חזה מוגדל - לא לנשים בלבד

(0)
לדרג

השיח סביב גינקומסטיה אינו נפוץ על אף השכיחות הגבוהה של התופעה. ד"ר מרקוס הראל על התופעה המביכה - חזה מוגדל לגברים והטיפול הכירורגי לשיפור המראה

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

40 עד 60 אחוז מהגברים סובלים מגניקומסטיה - חזה מוגדל באופן חריג. הגניקומסטיה עלולה להופיע בשד אחד או בשניהם, כאשר במרבית המקרים עדיין לא ניתן למצוא סיבה ברורה להתפתחות יתר של השד הגברי. "תופעה זו עלולה לגרום לחוסר נוחות וערעור הביטחון העצמי בנוגע למראה החיצוני בקרב אלה הסובלים מבעיה זו", אומר ד"ר מרקוס הראל, מומחה לכירורגיה פלסטית וקוסמטית.

כיום ניתן לטפל בגניקומסטיה באמצעות הליכים רפואיים. ד"ר הראל מסביר כי "בכדי ליצור לחזה מראה שטוח, קשיח ומעוצב יפה יותר, מסירים בהליך רפואי את הרקמה הבלוטית והשומנים מהשדיים".

תנאים למועמדים

כאשר מגיע מטופל עם שדיים מוגדלים, הרופא צריך לקחת בחשבון מספר נקודות טרם ביצוע ההליך הכירורגי לתיקון גניקומסטיה. ניתן לעבור את ההליך הכירורגי החל מגיל 16, והוא מתאים לגברים בריאים הסובלים מהתופעה לפחות שנה ללא שינוי. ד"ר הראל מציין כי "מרבית הפונים לביצוע ההליך הם בגילאי 20-40". עם זאת, הוא מדגיש כי "אם המועמדים הם גברים שמנים או גברים שסובלים מעודף משקל - כאלה שעדיין לא ניסו להפחית במשקלם באמצעות דיאטה ופעילות גופנית, מומלץ קודם להשיל את הקילוגרמים העודפים ורק לאחר מכן לפנות להליך הכירורגי. כמו כן, צריכת מופרזת של אלכוהול, עישון מריחואנה ונטילת סטרואידים אנבוליים עלולות לגרום לגניקומסטיה. על המטופל להפסיק להשתמש בחומרים אלה לפני שהוא שוקל פיתרון כירורגי".

מנתח מנוסה ממזער סיכונים

ניתוח לתיקון גניקומסטיה מתבצע בבתי החולים המאושרים על ידי משרד הבריאות, כאשר מדובר בפרוצדורה רפואית שאינה דורשת אשפוז. ד"ר הראל מציין כי "במקרים מסוימים בהם קיימים גורמים רפואיים נוספים היכולים לסכן את החולה, מאשפזים את החולה לילה אחד לאחר הניתוח, על מנת למנוע סיבוכים". מדובר בניתוח שנמשך בין שעה לשעתיים, בהתאם לחומרת הבעיה.

כמו בכל ניתוח, גם כאן ישנם סיכונים כגון: זיהום, פגיעה בעור, דימום, הצטברות נוזלים, תופעות לוואי לתרופות ההרדמה, פגיעה בפטמה ועיוותה.

עקרונות הטיפול

ברוב המקרים הניתוח המבוצע הינו שאיבת שומן. ניתוח זה מתבצע דרך 2-3 חתכים זעירים בגודל של כחצי סנטימטר כל אחד, דרכם הרופא מחדיר מחט מיוחדת השואבת את השומן העודף. ב-90% מהמקרים טיפול זה מספיק כדי להגיע לתוצאות הרצויות. במקרים בהם נותרת בלוטת שד בולטת יש צורך בפתיחת העור דרך חתך חצי היקפי במחצית התחתונה של העטרה. השילוב של שאיבת שומן וכריתה שיפר בצורה ניכרת את התוצאות שהושגו בעבר כאשר התבצעה כריתה בלבד.

החלמה והפסקת עישון

החומרים המצויים בסיגריה כמו ניקוטין מפחיתים את אספקת הדם לרקמה. "הפחתה של אספקת הדם לרקמה מפריעה לריפוי ומעלה את שיעור הזיהומים והסיבוכים", אומר ד"ר הראל. "לכן יצטרכו אותם פציינטים המעשנים כשבוע עד שבועיים לפני הניתוח להפסיק לעשן ולדבוק בפעולה זו במשך כל זמן ההחלמה".

כמו במרבית הניתוחים, גם לאחר הליך כירורגי זה זמן ההחלמה נע בין 4-2 שבועות עד לחזרה לשגרה מלאה, כאשר כבר בחלוף יומיים ניתן לחזור לעבודה. ד"ר הראל מסביר כי "תחושת אי נוחות מסוימת עלולה להופיע בימים שלאחר הניתוח, נפיחות ולעיתים שטפי דם. בנוסף, קרני השמש עשויות להשפיע על הצלקת, לכן רצוי להימנע מחשיפה לשמש למשך שישה חודשים מביצוע הניתוח". לדבריו, "ניתן לראות את התוצאה הסופית של הניתוח לאחר כחודש עד שלושה חודשים מיום הניתוח".

ד"ר מרקוס הראל הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום