ניתוחי אף אסתטיים ורפואיים

(0)
לדרג

ניתוח אף נעשה משיקולים אסתטיים ולעתים גם מסיבות רפואיות כמו שיפור דרכי הנשימה. על אף ואסתטיקה

מאת: ד"ר דין עד אל

תחום ניתוחי האף נחשב לאחד התחומים הפופולריים והנפוצים ביותר בעולם כולו, ולא בכדי - האף הוא מהאיברים הבולטים בפנינו, מבנה האף וצורתו משפיעים על מראה הפנים ומושכים תשומת לב רבה.

לכן, למראה האף השפעה על תחושת הביטחון העצמי ועל הדימוי העצמי. אנשים שנולדו עם אף רחב, גבנוני, ארוך, גדול או מחודד, פונים לעזרתה של הכירורגיה הפלסטית על מנת לתקן את הפגם ולשוות לפניהם מראה יפה, אסתטי ומעודן יותר. במרבית המקרים הפנייה לניתוח נעשית משיקולים אסתטיים בלבד, אך לעיתים הניתוח נדרש מטעמים רפואיים, לצורך תיקון מחיצה מעוותת או עקומה באף הגורמת לקשיי נשימה.

במקרה כזה מבוצע ניתוח המשלב את הצד האסתטי עם הצד הרפואי, ומחיצת האף מתוקנת בניתוח. ניתוח אף מביא פעמים רבות לשינוי משמעותי במראה הפנים כולו, לכן חשוב מאוד לבצע החלטות נכונות ובחירה מושכלת של צורת האף שאליה שואפים להגיע.

לפני הניתוח

למי מתאים ניתוח אף? ניתוח פלסטי באף מבוצע רק לאחר שהאף סיים לצמוח ולהתעצב, דבר המתרחש לרוב בסביבות גיל 16 בקרב נשים ובגיל 17 בקרב גברים. ניתוח אף ניתן לבצע גם בגילאים מבוגרים, אך יש לקחת בחשבון שככל שמתבגרים, העור נעשה פחות אלסטי ועל כן קשה יותר לדייק בעיצוב הנחשק.

כיצד בוחרים את צורת האף? השאיפה היא למראה טבעי. לאחר שהתקבלה החלטה לעבור ניתוח אף, חשוב להגיע לפגישת ייעוץ מקדימה עם המנתח, להגדיר בפניו את הציפיות מהניתוח ולהבין את מידת הריאליות שלהן. כשפונים למנתח פלסטי על מנת לעבור ניתוח אף, צריך לוודא שהוא מתחשב לא רק ברצונות של הלקוח, אלא גם יכול להמליץ על מה שמתאים למבנה פניו.

השאיפה היא לאף בעל מראה אנטומי ואסתטי המתאים לפנים ובעל תפקוד פיזיולוגי תקין, דהיינו, המאפשר נשימה טובה. מידות אף נכונות משמעותן מידות שאינן בולטות בשום פרט לעומת יתר מרכיבי הפנים. האף המתאים אינו סולד מדי, אינו שקוע מדי, מורם מידי או קצר מדי, הוא כזה המשתלב בפרופורציות הפנים.

האם אף מוצלח הוא סימטרי? מסתבר שאין סימטריה בפנים. פני האדם, כולל שני צדי האף, אינם סימטריים. מסיבה זו לא קיימת זהות מוחלטת בין שני חצאי האף. כלומר, שני הפרופילים אף פעם לא זהים. זה המצב הנורמלי. גם המבנה הפנימי של האף כמעט תמיד לא סימטרי.

ההליך הרפואי

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או מקומית. בהרדמה מקומית אזור האף המורדם חסר תחושה והמנותח אינו חש בכאבים. בניתוח המבוצע בהרדמה כללית המנותח מורדם באמצעות עירוי לווריד והוא ישן לאורך כל הניתוח. אורכו של ניתוח אף הוא בין שעה לשעתיים, כשבסיומו תופרים את האף, מגבסים אותו ומחדירים טמפונים פנימיים, שאותם מסירים למחרת.

במקרים מסוימים נחוצים קיצור האף, הצרת הנחיריים (הקטנת נחיריים), תיקון המחיצה או השתלת סחוסים. במקרים אלה בתום הניתוח מוחדרים פתילים (טמפונים) לאף שמוציאים לאחר יום או מספר ימים. תפקידו של הגבס לקבע את האף והוא מוסר אחרי שבוע. התפרים בניתוח אף הם תפרים פנימיים הנמסים לרוב מעצמם. לאחר הניתוח מומלץ להימנע מחשיפה מוגברת לשמש במשך כשלושה עד ארבעה חודשים.

תהליך ההחלמה

בימים הראשונים שלאחר הניתוח קשה לנשום דרך האף. מעבר לטמפונים שנמצאים בתוכו ביומיים הראשונים, הרקמות הריריות בחלקים הפנימיים והחיצוניים של האף נוטות להתנפח ולפתח בצקות. על כן, בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח הנשימה דרך האף תהיה קשה במיוחד.

עם חלוף הזמן הבצקות הפנימיות ירדו באופן הדרגתי ובהתאם לכך הנשימה תשתפר. סיבה נוספת המקשה על הנשימה האפית לאחר הניתוח קשורה לקרישי הדם היבשים המצטברים בפתח הנחיריים כתוצאה מהדימום בימים הראשונים. למרות ההרגשה הלא נעימה, אין לנקות אותם לבד בבית. בביקור הראשון במרפאה לאחר הניתוח, המנתח מנקה את מעברי הנשימה ופותח את מעברי האוויר, לפחות באופן חלקי. למרות אי הנוחות, חל איסור לקנח את האף במשך חודש מיום הניתוח. ניתן להקל על הרגשת המלאות בתוך האף על ידי טפטוף של טיפות מי מלח אל תוך הנחיריים. שתי טיפות בכל נחיר, עד שש פעמים ביום, יספיקו להשאיר אותם פתוחים יחסית.

ההחלמה מכל ניתוח מלווה בבצקות או בנפיחות של הרקמות סביב העיניים והאף. התהליך מתעצם ויגיע לשיאו ביום השני או השלישי שלאחר הניתוח. מדובר בתגובה טבעית ותקינה של הגוף, אשר מטרתה בין היתר לסייע לריפויו של האזור המנותח. כשבעה ימים לאחר הניתוח רוב הנפיחות ושטפי הדם נעלמים ונותרת רק בצקת קלה הממוקמת באף בלבד.

כשבוע לאחר הניתוח מסיר המנתח את הגבס. בשלב הזה, ללא גבס על האף וכמעט ללא נפיחות ושטפי דם בפנים, מדובר בתופעה תקינה וטבעית לחלוטין לאחר ניתוח שאינה סיבה לדאגה. שטפי דם יופיעו ביום הראשון או השני שלאחר הניתוח באזור שמסביב לעיניים. לאחר מספר ימים הם יתפשטו לשאר אזורי הפנים, ישנו צבע, ייטשטשו, ידעכו ובסוף ייעלמו לחלוטין. אצל רוב האנשים שטפי הדם יחלפו לאחר כחמישה ימים מיום הניתוח.

חשיבותה של נשימה דרך האף

לנשימה דרך האף חשיבות רבה. האוויר שאנו נושמים דרך האף עובר סינון מאבק וחלקיקים שמצויים באוויר, עובר חימום לטמפרטורה שתהיה נוחה לריאות ומקבל לחות מתאימה. אלה כולם תהליכים חשובים לנשימה תקינה. אף סתום והפרעה בנשימה דרך האף מובילים במשך השנים להפרעות רפואיות רבות. למרות זאת, אנשים רבים לא מודעים לקושי שיש להם בנשימה דרך האף.

בעיה זו נכונה במיוחד אצל בעלי אף גדול. לפעמים המודעות שלנו לקשיי הנשימה שמהם סבלנו כל החיים, מתעוררת אחרי שמבצעים את תיקון המחיצה המאפשר לנשום מנחירי האף באופן חופשי.

ניתוח מחיצת אף

מחיצת האף היא הקיר האנכי אשר מחלק את האף לשני מעברי אוויר. קיר זה בנוי מסחוס בשני השלישים הקדמיים ומעצמות דקות בשליש האחורי. עם חלוף השנים ויחד עם התפתחות הגוף, המחיצה נוטה להתעקם מעט לכיוון אחד הצדדים. לעיתים מתפתחת גם בליטת סחוס בבסיס התחתון של המחיצה. ברוב המקרים הנ"ל סטיות קלות במחיצה אינן גורמות כל בעיה לנשימה דרך האף. מאידך, קיימים מקרים שבהם הסטייה במחיצה יכולה להגיע עד כדי חסימה חלקית או מלאה של אחת ממערות האף. חבלה או טראומה יכולות אף הן לגרום לסטיית מחיצה.

הטיפול בהפרעות נשימה כתוצאה מסטיית המחיצה הוא ניתוחי בלבד. הניתוח נועד לתיקון הליקויים במחיצת האף ומטרתו לשפר את הנשימה. עוד סיבה לביצוע ניתוח זה היא פינוי מעברי האף לצורך אבחנה של דימומים, גידולים או פוליפים של האף. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית או מקומית, יחד עם ניתוח פלסטי או כפרוצדורה יחידה. אצל אנשים אשר סובלים מבעיות נשימה דרך האף ושוקלים גם לעבור ניתוח פלסטי, מומלץ לבצע את שניהם ביחד. כך ניתן לאחד את תקופת ההחלמה של שני הניתוחים ולחסוך ביצוע של שתי הרדמות.

הסיכונים בניתוח מחיצות: באופן יחסי, תיקון מחיצה הוא ניתוח די בטוח ואחוזי ההצלחה שלו, כלומר נשימה טובה דרך האף, הם בהחלט בתחום 95%-90%. ניתוח מחיצה מלווה בדרך כלל גם בהקטנה של המדפים הצדיים. עם זאת, אחת הבעיות הידועות היא שרירית המדפים הצדיים יכולה להתפתח מחדש, במיוחד כשקיימת נטייה לרגישות אלרגית. אז, למרות ניתוח טוב, האף נסתם מחדש. קיימת סכנה לא שכיחה בעת ניתוח מחיצה - יצירת נקב במחיצה (חור מצד לצד). התפתחות נקב אחרי ניתוח במחיצה יכולה, בשיעור נמוך, להתרחש במצב שבו קיימת מחיצה שעברה טראומה קשה ויש הידבקויות ברירית. מקרה כזה יכול להתרחש בקרב מעשנים שאצלם הרירית ניזוקה ואיבדה מגמישותה הטבעית. כיום מתקנים נקב במחיצה בניתוח או מטפלים בו בכפתורים הבנויים במיוחד למטרה זו.

ד"ר דין עד אל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, המנהל הרפואי של רשת "כללית אסתטיקה", ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית: ניתוחי אף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום