בוחן כליות ושתן

(0)
לדרג

מחקר שנערך על סמך נתונים של מעל מיליון מתגייסים מצא כי דם בשתן אמנם מצביע על סיכון לאי ספיקת כליות, אך מדובר בסיכון נמוך

מאת: מערכת zap doctors

המטוריה (דם בשתן) היא ממצא שכיח בקרב מתבגרים. עם זאת המשמעות של ממצא זה איננה ברורה, והדעות חלוקות בנוגע להמשך בירור ומעקב באוכלוסיה זו. מחקר חדש מצא כי הממצא מצביע על סיכון לפתח אי ספיקת כליות סופנית בעתיד, אך מדובר בסיכון נמוך.

המטרה

המטרה של העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע בכתב העת האמריקאי JAMA, הייתה לבדוק אם הימצאות המטוריה אסימפטומטית מתמשכת במתבגרים מעלה סיכון ללקות באי ספיקת כליות סופנית.

שיטות

חוקרים ישראלים ערכו מחקר מקיף בקרב המתייצבים לצו ראשון לקראת הגיוס בין השנים 1975-1997. נבדקו תוצאות בדיקות השתן, ובוצעה הצלבה עם מידע מהמאגר הארצי של חולי אי ספיקת כליות. המטוריה פרסיסטנטית הוגדרה כהימצאות 5 כדוריות דם אדומות בשדה בשלוש בדיקות שתן שונות, ללא כל תסמינים אחרים, ללא ממצאים פתולוגיים אחרים בשתן ובהדמיה של הכליות.

תוצאות

בסך הכל בחנו החוקרים את תיקיהם הרפואיים של 1,203,626 מתגייסים, מתוכם נתגלתה המטוריה אסימפטומטית פרסיסטנטית ב-3,690 מקרים.

במהלך מעקב ממוצע של 21.8 שנים נתגלו 26 מקרים של אי ספיקת כליות סופנית בקבוצת ההמטוריה (0.7%) ו-539 מקרים בקבוצת הביקורת (0.045%).

הסיכון היחסי ללקות באי ספיקת כליות סופנית (HR) היה 19.5 בקבוצת ההמטוריה.

מסקנה:

המטוריה אסימפטומטית פרסיסטנטית קשורה בסיכון מוגבר משמעותי לפתח אי ספיקת כליות סופנית. עם זאת הסיכון עדיין נשאר נמוך מאוד, ומרבית הלוקים בתופעה לא יפתחו אי ספיקת כליות בטווח של 22 שנים מגילוי ההמטוריה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם
פורום בדיקות דם ומעבדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום