צעירים לנצח: השתלת שיער

(0)
לדרג

הצלחת ניתוח השתלת שיער תלויה בסוג הטיפול ובנסיונו של המנתח. ד"ר ברנרדו פינקל מתאר את הליך ביצוע ההשתלה

מאת: ד"ר ברנרדו פינקל

מראה של גברים מקריחים אינו נדיר בנוף הישראלי, אולם ישנם כאלה המחליטים לשנות את מצבם באמצעות השתלת שיער. ההקרחה הגברית הינה תוצאה של פעילות הורמונלית גברית - הורמון המין הגברי טסטוסטרון. התוצאה היא ההקרחה האופיינית לגברים בדמות U דרך המצח, הצדדים ועד הקודקוד.

צמיחת שערות

כאשר מבצעים השתלת שיער מוסרות פיסות עור עם זקיקי השערה מהחלק האחורי של קרקפת הראש. זקיקי השיער הללו אינם מגיבים להורמון טסטוסטרון כפי שמגיבים אזורי קרקפת אחרים להורמון. זקיקי שערה אלו מסוגלים להצמיח שערות למרות קיום הורמון המין הגברי. הרקמה נחתכת לשתלים קטנים של שערה בודדת, שתי שערות ומיני שתלים. לאחר פעולה זו, שתלים אלו מושתלים לתוך הקרקפת באזור ההקרחה, תוך התחשבות במבנה הקרקפת והתייחסות לתוצאה האסתטית הרצויה שיכולה להתקבל.

כ-6-26 שבועות לאחר השתלת השיער השערות מתחילות לצמוח. שערות אלו תחזקנה מעמד לאורך כל החיים עקב השוני הקיים ביניהן מבחינת התגובה לטסטוסטרון מזקיקי שיער באזורים אחרים. יש להפסיק נטילת תרופות ממשפחת האספירין (כגון: קרטייה, מיקרופירין) וויטמין E עקב תכונתם לגרום לדילול הדם ולבעיות בקרישת הדם. בכל מקרה, יש לדווח לרופא על התרופות שהמנותח נוטל. בכל שימוש של סמים יש להפסיק נטילתם שבועיים טרם הניתוח ו-4 שבועות אחריו. סמים רבים כגון קוקאין ומריחואנה פוגמים בזרימת הדם החיונית לאספקת המזון לשיער המושתל ועלולים לפגום בקליטת השתלים הללו ולהתפתחותם.

ביצוע ההשתלה

ביום הניתוח על המטופל לאכול ארוחה מלאה לפני הגעתו. הרופא יבדוק וישוחח עם המנותח ותתקבל ההחלטה היכן להשתיל את השערות ומה יהווה את קו ההשתלה. ההחלטה מושפעת ממספר גורמים: ניסיונו ויכולתו האומנותית של המנתח וכן הבנה של צרכי המנותח והיכולת להוציאם אל הפועל; אלו כמובן מושפעים מכמות השיער שיכולה להיות מושתלת.

לאחר שהמנתח והמנותח מסכימים לגבי קו השיער הרצוי, משורטט קו, נערכים צילומים והמנותח מקבל ואליום על-מנת להרגיע את חרדתו וכדי להימנע מתופעות של רעד כתגובה לחומר ההרדמה המקומית; לאחר פעולות אלו נלקחת פיסת עור מהעורף. כדי להבין מאין נלקחת פיסת עור זו ניתן לעשות תרגיל: נגעו באצבע באוזן שמאלית והעבירו קו דמיוני על הקרקפת באחורי הראש לעבר אוזן ימין. באופן כללי, כל אזור שמתחת לקו זה יכול לשמש כאזור שניתן לקחת ממנו שיער להשתלה. זקיקי שיער מתחת לקו זה עמידים בפני ההשפעה המזיקה של הורמון המין הגברי.

בזמן נטילת פיסות העור נעשה שימוש בסיכות שמרימות את השיער שמעל הקו ואוספות אותו כדי שלא תהיה הפרעה בשדה הראייה של האזור התורם. החל מכ-1 ס"מ מתחת לקו זה מגולחת קרקפת ברוחב של כ-1/2 ס"מ שממנו יילקחו זקיקי השערות. הדבר מאפשר לרופא מבט יעיל יותר והערכה טובה יותר לגבי זווית זקיקי השיער באזור זה. לאחר מכן, מוזרקים מים פיזיולוגים מתחת לעור, על-מנת להרים את האזור התורם ולאפשר חיתוך מדוייק יותר של העור ומניעת נזק מיותר לזקיקי השיער.

לאחר חיתוך העור בצורה אופקית, פיסת העור מורמת יחד עם זקיקי השערות שנמצאות בשכבת שומן. העור מושם בצלחת פטרי שמכילה תמיסת מים פיזיולוגיים המאפשרת שימור יעיל של אזור זה. פיסות עור אלו מועברות למעבדה לשם חיתוך העור לפיסות שתל של מיני, מיקרו ושתלים של שערות בודדות על-ידי עוזרי מנתח מיומנים שהוכשרו במיוחד לפעולה זו. לאחר סגירת האזור התורם, הוא נשטף היטב והשיער שנאסף מעל לאזור זה מסתיר את אזור התפרים.

האזור המושתל מורדם ותמיסת מים פיזיולוגיים מוזרקת באותה צורה ולשם אותה מטרה כמו באזור התורם. פעולה זו מכינה את המקום להשתלה. בשלב זה נעשים נקבים קטנים באזור הקרח ופיסות עור קטנות מוסרות. טכניקה זו מאפשרת לשערות לגדול ללא לחץ מסביבן ומונעת צמיחה לא אחידה. ה"חורים" שונים זה מזה בקוטרם - החל מקוטר שיכול להכיל 1-2 שערות בקדמת הראש ועד לקטרים שיכולים להכיל עד ל-4 שערות בחלק אחורי יותר של הקרקפת.

צפיפות השיער

המרחק בין השתלים הוא בערך בגודל השתל שבכל אזור וזאת כדי לאפשר לזרימת הדם להגיע לכל שתל. מרווחים קטנים יותר עלולים למנוע מאספקת הדם מלהגיע לאזורי השתלים, דבר שיגרום לחוסר צמיחה של שיער. זווית ההשתלה משתנה על-פי תכונות השיער הכללי וכיוון הצמיחה הטבעית בצורת מבנה הראש. לעיתים כדי להשיג צפיפות מיטבית של שיער מושתל יש צורך בפעולות חוזרות. בדרך-כלל מספיקות 2-4 פגישות על-מנת להשיג צפיפות שיער מושתל סבירה. הפעולות הבאות יכולות להיעשות תוך 2-3 חודשים לאחר שאספקת הדם לאזורי ההשתלה התפתחה.

לאחר שהניתוח הושלם, לא חובשים את אזור הניתוח. המטופלים מקבלים המלצה ליטול מנה נוספת של ואליום כדי לאפשר להם לישון ביותר נוחות וכדי למנוע תופעות לוואי של שארית חומר ההרדמה. מומלץ לא לנהוג לאחר הניתוח שכן התרופות עלולות לגרום לירידה ביכולת הריכוז. לאחר הניתוח על החולים לישון כשהראש מורם על מספר כריות ולשים שקית קרח מעל האזור התורם. לעיתים יתאפשר ניקוי האזור התורם על-ידי הצוות ובכך יימנע המנותח מלבצע פעולה שעלולה להרתיע או להפחיד אותו. יש להפסיק נטילת ואליום וכל תרופה אחרת יממה לאחר הניתוח. ניתן להשתמש באקמול כטיפול נגד כאבים וחוסר נוחות. הטיפול לאחר הניתוח חשוב באותה מידה כמו לפני ובזמן הניתוח.

לאחר הניתוח, ניתנות תרופות להורדת הבצקת מאזור ההשתלה - פרדניזון וכן אנטיביוטיקה על מנת להימנע מזיהומים; תרופות אלו ניתנות לזמן קצר בלבד. לעיתים השיער נעשה דק יותר לאחר ההשתלה. זוהי תופעה זמנית וחולפת מאליה תוך זמן קצר. שבועיים עד 4 שבועות לאחר הניתוח השיער המושתל ינשור עקב הפרעה באספקת הדם שנוצרה בתהליך נטילת פיסות העור.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום