כולסטרול: רע או לא נורא?

(0)
לדרג

הכולסטרול חיוני לגופנו, אך עלול להיות מסוכן כשהוא מגיע לרמות גבוהות. הפתרון הוא לאמץ אורח חיים בריא, וכשזה לא מספיק - להשתמש גם בתרופות

מאת: מערכת zap doctors

המונח כולסטרול גבוה מלחיץ ומטריד, אבל עד כמה משמעותו ברורה? האם אנשים מנסים לחשוב על שינוי אורח חיים וחלופות אחרות רגע לפני שהם מתחילים לקחת תרופות לכל החיים? מסתבר שהלחץ היום יומי משפיע על רובנו ומעטים האנשים שעוצרים רגע וחושבים איך אפשר לחיות בריא יותר.

סיכון לתחלואה

"הכולסטרול מחולק לכמה סוגים: LDL - כולסטרול רע, HDL - כולסטרול טוב, טריגליצרידים ועוד מספר סוגי כולסטרול שונים", מסביר ד"ר גידי שטיין, מומחה לרפואה פנימית.

"רמת ה-LDL הנחשבת גבוהה קשורה לסיכון המטופל למחלה קרדיו-וסקולארית. כך לדוגמה, לאדם ללא גורמי סיכון ידועים, LDL מתחת ל-130 נחשב תקין ולעומת זאת, רמת ה-LDL הרצויה לאדם הידוע כסובל ממחלת לב כלילית (כגון לאחר אוטם שריר הלב), היא מתחת ל-70".

ד"ר שטיין מציין כי מחקרים גדולים הוכיחו שרמת LDL גבוהה מנבאת תחלואה ותמותה ממחלות קרדיו-וסקולאריות, והורדת רמת ה-LDL בדם על ידי תרופות או שינוי בהרגלי חיים מורידה תחלואה ותמותה, גם לאלו שיש להם רמת LDL שהוגדרה בעבר כתקינה. "לאור מחקרים אלו ההמלצה הגורפת כיום היא על שמירה קפדנית על ערכי LDL נמוכים לפי גורמי הסיכון כמפורט מעלה", הוא אומר.

טיפול בכולסטרול רע
טיפול בכולסטרול רע

הורדת רמות הכולסטרול

"הכולסטרול הוא חומר חיוני בגופנו, בין היתר ליצירת הורמוני הסטרס, ומכיוון שרוב האנשים כיום שרויים במתח, עלול להיות להם כולסטרול גבוה יחסית", אומר ד"ר גדעון רון, מומחה לרפואה סינית. לדבריו, "הגוף נדרש להתמודד עם המתח ולהגן על עצמו ולכן רמת הכולסטרול עלולה לעלות. גם אי הקפדה מספקת על שתיית מים עלולה לתרום לכך". עוד הוא מוסיף, כי "בעבר כולסטרול 270-260 היה נחשב תקין אם האדם לא עישן והיה במשקל סביר, אך חברות התרופות דאגו להוריד את הסף וכיום רמה של 150-130 נחשבת לגבוהה".

הכולסטרול חיוני ביותר לתפקוד הגוף, בניית תאים, עצבים והורמונים. חלק מהכולסטרול מגיע בתזונה, המורכבת בעיקר משומנים מהחי וחלק נוצר על ידי הגוף. לדברי ד"ר שטיין, "ההערכה היא שלכ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת יש רמת כולסטרול גבוהה, ולאנשים בריאים מומלץ להיבדק החל מגיל 20 כל חמש שנים. שינויי דיאטה יכולים להוריד רמת כולסטרול עד רמה מסוימת, אך מעבר לכך (במידה שצריך) מומלץ על טיפול תרופתי שמעכב את ייצור הכולסטרול על ידי הגוף. ישנן תרופות שונות, הנפוצות והיעילות ביותר הן תרופות ממשפחת הסטטינים".

קריאת אזעקה

ד"ר שטיין מציין כי "סטטינים יכולים להוריד רמת הכולסטרול הרע ולהוריד רמת הסיכון למחלות קרדיו וסקולאריות כגון התקף לב. תופעות הלוואי של טיפול זה הן בעיקר חולשת/כאבי שרירים, הפרעה בתפקוד הכבד ולעתים נדירות פגיעה בשרירים. תופעות אלו אינן שכיחות ולרוב הן בנות טיפול". ד"ר רון, לעומת זאת, מדגיש כי "התרופה להורדת הכולסטרול מנטרלת את האנזים (HMGCR) המשתתף ביצירת הכולסטרול בכבד. בלוטת הכבד חשובה מאוד, וכשמתערבים בפעילותה יש לכך השלכות לא בריאות. כמו-כן, יש לסטטינים תופעות לוואי קשות, כגון כאבי שרירים, איבוד זיכרון, בעיות בכליות ובעיות ראייה.

"כשהכולסטרול עולה בגוף זה כמו קריאת אזעקה וצריך לבדוק מדוע הוא עלה", מסביר ד"ר רון. "אם צריך להוריד כולסטרול, מומלץ לצרוך חלבון מן הצומח ולהשתדל לאכול מזון אורגני, שלא טופל בחומרי הדברה רעילים. כמו-כן, פעילות גופנית, שינה מספקת של לפחות 8-7 שעות וחשיבה חיובית יסייעו לגוף להיות מאוזן. על-פי הרפואה הסינית, לשינה טובה בלילה ולשלוות הנפש יש השפעה ברוכה על הכבד, כך הוא עובד טוב יותר ולא ייאלץ לייצר כולסטרול רב".

ד"ר שטיין מסכם ואומר כי "אין ויכוח על החשיבות של אכילה נכונה ואורח חיים בריא, זה ברור לכל. השאלה היא: מה קורה כשהשינוי באורח החיים לא מספיק ורמות השומנים בדם גבוהות מדי? העובדות מצביעות על כך שטיפול תרופתי יכול להציל חיים ואין די בשתיית מים, שינה טובה ושלוות נפש".

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום