איך למנוע סיבוכים בניתוחי שאיבת שומן

(0)
לדרג

מנתוני מחקר חדש שהוצג השבוע בכנס השנתי הגדול בעולם לכירורגיה פלסטית שהתקיים בבוסטון עולה כי ניתוח שאיבת שומן הינו השכיח ביותר בכירורגיה פלסטית. מדי שנה מתבצעים ברחבי העולם מאות אלפי ניתוחים לשאיבת שומן. במקביל התברר מהמחקר כי במדידת ריכוזי התרופות בדם המנותחים נמצא כי רצוי להנמיך את המינונים של חומר ההרדמה המקומית על מנת שלא להגיע לערכים רעילים בדם .ד"ר מיכאל שפלן מהמרכז הרפואי "עתידים" שהשתתף בכנס מביא את רשמיו ומסביר אותן בכתבה הבאה.

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת טקסס, ארה"ב הציגה בשבוע שעבר ב - ASAPS הכנס השנתי הגדול והמוביל בעולם לכירורגיה אסתטית, נתונים חדשים על המתרחש בגוף מבחינה פיזיולוגית וביו-כימית בעת שאיבת שומן. החוקרים הציגו המלצות חדשות לבטיחות גבוהה יותר במהלך הניתוח.

המחקר שנערך על ידי החוקרים ג'פרי קנקל וד"ר דוד רודיץ מאוניברסיטת טקסס.בדקה עשרה אנשים שעברו שאיבת שומן, על-פי פרמטרים חדשים. בניתוח הוחדר צנתר לחדרי הלב וכלי הדם הגדולים ונוטרו לחצי דם, תפוקת לב, לחצי עורק ריאה, רמות כימיות של חומרי הרדמה מקומית,אדרנלין ונוראדרנלין, תיפקודי כבד ועוד.

תוצאות המחקר אכן היו מפתיעות, אותן מסביר ד"ר מיכאל שפלן מהמרכז הרפואי "עתידים" לכירורגית פלסטית :"במדידת ריכוזי התרופות בדם המנותחים נמצא כי :
1.רצוי להנמיך את המינונים של חומר ההרדמה המקומית על מנת שלא להגיע לערכים רעילים בדם.
2. למרות המיהול של האדרנלין 1 אלפית הגרם בליטר נוזלים שהוא ריכוז נמוך- נגרמת עליה משמעותית בעומס על משאבת הלב.באנשים הלוקים בבעיות בתיפקוד הלב - עלולה הלהתעורר בעיה עקב כך.
3. עליה משמעותית בלחץ העורק הריאתי מתרחשת, נובעת אף היא מהסטרס הכירורגי. עומס הנוזלים המוזלפים לשומן והאדרנלין בתוכם כמו גם תוספת האדרנלין המופרש בזמן ניתוח מיותרת הכליה.ד"ר שפלן מסביר כי מרבית הסיבוכים אירעו במהלך שאיבות שומן גדולות במיוחד.

ד"ר שפלן מסביר כי במהלך ניתוח כזה חום גופו של המטופל יורד משמעותית.חום הגוף מתאייד דרך אברי הנשימה והעור, ומפאת חוסר תנועתיות השרירים.
ירידה בחום הגוף עלולה לגרום להתעוררות קשה,להפרעות בקרישת דם, לכאבים ולצמרמורת.

המלצות החוקרים הן:
1.חימום של כל מה שבא במגע עם המטופל: סדינים, נוזלים, טמפרטורת חדר הניתוח.
2. בניתוחים המתארכים מעל לשעה מומלץ להניח על השוקיים של המטופל שרוולי אוויר מתנפחים, לסירוגין. זאת, על מנת לשמור על פעולת שרירי השוקיים גם במהלך השעות בהן המטופל אינו נמצא בתנועה שעות אחדות ומגיע למצב של קיפאון. טיפול זה גם מונע היווצרות קרישי דם ברגליים.
3.הגבלת כמויות השומן לכל שאיבה ללא יותר מ 4-5 ליטר.

ד"ר מיכאל שפלן מהמרכז הרפואי "עתידים" שהשתתף בכנס:"יש לאמץ את המלצות המומחים כדי למנוע סיבוכים אפשריים".

ד"ר מיכאל שפלן מסביר כי הנחיות אלה חשובות מאוד לשיפור בטיחות הניתוח לשאיבת שומן וראוי לאמצן כהנחיות לכל המומחים בתחום זה ולמרכזים הרפואיים המבצעים ניתוחים פלסטיים.

בתמונה: ד"ר שפלן מיכאל מהמרכז הרפואי "עתידים" לכירורגית פלסטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום