שבר בירך: כך תחזרו לשגרה

(0)
לדרג

שבר בירך שכיח במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת ועלול להביא להגבלה תפקודית משמעותית הכרוכה בסבל גדול. רוצים לחזור במהירות לשגרה? ריפוי בעיסוק עשוי לעזור

מאת: יובל נוה

שברים בגפיים התחתונות, בקרב האוכלוסייה המבוגרת, נפוצים לאורך כל השנה ובמיוחד בתקופה זו, סביב חג הפסח, המאופיין בניקיונות הבית. מבוגרים רבים לוקחים על עצמם סיכונים אשר עלולים להסתיים בנפילה, ועליהם לנקוט משנה זהירות, כדי למנוע נפילות במסגרת הבית.

חזרה לשגרה אחרי שבר בירך (אילוסטרציה)
חזרה לשגרה אחרי שבר בירך (אילוסטרציה)

מהן הפעילויות המועדות לפורענות עבור מבוגרים, מבחינת שברים בגפיים התחתונות?

אנשים מבוגרים צריכים להיזהר ממצבים שונים - ובהם: טיפוס על כיסאות, כדי להגיע למדפים גבוהים, שטיפת הרצפה במים בעודם יחפים, העלולה להביא לכך שימעדו ויחליקו על המים.

מרבית השברים בקרב האוכלוסייה המבוגרת הינם במפרק פרק הירך. במדינת ישראל מדווח על כ-4,000 ניתוחים מידי שנה ומספר הניתוחים להחלפת ברך הינו זהה. הסיבה העיקרית היא שחיקת סחוס בגיל מבוגר, אך כוללת גם גורמים נוספים: שברים, בעיות מולדות ואוסטאוארטריטיס.

מה צפוי לאחר ניתוח החלפת פרק הירך?

לאחר ניתוח החלפת פרק הירך, צפוי שינוי בהרגלי חיים, בעיקר ביצוע פעולות הדורשות כיפוף. הצוות השיקומי, הכולל רופא המחלקה, אחות המחלקה, הפיזיותרפיסט והמרפא בעיסוק כל אלה יספקו הנחיות ברורות על מידת המשקל שניתן לשאת על הרגל המנותחת, ריפוי הפצע הניתוחי, טיפול בכאב, דיאטה רצויה והטיפול הנדרש, לצורך חזרה לתפקוד.

זה נשמע מסובך? יש כללים פשוטים של אסור או מותר?

בהחלט. לאחר הניתוח, קיימים מספר איסורים, לאחר ניתוח החלפת פרק הירך. אלה כוללים:

איסור הצלבת רגליים
אין להרים את הברך מעל הירך.
אין להישען או להתכופף קדימה.
אין לסובב את הירך כלפי חוץ או פנימה (כמו שקורה כאשר מניחים את הרגל המנותחת על הברך הנגדית).
אין להסתמך על מידת הכאב כמדד למה מותר או אסור לעשות. פשוט לשמור על הכללים!

הכללים המותרים כוללים:

מומלץ להשתמש בגורב גרביים, יד עזר וכף נעל ארוכה, כדי ללבוש פלג גוף תחתון.
הנח הגבהה לאסלה, הגבהה לכיסאות נמוכים ובמידת הצורך אף למיטה.
השתמש בהליכון או מקל הליכה, בהתאם להנחיות הפיזיותרפיסט.
במידת הצורך, התקן ידיות / מעקה ליד האסלה ובמתקן הרחצה.

החזרה לתפקוד הולם לאחר ניתוח הינה קריטית, מכיוון שהיא מסייעת לתהליך ההחלמה ומסייעת בזרימת הדם ברגל המנותחת.

במהלך השיקום, בעוד הפיזיותרפיסט ילמד את המטופל כיצד להשתמש במפרק החדש ואף יספק לו הנחיות לתרגול עצמי וינחה אותו כיצד לעלות ולרדת מדרגות בהתאם לצורך, המרפא בעיסוק ידריך את המטופל על האמצעים השונים אשר יקלו על התפקוד במסגרת הבית ויעודד חזרה לתפקוד.

איזה התאמות נדרשות בדירה לאחר שבר בירך?

במהלך ההדרכה להתאמת הבית, יינתנו הנחיות למטבח, בו ניתן דגש להנחת הכלים במקום נגיש, אשר איננו דורש הושטה למדפים גבוהים מידי, או כיפוף למדפים נמוכים. בהתאמת חדר השירותים והאמבטיה יש לדאוג להגבהה לאסלה ולכיסא למקלחת, או קרש לאמבטיה, אשר יאפשר רחצה בישיבה. כמו כן, יש לדאוג להגבהת המיטה באמצעות קוביות ואף לשבת על כיסא יציב בסלון, אשר ישמור על הזווית הנכונה בירך ויאפשר קימה קלה לעמידה. זאת, בנוסף להוצאת שטיחים ומכשולים, בהם ההליכון עלול להיתקל. מומלץ אף להכין נקודה מרכזית בה המטופל יושב רוב שעות היממה, הכוללת טלפון, שלט טלוויזיה, פח, כד מים, חומר קריאה והתרופות המשמעותיות, כדי למנוע צורך לקום בכל רגע.

מה בנוגע ליציאה מהבית לאחר שבר בירך?

הליכה ויציאה מהבית אף היא מומלצת, אך איננה באה כתחליף לתרגול עצמי, כפי שהונחה על ידי הפיזיותרפיסט. היציאה למרחב הציבורי הינה חיונית לשמירה על אורח חיים בריא. כמו כן, שחייה אף היא מומלצת, לאחר התייעצות ממוקדת.

נהיגה היא תחום נוסף ומשמעותי, בקרב אותה אוכלוסייה, אשר שמרה על יכולת זו, בתנאי שהמושב ברכב מותאם ומאפשר זווית נכונה במפרק הירך, ובתנאי שהמטופל אינו נוטל תרופות לשיכוך כאבים העלולות לפגוע בערנות, והניתוח היה ברגל שמאל, במידה והמטופל נוהג ברכב אוטומטי. במידה ונדרשת שליטה על דוושות הרכב ברגל המנותחת - יש להתייעץ עם גורם מוסמך.

לסיכום, מרפאים בעיסוק ידריכו את המטופל במהלך השיקום באופן ממוקד כיצד להתאים את הסביבה הביתית והתפקוד בכדי להביא אותו לעצמאות מרבית. ניתוח החלפת מפרק אינו חייב לפגוע בתפקוד האדם המבוגר. מרפאים בעיסוק יסייעו, באמצעות הדרכה ותרגול, לשמור על יכולות תפקודיות ועל חזרה לפעילות מהנה, תוך כדי שמירה על אורח חיים בריא ומהנה.

הכותב הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום שיקום וגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום