האסתטיקה.

השימוש בשתלים של PIP הופסק, כמובן, אך נשים רבות נותרו ללא מענה בנוגע לשתלי הסיליקון, ניתוחי הגדלת חזה ובטיחות השתלים. האם סיליקון בטוח לשימוש? מתי עושים ביקורת? ומה יהיה מצב השתלים בעתיד? בכתבה זו תמצאו תשובה לשאלות הבוערות.

שתלים וסיליקון (אילוסטרציה)
שתלים וסיליקון (אילוסטרציה)

כיצד נקבעת בטיחותו של שתל הסיליקון?

עמידותו של שתל הסיליקון נקבעת לפי האיכות, העובי והחוזק של המעטפת החיצונית. חברות השתלים המובילות בעולם מקפידות על בקרת איכות קפדנית ביותר, והשתלים נבדקים בעומסים ובלחצים גבוהים יותר מהרגיל, כדי לוודא שמעטפת הסיליקון לא תיקרע. בתוך השתלים ישנו סיליקון רפואי טהור ומצולב בצורת ג'ל צמיג, מה שמבטיח שגם במקרה של קרע במעטפת, הסיליקון לא יתפזר וייספג בגוף.

מהי אחריות חברת השתלים?

יצרני שתלי הסיליקון המובילים בעולם מעניקים כתב אחריות למוצר. אחריות זו מעניקה שתלים חדשים במקרה שבו יוכח קרע ספונטני בשתל הסיליקון. חברת אלרגן הינה החברה היחידה אשר מפצה את המטופלת בהוצאות חדר ניתוח, בנוסף לעלות השתלים. חשוב לוודא מי החברה היצרנית והאם היא עומדת מאחורי תעודת האחריות הניתנת עם השתל, או רק היבואן? לכל השתלים בארץ יש אישור של משרד הבריאות.

האם שתלי הסיליקון יכולים להתפוצץ?

להבדיל מבעבר, שתלי הסיליקון כיום מצטיינים במעטפת עמידה ואטומה כמעט לחלוטין, כך שלחצים חיצוניים (כגון ממוגרפיה, טראומה וכיו"ב) לא יגרמו לקרע של השתל. במקרים נדירים בלבד, ייתכן נקב או קרע במעטפת השתל, העשוי לנבוע מתהליך הייצור, הניתוח וההשתלה, או מחבלה או טראומה לשתל, וכמובן גם מבלאי לאורך שנים ארוכות של שימוש. מכיוון שהסיליקון הוא בצורת ג'ל צמיג, גם אם יהיה קרע במעטפת, סביר להניח שהסיליקון יישאר בתוך השתל ולא יתפזר בגוף.

כיצד נדע אם השתלים עדיין שלמים?

אישה שעברה ניתוח להגדלת חזה חייבת להישאר במעקב אצל הרופא המנתח: בתחילה בתכיפות, ובהמשך אחת לשנה. מדי שנתיים או שלוש, כדאי לבצע בדיקת אולטרה-סאונד של השדיים, כדי לבחון את שלמות המעטפת של השתלים. אם חל שינוי משמעותי כלשהו בצורה או במרקם של השדיים, מומלץ כמובן לפנות לבדיקה. ברוב המקרים, האישה היא זו שתחוש בשינוי המתחולל בשדיה ותפנה את תשומת לב הרופא לממצאים חדשים.

האם יש קשר בין שתלי סיליקון לסרטן השד?

נשים בעולם המערבי נמצאות בסיכון ללקות בסרטן השד בשיעור של כאחת לכל שמונה או תשע נשים, ואם יש נטייה משפחתית או גנטית, הסיכון אף גבוה יותר. במחקרים מקיפים רבי משתתפים שבוצעו בשנים האחרונות, לא נמצא כי שתלי סיליקון מעלים את שכיחות סרטן השד. מספר הנשים שחלו בסרטן שד אגרסיבי נמוך יותר בנוכחות שתלי סיליקון: ישנן השערות כי תשומת הלב הרבה שמפנה האישה למצב השתלים מעלה את ערנותה ובכך היא מסייעת לאבחון מוקדם.

האם צריך להחליף את השתלים בעתיד?

שתלי סיליקון מהדור הקודם רצוי להחליף אחרי עשר שנים. ההנחה המקובלת היא ששתלים אלו מאבדים את עמידותם בערך בתום תקופה זו וכי הסיכוי לקרע ודלף גבוהים מספיק כדי להמליץ להחליף את השתלים, גם אם אין בעיה ברורה. אולם השתלים המיוצרים בשנים האחרונות מצטיינים ברמת בטיחות גבוהה עוד יותר. אנו מניחים כי זמן ההחלפה הנדרש היה גבוה מעשר שנים, ויבוצע בעיקר במקרה של קרע או דליפה מוכחת.

עם זאת, הריונות, לידות, הנקות, שינויי משקל והקפדה על לבישת חזיות המספקות תמיכה מתאימה הם גורמים המשפיעים על מבנה ומראה השדיים לאורך השנים. ככל שחולף הזמן מהניתוח, ייתכן שייווצר צורך להחליף את השתלים מסיבות אסתטיות: התרוקנות השדיים לאורך השנים, טיפול בהתקשות קופסתית וכיו"ב. בחירה נכונה של סוג וגודל השתלים תבטיח אריכות ימים של התוצאה האסתטית.

מהם הסימנים שמצביעים על בעיה בשתל שמצריכה בדיקה והחלפה?

עקרונית, כל שינוי במצב השדיים מצריך בדיקה. במידה ואין שינוי בבדיקה ידנית והאישה לא חשה ב"משהו" מיוחד, יש לבצע את הבדיקות התקופתיות השגרתיות (כירורג שד, ממוגרפיה ואולטרה-סאונד, לפי הצורך המותאם אישית). מומלץ, בכל מצב של ספק, לפנות לבדיקת הרופא המנתח ו/או לרופא המשפחה, על מנת לברר את מצב השתלים.

הכותב הוא מומחה בכירורגיה פלסטית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום