צרכנות רפואית מס' 50

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: תרופה המפחיתה סיכון לתמותה מסרטן השד, אנטיביוטיקה רב-פונקציונלית, תכשיר להקלה על כאב ולחץ באוזניים ועוד

מאת: מערכת zap doctors
סיכון מופחת

נתונים חדשים ממעקב של 23 חודשים במחקר ה-HERA, אחד מהמחקרים הגדולים ביותר שנערכו אי פעם בתחום סרטן השד, מראים כי הרספטין הניתן לאחר כימותרפיה סטנדרטית מוריד משמעותית את הסיכון לתמותה ב-34% בנשים עם סרטן שד מוקדם מסוג HER2 חיובי. הנתונים ממשיכים להראות כי הרספטין מפחית את הסיכון לחזרת המחלה.

HER2 חיובי בסרטן השד מופיע אצל 20-30% מהנשים ודורש תשומת לב מיידית ומיוחדת עקב העובדה שהגידולים הינם אגרסיביים וגדלים מהר והסיכון לחזרת המחלה גבוה.
הנתונים ממחקר ה HERA הבינלאומי הוצגו השבוע בכנס האמריקאי לאונקולוגיה קלינית ASCO באטלנטה.

נתוני מעקב אלה הראו כי מתן הרספטין במשך 12 חודשים מגדיל את הסיכוי להישרדות ארוכת טווח על ידי מניעת התפתחות מחלה גרורתית. נתונים דומים בהישרדות ללא מחלה ובהישרדות כוללת כתוצאה מטיפול בתרופה זו נצפו גם בשני מחקרים אמריקאיים גדולים בהם ניתן הרספטין בשילוב עם הטיפול הכימי.

פרופסור איאן סמית, מנהל יחידת השד בבית החולים המלכותי מרסדן בלונדון, בריטניה, ואחד החוקרים ב HERA, אמר כי "סרטן שד מסוג HER2 חיובי הינו מחלה אגרסיבית יותר, וחשוב מאוד שנשים שאובחנו עם סרטן שד מוקדם יערכו בדיקת HER2 על מנת לראות אם הן מתאימות לטיפול בהרספטין"

הרספטין אושר באירופה בחודש מאי השנה לטיפול בסרטן שד מוקדם מסוג HER2 חיובי וצפוי להירשם בקרוב גם בישראל.

טיפול מונע

ממחקר (STAR) שנערך על ידי המכון הלאומי לחקר הסרטן בארה"ב (NIH) בקרב 19,471 נשים לאחר גיל המעבר, בעלות סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, עולה כי אוויסטה המיועדת לטיפול באוסטיאופורוזיס, הפחיתה את הסיכון לסרטן שד.

המחקר השווה בין יעילות טאמוקסיפן (Nolvadex, המשמשת לטיפול ומניעה של סרטן השד ובין אוויסטה (Raloxifene) המשמשת לטיפול באוסטיאופורוזיס. מהמחקר עולה כי אוויסטה יעילה באותה מידה בהפחתת סרטן השד בנשים לאחר גיל המעבר בעלות סיכון מוגבר למחלה. שתי התרופות, אוויסטה וטאמוקסיפן, הפחיתו את הסיכון להתפתחות סרטן שד פולשני בכ-50 אחוזים.

בנוסף, נמצא כי אצל הנשים שטופלו בתרופה "אוויסטה" היו פחות תופעות לוואי כגון קרישי דם, קטרקט וסרטן הרחם, מאשר עם אלו שטופלו בטאמוקסיפן.

חברת התרופות "אלי לילי", היצרנית של "אוויסטה", הודיעה שתבקש את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לשווקה כתרופה למניעת סרטן השד.

פרופ' ברי קפלן, נשיא האגודה הישראלית לגיל המעבר וסגן מנהל לענייני קהילה בביה"ח בילינסון, אמר: "מדובר בפריצת דרך משמעותית בתחום סרטן השד. השימוש הרווח עד כה בטאמוקסיפן לטיפול ומניעת סרטן השד גורם לתופעות לוואי קשות כסרטן הרחם בקרב המטופלות. לעומת זאת, ממצאי המחקר מראים בבירור ששימוש באוויסטה, מקטין במידה משמעותית את תופעות הלוואי הקשות, בעיקר סרטן הרחם. הגילויים יכולים להרגיע נשים שנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד, אך חששו לקחת טמוקסיפן בגלל תופעות הלוואי שלה".

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ-900 מתות מהמחלה. אחת מכל שמונה נשים בישראל, עלולה לחלות בסרטן השד וככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90%.

אנטיביוטיקה רב שימושית

חברת "מדיסון פארמה", הודיעה לאחרונה על קבלת אישור ה-FDA על הרחבת ההתוויה לשימוש באנטיביוטיקה המובילה "קיוביצין" (Cubicin), כך שתכלול כעת גם טיפול בזיהומים בדם ובדלקת פנים הלב (אנדוקרדיטיס), זיהומים הנגרמים ע"י החיידק סטאפילוקוק אארוס. עד כה הקיוביצין היה רשום לטיפול בזיהומי עור מסובכים, הנגרמים ע"י חיידקים גרם חיוביים.

בארה"ב זיהומים אלו גורמים למותם של כ-30,000 חולים בשנה, ובשל כך מוגדרים כמסכני חיים.

מדובר באנטיביוטיקה היחידה הניתנת בהזרקה לווריד, אשר אושרה להתוויה זו בהתבסס על תוצאות מחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר.

הרופאים המטפלים בחולים עם זיהומים בדם כתוצאה מהחיידק סטאפילוקוק אארוס, ובעיקר זה העמיד למתיצילין (MRSA), זקוקים לאלטרנטיבות בשל העמידות הרבה שמפתחים חיידקים אלו.

האיגוד האמריקאי למחלות זיהומיות הגדיר את חיידק ה-MRSA כאחד מששת החיידקים המסוכנים והעמידים ביותר.

התכשיר אושר בארה"ב ע"י ה-FDA ב-2003 לטיפול בזיהומי עור מסובכים, הנגרמים ע"י חיידקים גרם חיוביים.

בארץ, התרשים נרשם ע"י חברת מדיסון ואושר לשימוש ע"י משרד הבריאות. מדובר באנטיביוטיקה הניתנת פעם אחת ביום.

כאב ולחץ באוזניים

עונת החופשות בעיצומה, אך לחוויית הטיסה ישנו, לעיתים, צד בלתי נעים: כאב ולחץ באוזניים, בעיקר בהמראות ובנחיתות.

כאב אוזניים בזמן טיסה (otic barotrauma) קשור לדלקת טראומטית באוזן התיכונה ונגרם מהבדלי לחצים בין האוויר באוזן התיכונה לבין האטמוספרה החיצונית.

מפעל התרופות תרימה מבשר לנו על פיתרון לבעיה: תכשיר הסינופד. גלולות הסינופד מכילות את החומר הפעיל פסאודואפדרין, המסוגל להפחית את הכאב כאשר נוטלים אותו מראש, כחצי שעה לפני הטיסה, כפעולה מונעת.

לאחרונה פורסם מחקר רפואי בכתב עת מקצועי, מוביל בתחום רפואת אף אוזן וגרון, בו נמצא שמתן של החומר הפעיל בגלולה פסאודואפדרין - לפחות 30 דקות לפני הטיסה הפחית את מידת כאב האוזניים והלחץ בקרב מבוגרים. החומר פועל על השוואת הלחצים בין הסביבה החיצונית לפנים האוזן.

המחקר מצא שרק-32% מנוטלי החומר, לעומת 62% מאלה שלא נטלו, חשו אי-נוחות באוזניים בזמן הטיסה.

תכשיר זה מותווה גם נגד גודש באף ובאוזניים ובמקרים של דלקות דרכי הנשימה העליונות, והוא נמכר ללא מרשם במחיר של 21 ש' לאריזה של 20 טבליות בכל בתי המרקחת ובפארמים.

נשים בהריון וחולי יתר לחץ דם ומחלות לב צריכים להיוועץ עם רופא לפני השימוש.

בואו לדבר על בפורום סרטן השד, בפורום מחלות זיהומיות, בפורום אף אוזן גרון ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום