אסתטיקה: טיפול בניתוח שד כושל

(0)
לדרג

החלטות טרום ניתוחיות שגויות עלולות להביא לתוצאות לא מוצלחות של ניתוחים פלסטיים בחזה ולאכזבה של המנותחת. בעיות ופתרונות - סקירה

מאת: ד"ר רוני מוסקונה ואורי מוסקונה

ניתוחי שד הם מהנפוצים שבין הניתוחים הפלסטיים. מספרם הולך ועולה בשנים האחרונות, אך איתו גם עולה מספר הסיבוכים. לאחרונה אנו נתקלים ביותר ויותר נשים המאוכזבות מתוצאת הניתוח שלהן. הבעיות הנפוצות הן רווח גדול מדי בין השדיים, חזה לא פרופורציונאלי לגוף, קפלים בשד ושדיים נופלים.

כיום אפשר לטפל כמעט בכל בעיה ולהגיע לתוצאה טבעית וטובה. ניתוח תיקון הוא מסובך ומורכב יותר מניתוח ראשוני ומצריך ידע וניסיון רבים. הטיפול הטוב ביותר בבעיות הללו הוא מניעתן על ידי קבלת החלטות טרום ניתוחיות נכונות וביצוע מדויק של הניתוח.

בעיות רווחות ופתרונן

רווח גדול מדי בין השדיים - הבעיה נוצרת בשל בחירה לקויה של שתל הסיליקון וביצוע שגוי של הניתוח. בתיקון רווח גדול בין השדיים יש להתאים למטופלת שתל רחב יותר מהקיים ופחות בולט (דגם חצי בולט או שטוח). חשוב מאוד לדעת להשתמש בטכניקה מיוחדת ולקרב את השתלים לקו האמצע. במקרים שהכיס הקיים רחב מדי, יש צורך להקטין אותו בצידי הגוף.

חזה לא פרופורציונלי לגוף - נשים רבות מגיעות עם שד גדול וחסר פרופורציות לממדי גופן. למקרים אלו הודבק השם silicone look. הבעיה נובעת מאי ביצוע של מדידות טרום ניתוח והתאמה מדויקת של סוג השתל למבנה הגוף. ההחלטה המכרעת בנקודה זו היא שבסיס השתל יהיה מעבר לרוחב השד המקורי. כל חריגה ממדידה זו תתבטא בנזקים רבים בעתיד. הפתרון הוא הבנת הבעיה במדידה מדויקת ובחירת שתל מתאים מבחינת הנפח, הרוחב וסוג השתל. גם בנקודה זו לידע וניסיון חשיבות עליונה.

קפלים בשד - קפלים בשד יכולים לנבוע ממספר סיבות: החלטה שגויה האם לבצע את הניתוח מעל השריר או מתחתיו, בחירת שתל רך מדי (מלא חלקית) או בחירת שתל גדול מדי. על מנת לתקן את בעיית הקפלים יש לשנות את מיקום השתל אל כיס תת שרירי חדש. במקרים של קפלים בולטים מאוד יש לשקול את שינוי סוג השתל לדגם מלא וצמיג יותר (שבו מופיעים פחות קפלים), על אף החיסרון של תחושת שד מוצקת יותר, ולהקטין את גודלו.

צניחת השד - צניחת שד יכולה להופיע בגלל טעות הערכה טרום ניתוחית, כאשר אצל נשים עם שד נופל מבצעים רק ניתוח הגדלה. במקרים הגבוליים ההחלטה מושפעת מהניסיון והידע של הרופא שידע להחליט איזה סוג ניתוח הוא המתאים ביותר. בל נשכח שהשד הנשי נוטה לנפילה מוגברת עם השנים גם ללא הכנסת שתל, עקב הירידה הטבעית באלסטיות של העור, ועל אחת כמה וכמה ברגע שמכניסים שתל לשד, כלומר "משקולת". אין ספק שפעולה זו תחמיר את נפילת השד. שיקול מוטעה בנקודה זו, בשילוב עם בחירת שתל גדול, ולא משנה הדגם (בולט שטוח או אנטומי), יביא תוך זמן קצר לנפילה משמעותית של השד עם החמרת הקפלים בעור וכמובן לאי שביעות רצון ניכרת מתוצאת הניתוח. הפתרון - ביצוע ניתוח הרמת השדיים, על כל המשתמע מכך מבחינת הצלקות. כל הפתרונות האחרים יגבירו את אכזבת המטופלות, שכן הם אינם יעילים לטווח ארוך. חשוב לציין שניתוח משולב של הרמה והגדלת שדיים נחשב לאחד הניתוחים המורכבים בכירורגיה פלסטית, המחייב הקפדה מרבית על טכניקה ניתוחית טובה ומדויקת. יש לזכור שבחירת שתל גדול עלולה לזרז בעתיד את נפילת השד עקב משקלו.

התקשות (התכווצות קופסית) - התקשות מתבטאת במגע נוקשה של השד המנותח, אשר עשויה להופיע גם שנים רבות לאחר הניתוח. התקשות בדרגה גבוהה גורמת לכאבים ולשינוי צורת השד עד עיוותו המלא. הפתרון - יש צורך להוציא את הקופסית (המעטפת הצלקתית שמסביב לשתל) באופן מלא ביחד עם החלפת השתל. יש להבין שמדובר בניתוח מורכב וארוך המחייב לעיתים השארת נקז. במקרים שבהם השתל היה מעל השריר, רצוי לשנות את מיקומו לתת-שרירי. גם במקרה זה דרוש ידע וניסיון רב על מנת להחזיר את השד לרכות הטבעית שלו. חשוב לקחת בחשבון שהליך ההתקשות הוא תכונה טבעית של הגוף ואין בידנו לשנותה על ידי ניתוח, כך שתופעה זו עלולה לחזור בעתיד למרות שמדובר בהליך נדיר.

ד"ר רוני מוסקונה הוא כירורג פלסטי בכיר עם התמחות בשחזורי שד במרכז הרפואי רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום שחזור השד.

למידע נוסף ליחצו על הגדלת חזה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום