מעלון לנכים? נגישון חדשני

(0)
לדרג

העלאת והורדת נכים במדרגות מעוררת קושי, שניתן לפתור במספר דרכים: מעלית או מעלון או אמצעי חדשני נייד, "נגישון" - ש"עולה" במדרגות עבור הנכה. צרכנות רפואית

מאת: צפריר צדוק

למעלה מ-10% מתושבי ישראל סובלים ממגבלות פיזיות המקשות על מגוון תפקודים יומיומיים. אלפי ארגונים, עמותות וחברות מסחריות עוסקים בפיתוח טכנולוגיות ואביזרים שיקלו על ההתמודדות עם מגוון מגבלות פיזיות ונכויות שונות. אחד האתגרים הבולטים הינו מתן מענה מקיף להנגשת הסביבה ואזור המחייה לאנשים עם מגבלות פיזיות.

מדרגות היוו מאז ומתמיד מכשול למשתמשים בכסא גלגלים ולאנשים עם מגבלת תנועה. מדינת ישראל עוברת שינוי בהקשר זה, בעיקר כתוצאה מחקיקה מתקדמת: מבנים ומתחמים רבים הופכים למונגשים - גם לרתוקים לכיסא גלגלים. עם זאת, לעיתים קרובות הקושי העיקרי הוא דווקא בבית, או בבתי קרובים וחברים.

במקרים רבים, אדם הרתוק לכיסא גלגלים מוצא את עצמו מנוע מלבקר את בני משפחתו, או אף לעבור למפלס אחר בתוך ביתו - לעיתים מדובר במדרגות בודדות; ולעיתים מדובר בחדר מדרגות בבית משותף.

קושי בנגישות, אפילו ליד הבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
קושי בנגישות, אפילו ליד הבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן לבצע העלאת והורדת נכים במדרגות?

הנגשת מדרגות בית משותף שנבנה בעבר, ללא מעלית - הינה עניין מורכב, הן בשל מידות חדר המדרגות והן בשל הפניות המרובות שיש במדרגות (בין קומה לקומה). יצירת פתרון טכנולוגי, בדמות מעלון מדרגות חשמלי, שיסייע בהעלאת אדם בגרם מדרגות רב מפלסי עם פניות - הינו עניין מורכב ביותר. בנוסף, קיים הצורך להתחשב בשאר דיירי הבית, המשתמשים באותו גרם מדרגות. כל השיקולים המורכבים האלה מביאים לצורך בחשיבה יצירתית ומתן פתרונות לא קונבנציונליים.

להלן סקירה של מגוון פתרונות להעלאת נכה במדרגות.

1. התקנת מעלית בגרם מדרגות קיים (ישן)

זהו הפתרון המומלץ ביותר, שכן הוא מאפשר עצמאות לכלל הדיירים - ואף לנכה עצמו, שמסוגל להיכנס בעצמו למעלית - ולעלות או לרדת כרצונו, בנוחות ובבטיחות.

החסרונות העיקריים בהתקנת מעלית כזו:

משך הזמן, משלב הרעיון ועד קבלת אישור כלל הדיירים והרשויות - ועד לביצוע בפועל (בממוצע כשנתיים).

עלות כוללת - מאות אלפי שקלים.

הקושי העיקרי נובע מהיעדר פיר רחב מספיק, שיאפשר לבנות מעלית מרווחת מספיק, לצורך כניסת נכה בכסא גלגלים, אל תוך המעלית.

2. התקנת מעלון כסא (מדרגון) הנוסע על מסילה לאורך גרם המדרגות.

מעלון כסא שכזה מתאים לאדם שאיננו משתמש בכסא גלגלים, אך מתקשה בעלייה במדרגות. התקנת מעלון כסא נמשכת, משלב הרעיון ועד קבלת אישור הרשויות והדיירים וגמר ביצוע - כ-6 חודשים (במקרה הטוב).

היתרון העיקרי: הענקת עצמאות לדייר המתקשה בעלייה עצמאית במדרגות.

החסרונות:

היעדר הגנה על המעלון.

חוסר התאמה לדייר, במקרה של הידרדרות במצבו, שיחייב שימוש בכסא גלגלים. במקרה כזה, המעלון מדרגות הופך לחסר ערך - ויש צורך בפירוקו והתקנת מעלון רמפה.

מטרד לשכנים והצרת גרם המדרגות.

עלות התקנה כזו מוערכת בכ-30,000 שקלים, למתקן הבסיסי, בתוספת כ-20,000 שקלים, לכל פנייה במדרגות.

כשאין מעלית - מעלון! אילוסטרציה: שאטרסטוק
כשאין מעלית - מעלון! אילוסטרציה: שאטרסטוק

3. התקנת מעלון רמפה הנוסע על מסילה לאורך גרם המדרגות.

מעלון רמפה מאפשר לאדם הרתוק לכסא גלגלים לעלות בעצמו על הרמפה, כשהוא ישוב בכיסא הגלגלים - ולעלות או לרדת במדרגות באופן עצמאי.

התקנת מעלון רמפה אורכת, משלב הרעיון ועד קבלת אישור הרשויות והדיירים וגמר ביצוע כ-8 חודשים (במקרה הטוב).

היתרון העיקרי: הענקת עצמאות לדייר הרתוק לכסא גלגלים.

החסרונות:

היעדר הגנה על המעלון מפני וונדליזם של פרחחים.

התקנת מעלון רמפה בגרם מדרגות עם פניות אפשרית אך ורק בגרמי מדרגות מאוד רחבים, עם פניות מאוד מרווחות; כמעט בלתי אפשרי בבתים משותפים.

מטרד לשכנים והצרת גרם המדרגות.

עלות התקנה כזו מוערכת בכ-40,000 שקלים למתקן הבסיסי, בתוספת כ- 30,000 שקלים לכל פנייה במדרגות.

מהם מעלוני מדרגות ניידים?

הפתרון הנפוץ ביותר כיום הינו מעלון מדרגות נייד, או כפי שנהוג לכנותו כיום "נגישון". נגישון הינו מתקן עצמאי, הכולל מנוע חשמלי, המופעל בעזרת סוללה נטענת. ה"נגישון" הינו מעלון מדרגות נייד לנכה, המסוגל להעלות ולהוריד אדם בכמעט כל גרם מדרגות. קיימים דגמים רבים של מעלוני מדרגות ניידים - ולכל אחד יש יתרונות וחסרונות, על פני השאר. כדי לבחור את דגם המעלון הנייד המתאים לך ביותר, מומלץ להתייעץ עם יועץ מוסמך.

להלן, יפורטו דגמי המעלונים (נגישונים) הנפוצים ביותר.

איך לבחור את המעלון הנכון? אילוסטרציה: שאטרסטוק
איך לבחור את המעלון הנכון? אילוסטרציה: שאטרסטוק

נגישון זחלילי (זחליל או קל זחל, כפי שמכונה לעיתים)

זחליל הינו מעלון מדרגות נייד לנכים, הנוסע על פינות המדרגה - כשמעליו מותקן כיסא הגלגלים. הזחליל כולל זוג זחלים מגומי - ונסיעתו וצורתו מזכירים מאוד מראה של טנק. הזחליל מאפשר למלווה להעלות או להוריד נכה במדרגות, ללא מאמץ פיזי. מרבית הזחלילים הקיימים כיום נצמדים, בעת הירידה במדרגות, ל-2 עד 3 פינות מדרגה.

כדי להבטיח בטיחות מרבית, יש להקפיד על תחזוקה מונעת של הזחליל והחלפת הזחלים בהתאם להוראות היצרן.

שימוש בזחליל שזחליו בלויים או יבשים מהווה סכנת חיים!

מובן כי חל איסור להפעיל את הזחליל על גבי מדרגות רטובות, או שבורות - ויש לקחת בחשבון את מגבלות הטכנולוגיה.

נגישון SMAX: מעלון מדרגות קומפקטי נייד

המתקן הנפוץ ביותר כיום בעולם, להנגשת מדרגות, העלאה והורדת נכה במדרגות, הינו נגישון SMAX. בדומה לזחליל, הנגישון מאפשר למלווה להעלות או להוריד נכה במדרגות -כמעט ללא מאמץ פיזי. הנגישון הינו מתקן קומפקטי, בגודל של כ-2 קופסאות נעליים, המותקן בתחתית כיסא הגלגלים - ונשלט ע"י מלווה מיומן, בעזרת כידון המותקן מאחורי משענת הגב של כסא הגלגלים. בשונה מהזחליל, הנגישון לא נצמד לפינות המדרגה, אלא צועד על המדרגה - ועובר ממדרגה למדרגה בעזרת "רגליים רובוטיות".

טכנולוגיית ה"צעידה על המדרגות" של הנגישון זכתה לשבחים רבים ע"י מומחים בעולם כולו, שציינו את רמת הבטיחות בשילוב עם הקומפקטיות, כיתרון משמעותי על פני הזחלילים ושאר מעלוני המדרגות.

הנגישון מאפשר למשתמש לנוע בחופשיות בכסא הגלגלים, בבית ומחוץ לבית, בשעה שה"נגישון" רדום ולא בשימוש; אולם, בהגיעו לכל גרם מדרגות -בבית, ברחוב או בכל מבנה אחר - יוכל המלווה להפעיל בקלות ובנוחות את הנגישון ולהעלות או להוריד את הנכה במדרגות, כמעט ללא מאמץ. הנגישון פריק ומאפשר פירוקו וקיפולו, בצד כיסא הגלגלים, בכל תא מטען של רכב. התפעול של הנגישון מתבצע בקלות, לאחר הדרכה ראשונית; המעלון כמעט אינו דורש תחזוקה.

עלויות מעלוני המדרגות הניידים, החל מהזחלילים הזולים ביותר, נעים בין 25,000 שקלים ועד 50,000 שקלים, לדגמים היקרים והמאובזרים ביותר.

מעצם היות הנגישונים מכשירים ניידים - הם אינם מצריכים התקנה בבית הלקוח; ולפיכך, שמישים לרכישה ושימוש מידי - ללא תקופת המתנה ועבודות ייצור ובנייה, הנדרשות במקרה של מעלונים קבועים או מעליות.

צפריר צדוק הוא מנכ"ל איי.טי שיקום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום