אלכוהול. רגע לפני הסילבסטר

(0)
לדרג

ודאי התחלתם להיערך למסיבות הסילבסטר. מעבר למיקום המסיבה, והבגדים הנוצצים שתבחרו בקפידה, כדאי שתשקיעו מחשבה גם במשקאות שאתם מתכוונים להכניס לגוף

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

הנה חמישה מיתוסים על אלכוהול: שני בקבוקי בירה אינם משכרים פחות משתיית כוסית וודקה אחת, חצי שעה המתנה לאחר שתיית אלכוהול אינה מספיקה בשביל לנהוג, ארוחה טובה לפני ההתהוללות אינה מונעת השתכרות וכך גם כוס קפה אחרי. ואם תהיתם, לערבב משקה אלכוהולי עם משקה קל מוגז לא רק שאינו מחליש את האלכוהול, אלא להיפך, גורם לו להיספג מהר יותר בדם, כך לפי אתר הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול.

"ההשפעה קיצרת הטווח של אלכוהול כוללת בעיקר דיכוי של מערכת העצבים המרכזית", מסביר ד"ר גידי שטיין, סגן מנהל מחלקה פנימית ב' בבי"ח בילינסון, "חומרת הדיכוי תלוי בריכוז האלכוהול בדם ומתבטאת החל בחוסר שיפוט, איטיות תגובה והפרעות קואורדינציה, דרך העלמות עכבות התנהגותיות, הפרעות ראייה וישנוניות וכלה באיבוד ההכרה ובמקרים קיצוניים אף מוות. הסכנות ארוכות הטווח של אלכוהול בשימוש כרוני, עלולות לכלול התמכרות, מחלת לב, מחלת כבד קשה וסרטן.

"כאשר מדברים על מנת אלכוהול מתייחסים לפחית בירה, כוס יין או כוסית משקה חריף", ממשיך ד"ר שטיין, "האלכוהול נספג ברירית הפה והקיבה ומגיע למוח תוך דקות ספורות. ארוחה אמנם יכולה לעכב ספיגה זו אך לא למנוע אותה, גם לא קפה. אמנם ערבוב סוגי אלכוהול לא משנה את ספיגתם אבל כאשר מוסיפים למשקה אלכוהולי משקה מוגז, הוא נספג מהר יותר ומשכר מהר יותר. צעירים רבים לא מסוגלים להכיל ריכוז כל כך גבוה במהירות כל כך גבוהה והם מאבדים את הכרתם. ריכוז האלכוהול בדם הוא זה שקובע את השפעתו והוא תלוי במשקל הגוף, בכמות הנצרכת וביכולתו של הכבד לעבד את האלכוהול, לכן אין מנה 'מומלצת' של אלכוהול", מסביר ד"ר שטיין.

נזקי אלכוהול בסילבסטר
נזקי אלכוהול בסילבסטר

אם שותים לא נוהגים?

"בסקר שבוצע על ידי עינת גרינברג מעמותת אור ירוק", מספר ד"ר שטיין, "נבדקו הרגלי השתייה והנהיגה בקרב מדגם של כ-500 איש. כ-36% מתוך הנהגים שנוהגים לשתות, הודו שהם נוהגים לעתים תחת השפעת אלכוהול וכ-45% מהצעירים מתחת לגיל 24 הודו שנסעו ברכב עם נהג לאחר ששתה. הסיבות העיקריות שצוינו על ידי הנהגים לשתייה בשכרות הן: 'אני שותה קפה, מים ורק אח"כ יוצא לדרך' או 'אני נוסע בזהירות רבה יותר לאחר ששתיתי' וגם: 'אלכוהול לא משפיע עלי'. למותר לציין כי לטענות אלו, כאמור, אין כל קשר למציאות", מבהיר ד"ר שטיין.

"השאלה שצריכה ללוות אתכם היא האם הייתם נכנסים לרכב עם נהגים אלו? האם הייתם נותנים להם מפתחות לרכב אם היו אלו הילדים שלכם?".

אלכוהול ונהיגה. השלכות הרות אסון

"על פי סקר של ה-CDC האמריקאי (המרכז לבקרת מחלות), סיבות המוות העיקריות בקרב צעירים שיכורים קשורות לתאונות ולאלימות", מסביר ד"ר שטיין, "סיבה נדירה יותר אך משמעותית היא הרעלת אלכוהול שנגרמת משתייה מופרזת למי שאינו רגיל בכך. על פי נתוני הסקר, כמחצית ממקרי המוות בתאונות דרכים בצעירים (נהגים, הולכי רגל ונוסעים) ויותר משליש ממקרי המוות בתאונות שאינן תאונות דרכים (נפילה, טביעה, שריפה ותאונות נשק) קשורים לשתיית אלכוהול.

"בעולם המערבי כשליש מתאונות הדרכים נגרמות עקב נהיגה תחת השפעת אלכוהול", ממשיך ד"ר שטיין, "אלכוהול מגביר את הסיכוי למוות בתאונה בה מעורב נהג שיכור על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במדינת ישראל שיעור תאונות הדרכים הנגרמות עקב נהיגה תחת השפעת אלכוהול עולה משנה לשנה. כרבע מהנהגים השיכורים המעורבים בתאונות הם צעירים מתחת לגיל 24 ומרבית התאונות החמורות בהן מעורבים נהגים שיכורים מתרחשות בשעות הלילה המאוחרות ושעות הבוקר המוקדמות".

"הילד שלי לא שותה..."

"על פי סקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי הורי צעירים שרויים באשליה שילדיהם לא שותים ונוהגים. 60% חושבים שילדיהם לא שותים כלל, מה שאינו מתיישב עם דיווח הצעירים שרק 20% מהם לא שותים, וכ-20% מהצעירים נוהגים גם לאחר ששתו שלוש משקאות או יותר.

"בעיית הנהיגה בשכרות ותאונות הדרכים הקטלניות הנלוות לכך מחמירה בתקופת החגים", ממשיך ד"ר שטיין, "על פי נתונים מה-CDC האמריקאי, מעורבות נהגים שיכורים בתאונות דרכים בתקופת החגים גבוהה פי אחד וחצי מאשר בתקופה רגילה ובשעות הלילה, עד פי שניים.

"לסיכום, לפני שאתם שותים, לפני שאתם נותנים לילדכם את המפתחות למכונית כדאי שתשאלו את עצמכם: 'מה הסיכוי של בן 20 הנוהג לאחר שתייה של 3 משקאות במסיבת ליל הסילבסטר להגיע בשלום למחוז חפצו בלי להרוג אף אחד בדרך? האם תהיו מוכנים להצטרף אליו לנסיעה?".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום