שינה בריאה מפחיתה לחץ דם

(0)
לדרג

ידוע כי שינה בריאה טובה ללב. מחקר חדש מראה כי גברים שישנים טוב בשלב השלישי של השינה - כלומר בשינה עמוקה, מצויים בסיכון מופחת ליתר לחץ דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ידוע כי להפרעות שינה יש השפעה על התפתחות יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. שינת גלים איטיים (Slow Wave Sleep) היא השלב השלישי והאחרון של שינה שאינה-REM, ולה מספר יתרונות בריאותיים, כולל שיפור הכישורים הקוגניטיביים, שינויים חיוביים במשק הסוכר וירידת קצב הלב ולחצי דם.

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים כי בקרב גברים בגיל 65 ומעלה, בהם אחוז השינה בגלים איטיים גבוה יותר, קיים סיכון מופחת להיארעות יתר לחץ דם.

לדברי החוקרים, קיים קשר בין הפרעות נשימה בשינה, הכוללות דום נשימה חסימתי בשינה, חסך שינה ו/או משך שינה קצר, לבין יתר לחץ דם. למיטב ידיעתם, לא נערכה הערכה מקיפה של מאפייני השינה והיארעות יתר לחץ דם בקשישים בעבר.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם קיים קשר בין היארעות יתר לחץ דם לבין הפרעות נשימה בשינה, משך שינה ומבנה השינה. מדגם המחקר כלל למעלה מ-700 גברים בגיל 65 שנים ומעלה. המשתתפים לא סבלו מיתר לחץ דם, כאשר אובחנו לראשונה עם הפרעת שינה.

לאחר מעקב ממוצע של כשלוש שנים, כ-240 מהמשתתפים אובחנו עם יתר לחץ דם. לאחר תקנון התוצאות לגיל, גזע, אתר המחקר ומדד מסת גוף, רק אחוז השינה בגלים איטיים היה קשור באופן משמעותי והפוך עם היארעות יתר לחץ דם. מנגד, מדדי הפרעות שינה, חמצן נמוך בדם, משך שינה ומדדי עירות לא היו קשורים בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום