שתלי סיליקון: בטוחים, אך לא לגמרי

(0)
לדרג

שתלי הסיליקון הוכחו כבטוחים, אך אחת מכל חמש נשים שעברו הגדלת חזה תיאלץ להחליפם בתוך עשור מהניתוח, בשל תופעות לוואי שונות

מאת: ד"ר טלי פרידמן

בשבוע שעבר הוציא ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, הנחיה לנשים שעברו השתלת שתלי סיליקון להיבדק ולשים לב לסיבוכים שעלולים להיגרם מכך. להערכת ה-FDA, עד היום עברו 5 עד 10 מיליון נשים ברחבי העולם ניתוח הגדלת חזה עם שתלי סיליקון.

מרבית השתלים הקיימים כיום עשויים ממעטפת של סיליקון. המעטפת עשויה מסיליקון מוצק, ועשויה להיות מלאה בסליין (מעין בלון בתוך רקמת השד), או בתמיסת מים פיזיולוגיים, או בסיליקון ג'ל. בעבר, הסיליקון היה נוזלי ולכן פוטנציאל הנדידה שלו החוצה מהשתל היה גבוה יותר בעת קרע בשתל. שתלי הסיליקון הראשונים, שהיו נוזליים ונטו לדליפה, אושרו לראשונה בארה"ב ב-1962. בשנים האחרונות התקדמו כל חברות השתלים, והן מייצרות שתלים בהם סיליקון ג'ל צמיג.

בארה"ב, בשנת 2010 לבדה כמעט 300 אלף נשים עברו הגדלת חזה עם שתלים, מחציתן עדיין עם שתלי סליין, למרות ששתלים מלאים בסיליקון ג'ל אושרו בארה"ב כבר בשנת 2006.

בתחילת שנות ה-80 עלו שאלות באשר לבטיחות של שתלי הסיליקון, במיוחד אלו המלאים בסיליקון נוזלי, עקב הופעת פרסומים של סיבוכים לאחר ניתוחים אלה. לפיכך, העלו את הערכת הסיכון של הניתוח לדרגה גבוהה, והשתלים הוגדרו כמוצרי בעלי סיכון גבוה. היצרנים התבקשו לספק מידע איכותי אשר יוכיח כי המוצרים הללו בטוחים לשימוש.

לאחר שלא סופק מידע מסודר, בשנת 1992 החליט ה-FDA לאסור שימוש בשתלי סיליקון בארה"ב, עקב תלונות על כך שהיצרנים לא הדריכו את קהל המטופלות בדבר סיבוכים פוטנציאליים של השתלים. במקביל, אושר השימוש בשתלים במקרי שחזור שד ותיקון אסימטריות מולדת.

בשנת 1999, ארגון הבריאות האמריקני (IOM) פרסם את מסקנותיו באשר לבטיחות של שתלי סיליקון, והתייחס לראשונה לאפשרות של סיבוכים סיסטמיים. אז סוכם לראשונה ובאופן ברור, שלא קיימת עדות לכך ששתלי סיליקון גורמים לתחלואה סיסטמית כלשהי כמו סרטן או מחלות אוטואימוניות.

בשנת 2006 אישר ה-FDA שימוש בשתלי סיליקון של שתי חברות אמריקאיות, בעקבות תוצאות מחקרים שביצעו החברות. על סמך מחקרים אלו אישר ה-FDA את השימוש בשתלי סיליקון לשחזור שדיים בנשים בכל גיל ולהגדלת חזה בנשים בגיל 22 ומעלה.

אחד הממצאים שפורסמו היה שככל ששתל יהיה זמן ארוך יותר בשד, כך עולה הסיכוי לסיבוכים מקומיים ותופעות לוואי. מכאן עלתה ההמלצה של ה-FDA להחליף את השתלים כל 10 שנים. מחקרים אלו מצאו שאחת לחמש נשים שעברו ניתוחי הגדלת חזה, תיאלץ להוציא את השתל שלה בתוך 10 שנים מהניתוח.

שתלי סיליקון
שתלי סיליקון

אפשר להיניק בחופשיות

הסיבוכים השכיחים ביותר שנמצאו במחקר הגדול שביצעו שתי חברות השתלים היו התקשות הקופסית (צלקת מעובה בשד סביב השתל), ניתוח חוזר, קרע של השתל, אסימטריה וסיבוכים נדירים נוספים. בנוסף עלה כי הסיכון לסיבוכים עולה במשך השנים לאחר ההגדלה.
במחקר לא נמצאו קשרים בין שתלי סיליקון ג'ל לבין להפרעות ביכולת ההנקה או סרטן השד.

החל משנת 2006, מבצעות שתי חברות השתלים האמריקאיות הגדולות מחקרים גדולים שישתרעו לפחות לאורך עשר שנים, ומטרתם להשוות את שיעור הסיבוכים בין שתלי סילקון ג'ל לשתלי סיליקון סליין. כ-40 אלף נשים משתתפות במחקר, והנתונים שעתידים להתפרסם בעוד כחמש שנים צפויים להיות המדויקים ביותר שנמצאו עד כה בנושא שתלים.

ד"ר טלי פרידמן היא מנהלת היחידה לעיצוב הגוף במרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, ובמרכז הרפואי אסף הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום