המהפכה האסתטית במגזר הערבי

(0)
לדרג

מה שהחל כטפטוף, נהפך לאחרונה לטרנד. יותר ויותר נשים מהמגזר הערבי מבקשות לעבור טיפולי אסתטיקה וניתוחים פלסטיים לשיפור המראה והבריאות

מאת: ד"ר אמין אבו ג'בל

אימאן בת ה-23 מכפר כנא חולמת כבר שנים לעבור ניתוח אף, ועכשיו החליטה להגשים את חלומה. נורה מנצרת בחרה להעניק לעצמה מתנה ליום הולדתה ה-40 טיפולי הזרקות למילוי קמטים בפנים. מרים, חברתה, הגיעה להתייעץ בקשר למתיחת בטן אחרי הלידה הרביעית. ואילו חאלד (37), איש עסקים מאכסאל, מבקש לפתור בעיה מציקה: הזעה מוגברת בכפות הידיים. השמות אמנם בדויים, מסיבות מובנות של סודיות רפואית, אבל המקרים אמיתיים ומייצגים תופעה חדשה במגזר הערבי: עלייה משמעותית בביקוש לניתוחים פלסטיים ולטיפולים אסתטיים.

יודעות מצוין מה זה בוטוקס

כמו בכל מדינה מערבית, גם בישראל נחשבים טיפולי האסתטיקה ניתוחים, הזרקות ודומיהם, לנפוצים ומבוקשים בעיקר בקרב נשים. השיטות והטכנולוגיות החדשניות הפכו את הפרוצדורות הללו לבטוחות ולידידותיות יותר מבעבר. גם התוצאות הולכות ומשתבחות. נשים רבות שוקלות לבצע ניתוחי אף, הגדלת והקטנת חזה, שאיבת שומן, מתיחת בטן, מילוי קמטים או הרמת עפעפיים. בשנים האחרונות, וכאן טמון ההבדל, רבות גם מממשות את הפנטזיה.

כיצד הטרנד הזה בא לידי ביטוי במגזר הערבי בישראל? בשונה מכלל האוכלוסייה, הציבור הערבי מתנהל באופן שמרני יחסית בכל הקשור לטיפולים אסתטיים, כאלה שנועדו לשיפור במראה החיצוני נטו, ללא צורך בריאותי-תפקודי. לכן, החשיפה לנושא אמנם איטית יותר במגזר, אולם גדלה בהתמדה. הדבר מתבטא לא רק בזרם הולך וגדל של מטופלות, אלא גם בלקוחות מודעות יותר, מעודכנות ובעלות ידע רחב, תוצאה של שיפור בפתיחות ובחשיפה התקשורתית. כיום, לדוגמה, כבר אין צורך להסביר למטופלת מהו בוטוקס ומה עושים עם חומרי מילוי. ועדיין, הדרך ארוכה: רוב המטופלות הן מהערים בעוד שמעטות, יחסית, מגיעות מהכפרים; רובן נמנות עם העדה הנוצרית ופחות עם העדה המוסלמית, ועיקרן נשים צעירות יחסית, הכבולות פחות למגבלות הדת והשמרנות.

פחות מגדילות, יותר מקטינות

הפערים בהיענות לטיפולי האסתטיקה, בין המגזר הערבי והכללי, הולכים אפוא ומצטמצמים. הגיל הממוצע של המטופלות מהמגזר הערבי נע בין 40 ל-45, רובן במצב סוציו-אקונומי ממוצע ומעלה, ובעיקר, הן בעלות מודעות גבוהה לשילוב של יופי ובריאות. רבות מהן מתעניינות פחות במוחצנות המראה, ויותר בערכן העצמי כנשים מטופחות, עצמאיות ומודעות לעצמן. לכן, למשל, ניתוח הגדלת חזה, הפופולארי מאוד בקרב הנשים בישראל ובמערב, מבוקש פחות בקרב הנשים הערביות.

אז מהו הטיפול הנפוץ ביותר בקרב נשות המגזר? מהניסיון של מרפאתינו בנצרת עולה, כי הניתוח הפופולארי ביותר הוא מתיחת בטן, ואחריו שאיבת שומן. הגדלת חזה, כאמור, אינה יעד מוביל, בעוד שהקטנת חזה מהווה ניתוח מבוקש יחסית, המביא עימו שיפור ברמה התפקודית. זהו ביטוי למגמה נוספת במגזר: ביקוש גבוה יחסית לניתוחים תומכי תפקוד, כמו שאיבת שומן והקטנת חזה, לעומת כירורגיה אסתטית שנועדה לשיפור המראה בלבד ואינה קשורים לתפקוד או לבריאות. מי שאינם מעידים על הכלל הם ניתוחי האף, שאף כי הם נחשבים למותרות, שומרים על יציבות בצמרת הטיפולים הפופולאריים.

טיפולי בוטוקס, הזרקות וחומרי מילוי לטשטוש קמטים, מילוי שפתיים ומילוי לחיים נעשו גם הם פופולריים מאוד בשנים האחרונות. הבוטוקס מעניק פתרון מצוין לטיפול בקמטים דינמיים במצח, בין העיניים וסביב העיניים.

חלק ממכלול של גוף-נפש

גם אם לא מדובר עדיין בפריצת דרך של ממש, הרי שהמגמה ברורה: יותר נשים במגזר מפנימות את המסר לפיו מותר לשאוף להיות יפה ומטופחת גם כשלא מדובר בבריאות פרופר. מסר נוסף, שהולך ונטמע, חשוב לא פחות יופי וטיפוח אינם נוגדים ערכים כמו צניעות והקפדה על המסורת. נשים רבות מבינות כיום כי ההשפעה שיש לשיפור האסתטי על בריאות הנפש, על הביטחון העצמי ועל תחושת הערך והמסוגלות, היא בעלת אפקט משמעותי המסייע מאוד בתפקוד היום-יומי.

ומה עם הגברים

עד כה דיברנו על הנשים במגזר הערבי, אבל מה בנוגע לגברים? גם כאשר הרפואה האסתטית מציעה פתרונות יעילים ומגוונים, ולא רק לנשים הרי שהגבר הערבי, במרבית המקרים, עדיין שומר מרחק מטיפולי טיפוח ויופי כמו גם מהכירורגיה האסתטית. אלו שכן מגיעים לטיפול הם בעיקר גברים הסובלים מהזעת יתר, ובאים לקבל טיפול בבוטוקס המסייע מאוד לבעיה זו. מטופלים נוספים הנעזרים מאוד בטיפולי האסתטיקה הם גברים עם חזה מוגדל תופעה הנקראת גניקומסטיה, המתלווה בעיקר למקרים של השמנת יתר וניתנת לטיפול באמצעות ניתוח שאיבת שומן והקטנת החזה. גם הסרת שומות ונגעי עור מקובלת על גברים ונשים כאחד.

בריאות לפני הכל

לסיכום, חשוב לומר: גם כשמדברים על אסתטיקה, הבריאות היא מעל לכול. לכן, לפני ששוקלים לעבור שינוי אסתטי יש לזכור כי מדובר בטיפול רפואי, וכי הרפואה האסתטית מחייבת עמידה באמות מידה מקצועיות גבוהות ובפיקוח רפואי הדוק וכן חשוב להתאים תוכנית טיפול אישית לכל מטופל.

הכותב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ומנהל רפואי במרפאת כללית אסתטיקה נצרת, רשת מרפאות כללית אסתטיקה

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום