קלקול קיבה: סיבה לצליאק?

(0)
לדרג

מחקר: זיהום במערכת העיכול כתוצאה ממזון מקולקל יכול לגרום להתפתחות אי סבילות לגלוטן ולהוביל לצליאק. הסיבה: השפעה דומה על מערכת החיסון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

זיהום במערכת העיכול או קלקול קיבה (גסטרואנטריטיס זיהומי) על רקע חשיפה למוצרי מזון עלול לעורר את התפתחות מחלת צליאק; כך לפי מחקר אמריקאי חדש שעשוי להסביר את העלייה בשיעורי התחלואה במחלה.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Gastroenterology, התמקד באנשי אמריקאים בין השנים 1999-2008. בהלך המעקב הממושך, נרשמה עלייה של פי חמישה בשיעורי ההיארעות של מחלת הצליאק. החוקרים זיהו 455 מקרים חדשים של מחלת צליאק ובחנו אותם מול 1,820 מקרי ביקורת. בסך הכול נמצא כי 172 משתתפים סבלו מגסטרואנטריטיס זיהומי במהלך 24 חודשים לפני אבחון מחלת הצליאק, כאשר במרבית המקרים (60.5%) מדובר היה בגורם נגיפי. מניתוח הנתונים עלה קשר מובהק בין מחלת צליאק ובין כל אבחון קודם של גסטרואנטריטיס זיהומי, קשר שהיה בולט יותר כאשר הגורם לא היה נגיפי.

נוכח הממצאים, מציעים החוקרים כי גורם זיהומי עשוי לשמש כטריגר להתפתחות אי-סבילות לגלוטן דרך דמיון מולקולרי או השפעה אחרת על מנגנוני החיסון. בעקבות זאת החוקרים החוקרים משערים כי מחלת צליאק יכולה להיכלל ברשימת ההשלכות הכרוניות של זיהומים המועברים דרך מוצרי מזון. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום