בוטוקס: טיפול בקמטי ההבעה

(0)
לדרג

מה מייחד את הבוטוקס, האם הטיפול בו כרוך בתופעות לוואי, ומה עלותו? על תרופה שמשנה את הבעת הפנים

מאת: מאת : ד"ר רוברטו ליפשיץ

בוטוקס נמצא בשימוש נרחב בישראל ובעולם בתחומים שונים של הרפואה. הוא מיוצר על ידי חברת התרופות האמריקאית אלרגן (allergen) תחת תנאי מעבדה מבוקרים וייחודיים. בוטוקס ניתן מזה כ-30 שנה; בתחילה השתמשו בו לבעיות פזילה, ובהמשך להפרעות תנועה מסוגים שונים המתאפיינות בפעילות יתר של שרירים. במהלך הפרקטיקה הקלינית העשירה שנצברה עם בוטוקס התגלה אפקט מפתיע: השימוש בבוטוקס מביא לשיפור ניכר במראה קמטי ההבעה בפנים.

בוטוקס פועל על קמטי ההבעה בפנים, הידועים גם כ"קמטים דינמיים". קמטים אלו נוצרים במהלך של שנים על ידי הבעות פנים החוזרות על עצמן מידי יום, כמו: חיוך, הבעת זעם או תמיהה, פעולה של כעס, ריכוז או חשיבה. כל הבעות הפנים מופעלות על ידי שרירים, וכאשר מזריקים בוטוקס לאזור השריר, השריר לא מפעיל את הקמט. כשהשריר עובר למצב הרפיה אין היווצרות של קמטים.

משך הטיפול

כיוון שבוטוקס הינו תרופה הניתנת בהזרקה בלבד, הטיפול יכול להתבצע על ידי רופא בלבד. פרוצדורת ההזרקה פשוטה ביותר והטיפול קל ופשוט. טיפול קצר בבוטוקס מרפה את השרירים שגורמים לקמטים להיווצר ומשאיר אותם במצב זה ל-4-6 חודשים.

במהלך הטיפול הרופא מורח את האזור המיועד להזרקה בקרם מאלחש ולאחר רבע שעה מוריד את הקרם. כל ההזרקה אורכת מספר דקות. אין צורך בהתאוששות ומיד לאחר הטיפול ניתן לחזור לפעילות רגילה. במהלך הטיפול הרופא משתמש במחט זהירה וכמעט בלתי נראית, ומזריק כמויות קטנות ביותר של החומר למקום המיועד לטיפול. התוצאה של בוטוקס מוגבלת לאזור ההזרקה והחומר אינו עובר למקומות אחרים בגוף.

תוצאות הטיפול ניכרות לאחר 3 או 4 ימים והבוטוקס עובד כשבועיים, כך שאם צריך תיקון, הוא מתבצע רק לאחר שבועיים בלבד. הבוטוקס מוחק את הקמטים על ידי הרפיית השריר. כמו-כן, באמצעותו ניתן להגביה ולהרים את הגבות והעפעף העליון במספר מילימטרים ואף יותר. בוטוקס מיועד בדרך כלל לאזורים: מצח, בין הגבות וצידי העיניים, אך ניתן לתקן אזורים נוספים, כמו: צוואר, סנטר וקמטוטים מעל השפה העליונה.

בטיחות הטיפול

נסיונות קליניים רבים בתחום הקוסמטיקה ופרקטיקה קלינית רבת שנים בתחום הנוירולוגיה נותנים גיבוי מלא לבטיחות השימוש בבוטוקס. פרסומים מדעיים רבים חזרו ואישרו את פרופיל הבטיחות הגבוה של התכשיר. הניסיון הרב שהצטבר עם בוטוקס הפך אותו לעדיף על כל חלופה אחרת. כאשר הטיפול נעשה על-ידי רופא מנוסה, ניתן מינון נכון ותוך שמירת מרווחי הזמן (מינימום 3 חודשים בין טיפול לטיפול), ניתן לחזור על הטיפול גם במשך שנים.

ישנם אנשים שאסור להם לקבל טיפולי בוטוקס, ביניהם: אישה בהריון, אישה מניקה או אישה המתכננת הריון בחצי שנה הקרובה. כמו-כן, לחולים במחלות שרירים ולחולים במחלות אוטואימוניות. אחרי הטיפול בבוטוקס מומלץ לא לעשות ספורט במשך 48 שעות. הבוטוקס מאושר על ידי משרד הבריאות האמריקאי האירופאי והישראלי. עלות טיפול בוטוקס נעה בין 1,500 ש"ח עד 2,500 ש"ח לאזור.

חשוב לציין כי שכיחות הסיבוכים היא מזערית ועומדת על 1%. תופעות הלוואי האפשריות הן: כאבי ראש, הרגשה של תחילת שפעת ולעיתים נדירות עלולה להיווצר אדמומיות או שטף דם באזור ההזרקה, אך הן חולפות לאחר מספר ימים.

ד"ר רוברטו ליפשיץ עוסק ברפואה אסתטית.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי בוטוקס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום