בני 50 פלוס חוסכים על בריאות

(0)
לדרג

סקר: 14% ישראלים בגיל 50 פלוס יעדיפו לוותר על טיפול רפואי בשל עלותו, בדנמרק רק 2%; עם זאת רוב הישראלים בגיל העמידה מודעים לאורח חיים בריא

מאת: מערכת zap doctors

להזדקן בחן? כ-14% מבני 50 פלוס בישראל מוותרים על טיפול רפואי בשל עלותו, כך עולה מסקר "על המחצית השנייה של החיים בישראל", של מרכז ידע לחקר הזדקנות האוכלוסיה, המתחקה אחרי מגמות שונות בחיי המבוגרים.

נתון זה הוא הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה - לשם השוואה, רק 6% בגרמניה, צרפת ויוון נאלצו לוותר על טיפול רפואי בגלל עניינים כלכליים. בדנמרק מנגד עומד מספר זה על 2% בלבד. הגורמים המנבאים ויתור על טיפול רפואי הם - גיל צעיר יותר, השתתפות עצמית גבוהה יותר, קושי "לגמור את החודש", דיכאון ובריאות לא טובה באופן כללי.

מהסקר, שנערך פעמיים, בשנים 2006-2005 ובשנים 2010-2009, עולה עוד שכשני שלישים (61%) מבני 50 פלוס סובלים משתי מחלות כרוניות ויותר, וכמעט מחציתם סובלים ממוגבלות בפעילויות כלליות; 4% סבלו ממחלת הסרטן, 18% עברו התקף לב, 42% מוגבלים בתפקוד יומיומי.

הסבירות לסבול מבעיות בריאות ארוכות טווח או ממוגבלות בפעילויות כלליות גבוהה יותר אצל מבוגרים יותר, ערבים ישראלים, עולים מברה"מ לשעבר ובקרב בעלי השכלה נמוכה.

ומה לגבי ביקורים אצל רופא? בני 50 פלוס מבקרים לפי הסקר 11 פעמים בממוצע אצל רופא, לא כולל רופאי שיניים. אצל רופאי השיניים ביקרו במהלך שנה לפני ביצוע הסקר 39% בני אדם בתקופת הסקר הראשונה, וחמש שנים מאוחר יותר, 34%. בתוך כך, 17% מהמשיבים אף אושפזו לפחות לילה אחד בשנה שלפני קיום הסקר.

עם כל זאת, בני 50 פלוס רבים מודעים לבריאותם - מרביתם (82%) אמרו שהם מבצעים פעילות גופנית כלשהי ומיעוטם מעשנים (39%) או סובלים מהשמנת יתר (BMI מעל 30) - 21% בלבד.

הזדקנות האוכלוסיה היא מגמה שאינה פוסחת על ישראל. אוכלוסיית האזרחים הותיקים בישראל מונה כיום כ-830 אלף איש המהווים כ-10% מכלל האוכלוסייה. בשנת 2035 צפויה אוכלוסייה זו למנות 1.7 מיליון נפש, ותהווה כ-15% מכלל האוכלוסייה בישראל. מדובר בקבוצת האוכלוסייה הגדלה בקצב מהיר יותר מכל קבוצת אוכלוסייה אחרת. המעבר לתקופת הזיקנה מלווה בשינויים כלכליים, בריאותיים, משפחתיים ואישיים כאשר הפרישה מעבודה היא אבן דרך משמעותית במעבר זה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום