אלרגיה לחלב וצפיפות עצם

(0)
לדרג

מחקר: ילדים שאלרגיים לחלב עלולים לסבול מצפיפות עצם נמוכה יותר משל בני גילם בשל מחסור בסידן; כמות ויטמין D נותרו דומות בקרב כל הילדים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לילדים עם אלרגיה לחלב פרה מדדי צפיפות עצם נמוכים יותר וצריכת סידן נמוכה יותר לפני גיל התבגרות, בהשוואה לילדים בגיל דומה עם אלרגיות למוצרי מזון אחרים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics. מהמחקר עולה עוד כי אצל ילדים אלרגיים לחלב רמות ויטמין D דומות לילדים עם אלרגיה למוצרי מזון אחרים.

במחקר השתתפו 52 ילדים לפני גיל התבגרות עם אלרגיה לחלב פרה ו-29 ילדים לפני גיל התבגרות עם אלרגיה למוצרי מזון אחרים. ילדים עם מחלות רקע שיכולות להשפיע על התפתחות העצם לא נכללו במחקר.

במהלך שלוש שנות מעקב לא תועדו הבדלים בין קבוצת הילדים עם אלרגיה לחלב פרה וקבוצת הילדים עם אלרגיה למוצרי מזון אחרים במדדי גבוה, מסת גוף רזה, או משקל, אך מדדי צפיפות העצם בעמוד שדרה מותני היו נמוכים יותר משמעותית בילדים עם אלרגיה לחלב פרה, בהשוואה לילדים עם אלרגיה למוצרי מזון אחרים. צפיפות עצם נמוכה, שהוגדרה כשתי סטיות תקן מתחת לממוצע, תוארה ב-6% מהילדים עם אלרגיה לחלב, בהשוואה לאף אחד מהילדים בקבוצה המקבילה.

החוקרים העריכו את הצריכה התזונתית של סידן וויטמין D באמצעות שאלונים, ומצאו כי רק 39% מהילדים עם אלרגיה לחלב צרכו סידן בהתאם להמלצות המקובלות - 1,000 מ"ג ביום. אצל כחמישית מהילדים (21%) צריכת הסידן הייתה נמוכה משני שלישים מהמינון המומלץ. כל הילדים עם אלרגיה למוצרי מזון אחרים צרכו מעל שני שלישים מהמינון המומלץ ו-74% ענו על ההמלצות.

פחות ממחצית מהילדים עם אלרגיה לחלב פרה דווחו על נטילת תוספים המכילים סידן (37%) או ויטמין די (44%)עם זאת, מרבית הילדים (83%) שדיווחו על נטילת תוספים אלו הקפידו על כך, ונטלו את התוספים בממוצע 5.5 ימים בשבוע.

לדברי החוקרים, לא נמצא קשר בין סידן וויטמין D למדדי העצם בילדים עם אלרגיה לחלב פרה; עם זאת, זוהה קשר שלילי לא-צפוי בין צריכת ויטמין D לצפיפות העצם בעמוד שדרה מותני. מנגד, זוהה קשר חיובי בין צפיפות העצם לצריכת סידן בילדים עם אלרגיה למוצרי חלב אחרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום