רפואה אסתטית: עור צעיר לנצח

(0)
לדרג

המדע מחפש במרץ אחר מעין הנעורים לעור הפנים. בינתיים בוטוקס, קולגן וחומצה היאלורונית נרתמים למאמץ להעלמת הקמטים

מאת: מערכת zap doctors

שוק היופי והאסתטיקה צבר תאוצה בשנים האחרונות. התחום, שקהל היעד העיקרי שלו הוא המין הנשי, גדל ומתפתח בקצב מהיר. החברה יותר סלחנית כלפי גברים עם קמטים, שיער כסוף או משקל עודף, אולם מהנשים החברה מצפה שייראו יפות וצעירות. כתוצאה מכך, עולה הביקוש לטיפולי אסתטיקה בכלל והעלמת קמטים בפרט.

כיום קיימות שיטות להעלמת קמטים ושקעים בפנים בדרכים פשוטות יחסית. אולם, עד לפני מספר שנים הפתרון היה - קרמים שלא בהכרח עשו את העבודה, ניתוחי מתיחת עור, או הזרקת שומן לעור הפנים לאחר שהוצא מחלק אחר בגוף. עם השנים חיפשו שיטות נוספות ובתקופה מסוימת היה פופולארי להזריק לפנים סיליקון נוזלי. אולם, צצו בעיות, מכיוון שגוף האדם לא מזהה את הסיליקון כחלק ממנו, אלא כגוף זר ולכן יכול להיווצר תהליך דלקתי, גם מספר שנים לאחר ההשתלה. בנוסף, עם הזמן הפנים משתנות מבלי שהסיליקון ישתנה גם הוא וכתוצאה מכך השתל עלול לבלוט.

קולגן לעור הפנים

"במשך השנים החוקרים חיפשו חומר שהכנסתו לגוף תהיה פשוטה ושהגוף יקבל אותו כחלק ממנו," אומר ד"ר שמעון רשף, מומחה לאורתודונטיה ומטפל ברפואה אסתטית. לדבריו, "בתחילת הדרך החלו להזריק בארצות הברית קולגן שהופק מרקמה של פרות. החומר נשאר בעור הפנים במשך מספר חודשים והיה פופולארי מאוד. עם הזמן התחום התפתח והחלו להשתמש בחומרים חדשים".

כיום ברוב המקרים מזריקים חומצה היאלורונית, מרכיב הנמצא באופן טבעי בעור. תוצאות הפעולה מחזיקות מעמד בין 9 חודשים עד שנה וחצי (כשנה בממוצע), שכן החומר מתפרק בגוף. חומרים אלה אינם מעוררים תופעות אלרגיות, בניגוד לחומרים אחרים שהשתמשו בהם בעבר. חומר נוסף בשימוש הוא קולגן שמופק מרקמת חזיר. לדברי ד"ר רשף, "מצאו שבקולגן של הפרות יש פחות התאמה גנטית ולכן משתמשים כיום בקולגן של החזירים, אשר מחזיק מעמד בעור כשנה עד שנה וחצי".

החומרים הפופולאריים מחזיקים בגוף תקופה קצרה יחסית, כשנה, ומכיוון שמדובר בהשקעה כספית, המטופלים מתייחסים לתקופה הקצרה, כחיסרון. אולם, מסתבר שלזמן יש משמעות נוספת. "ככל שמשתמשים בחומרים קבועים יותר, כך יש סיכונים רבים יותר, מסביר ד"ר רשף. לדבריו, חומרים שנשארים בגוף כשנה-שנתיים הם הפופלארים ביותר בקרב הרופאים.

מניעת קמטים

מסתבר שלכל קמט בפנים יש סיבה - ישנם קמטים דינאמיים, הנוצרים עקב התכווצות של שרירי הבעה: כעס, חיוך וכו'. ישנם קמטים סטטיים(קבועים), שנגרמים עקב אובדן קולגן ואלסטין מרקמת העור (הזדקנות, נזקי שמש, עישון וכו') . במהלך השנים הופכים קמטים דינאמיים גם לסטטיים (קבועים). מדוע חשובה ההפרדה? "בוטוקס עוצר את התכווצות השרירים שגורמים לקמטים דינאמיים," מסביר ד"ר רשף. "בהתחלה הפעולה של הבוטוקס מעלימה את הקמטים הדינאמיים, אך אם מזריקים במהלך מספר שנים אחת ל-4-3 חודשים, אותו קמט סטטי שנוצר עקב קמט דינאמי יעלם גם הוא ואף לא יופיעו קמטים דינאמיים חדשים.

יש לציין כי בוטוקס לא יכול להעלים קמטים או שקעים שנוצרו ללא קשר להתכווצות השרירים (אלא נוצרו עקב הזדקנות הטבעית של העור או\ו השפעה של גורמים חיצוניים, כמו עישון ושמש), ולכן לרוב נדרש טיפול משולב הכולל בוטוקס והזרקת חומרי מילוי. כך ניתן להעלים קמטים ושקעים במקומות שונים בפנים, כגון: שקעים בצידי האף או הפה, חללים של עצמות הלחיים, שפתיים דקות, שקעים מתחת לעיניים, ועוד". בשניים-שלושה טיפולים קצרים, ניתן לחזור בזמן מספר שנים במראה הפנים, ולהיראות פחות עייפים. כמו כן, חשוב לציין, שהזרקת חמצה היאלורונית משפרות גם את מרקם העור עצמו, עקב היותה חומר מלחח.

כידוע, כל פעולה רפואית כרוכה בסיכונים ובתופעות לוואי. בטיפולי בוטוקס וחומרי מילוי, תופעות הלוואי נדירות מאוד. עלולה להיות אדמומיות קלה או תפיחות קלה של האזור המוזרק במשך 4-3 ימים אצל חלק קטן מהנשים. לדברי ד"ר רשף, "רוב הנשים יוכלו לחזור מיד לפעילות מלאה, מלבד פעילות גופנית באותו יום. יש לציין כי חומרי המילוי והבוטוקס נחשבים בטוחים מאוד ונבדקו במחקרים רבים". כיום רק רופאים ורופאי שיניים שעברו הסמכה יכולים לבצע את הטיפולים. הטיפול נמשך בממוצע בין רבע שעה (הזרקת בוטוקס) עד שעה כאשר מדובר בטיפול משולב עם חומרי מילוי.

כאמור, קהל היעד העיקרי הוא נשים, אולם לדברי ד"ר רשף ישנם גברים שעושים מילוי נפחים - שקעים ליד האף ועצמות הלחיים. עוד הוא מוסיף, כי "מומלץ להתחיל כבר, בגיל יחסית צעיר, טיפולי בוטוקס באזורים כמו בין הגבות, כדי שלא יווצר קמט בעתיד כתוצאה מכיווץ אזור הגבות". כיום רוב הנשים שמגיעות לטיפולים הן בסביבות גיל 40 ומעלה. הטיפול לא כואב, אך בהזרקת חומרי מילוי, בעיקר באזור השפתיים, משתמשים בחומר כמו "אמלה" שמרדים את האזור. בנוסף, משתמשים בהרדמה מקומית כמו בטיפולי שיניים או בקרח מיד לפני הטיפול כדי להרדים את אזור הטיפול.

הדבר הבא

לאלו מכן שרוצות לוותר על כמה קמטי הבעה וכבר קבעו תור לרופא, ד"ר רשף ממליץ להגיע עם איפור על מנת להסוות את האדמומיות, שעלולה להיווצר לאחר הטיפול. כמו כן, באותו היום לא כדאי לשכב לנוח במהלך היום. כמספר שעות לאחר המילוי עלול השתל מעט לזוז ממקומו. מאותה סיבה מומלץ לוותר על ספורט כארבע שעות אחרי הטיפול. ומכיוון שעלולה להיות נפיחות, מומלץ לא לקבוע אירועים חברתיים ליומיים-שלושה שלאחר הטיפול.

מה יהיו הטיפולים בעתיד? ד"ר רשף אומר כי "כל הזמן מחפשים חומר אורגני שיחזיק יותר זמן וללא תופעות לוואי. חברות רבות מנסות להפוך את החומצה ההיאלורונית ליציבה יותר או לפתח חומרים נוספים".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי בוטוקס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום