אסתמה: התכוננו למגפת ספטמבר

(0)
לדרג

תקופת החזרה לביה"ס מאופיינת בהתפרצות התקפי אסתמה בקרב הילדים. טיפול במשאפי סטרואידים, משאפים משולבים או בנוגדי לויקוטריאנים ימנע את ההתקפים הצפויים

מאת: ד"ר מאיר מי-זהב

החופש הגדול כבר נגמר, והתרגשותם של ילדינו מגיעה לשיאה. אבל עבור גיל בן ה-8 הסובל מאסטמה, חודש זה מלווה בהתמודדות קשה. "בכל שנה", מספרת אורלי אימו, "מיד עם תחילת הלימודים גיל מתחיל לסבול מאירועים של קושי בנשימה ושיעול לילי. הוא עוד לא נכנס לשגרת הלימודים וכבר נאלץ להפסיד ימי לימודים".

התופעה אותה גיל חווה אינה יוצאת דופן. בכל שנה נצפית עלייה משמעותית בתחלואה מאסטמה בחודש ספטמבר.

אסטמה היא מחלה נפוצה ביותר בילדים ומתבגרים. המחלה נובעת מרגישות יתר של דרכי האוויר. גירויים שונים כמו מחלות ויראליות, אלרגנים סביבתיים, מאמץ גופני ולחץ נפשי גורמים לתהליך דלקתי בדרכי האוויר, להיצרות דרכי האוויר ולהתפתחות קשיי נשימה.

"מגפת ספטמבר" בצורתה המודרנית היא תופעה שתוארה בעיקר בעשור האחרון בעבודות ממקומות שונים בעולם. מדובר בעלייה משמעותית בהתקפי אסטמה, שמתחילה כשבועיים לאחר תחילת הלימודים.

עלייה של 44% באשפוזים

מחקר שבוצע בבית החולים שניידר בשיתוף קופת חולים כללית מצא כי גם בישראל קיימת עלייה משמעותית באשפוזים עקב אסטמה בחודש ספטמבר, בהשוואה ליתר חודשי השנה. כך, בקרב ילדים נמצאה עלייה של 44% באשפוזים לעומת הממוצע השנתי. עלייה זו באשפוזים נמצאה כמשמעותית יותר בילדים בגיל הגן (3-5 שנים) ובגיל בית הספר היסודי (6-14 שנים), ופחות בולטת בתינוקות, במתבגרים ובמבוגרים.

במדינות שונות בעולם נמצא קשר ישיר בין חודש תחילת הלימודים ל"מגפה" זו. בסקוטלנד ובשוודיה, בהן הלימודים מתחילים כבר באמצע אוגוסט, "מגפת ספטמבר" מקדימה ומתחילה עוד לפני ספטמבר. בחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה וניו זילנד), שם מתחילים הלימודים באמצע ינואר, נצפתה ה"מגפה" כבר בפברואר. בכל המדינות בהן נבדקה התופעה, נראה כי שיא התפרצותה של "מגפת ספטמבר" מתרחש כשבועיים לאחר החזרה לבית ספר.

ממצאים אלו העלו את הסברה כי קיים קשר בין החזרה ללימודים והתפרצות ה"מגפה". מחלות ויראליות הן הגורם העיקרי להתקפי אסתמה בילדים, כאשר עלייה משמעותית בהידבקות בהן נרשמת בתקופת החזרה ללימודים, ואיתם עולה גם שכיחות ההתקפים.

מחקרים שבדקו את סביבת בתי הספר מצאו בהם ריכוז גבוה של אלרגנים (קרדית אבק הבית, אלרגנים שמקורם בחתולים, תיקנים ועוד). אלרגנים אלו עלולים גם הם לגרום להתקפי אסתמה.

גורמים נוספים שעלולים להחמיר התקפי אסטמה הם מצבי לחץ. אין ספק שהחזרה לבית הספר מלווה בלחץ נפשי, ואף כי לא נמצא קשר ישיר בין לחץ זה והחמרה בהתקפי האסטמה, ייתכן בהחלט כי יש לכך תפקיד בהתפתחות ה"מגפה".

השערה נוספת טמונה בעובדה כי בחודשי הקיץ נוטים ילדים להפסיק את הטיפול המניעתי הקבוע באסטמה, בו התמידו במהלך השנה. כך, העדר טיפול עלול להביא להחמרה במחלה במהלך ספטמבר.

המפתח: מניעה

ככלל, ניתן למנוע התקפי אסטמה באמצעות טיפול מונע. יש לזכור כי טיפול בעזרת מרחיבי סימפונות בלבד הוא טיפול חלקי ולעיתים אף מסוכן. אסטמה היא מחלה בה קיים תהליך דלקתי בדרכי הנשימה, וטיפול מלא צריך לכלול גם טיפול נוגד דלקת. כיום יש תכשירים אנטי דלקתיים הניתנים במשאף או במתן פומי (דרך הפה), המפחיתים את התהליך הדלקתי בדרכי האוויר ואת התלקחות המחלה.

התכשירים האנטי דלקתיים משתייכים לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה כוללת סטרואידים בשאיפה המופיעים כתכשיר בודד, או כמשאפים משולבים, המשלבים סטרואידים בשאיפה עם מרחיבי סמפונות ובעצם מקנים טיפול מלא במשאף בודד. הקבוצה השנייה כוללת תכשירים הנוגדים לויקוטריאנים כדוגמת סינגולייר (לויקוטריאנים הם מתווכים כימיים שלהם תפקיד חשוב בתהליך האסתמטי).

קיימות גישות שונות להתמודדות עם ההחמרה בהתקפי אסטמה המופיעים בחודש ספטמבר. גישה אחת מציעה מתן טיפול רק בזמן התלקחות, כאשר עם תחילת ההתלקחות ניתן טיפול בסטרואידים במתן פומי או לחילופין באמצעות משאפי סטרואידים, במינון גבוה למספר ימים. מטרת טיפול זה היא למנוע את המשך ההחמרה.

גישה אחרת שהוכחה כיעילה מציעה חידוש הטיפול המניעתי לקראת ספטמבר. כך, הכוונה היא להתחיל בטיפול אנטי דלקתי במשאפים או בנוגדי לויקוטריאנים עוד בטרם מופיעות ההתלקחויות המאפיינות חודש זה ולהביא למניעתן.

עלינו כהורים לשאוף שאורח חייו של ילדינו האסתמטי ידמה לזה של ילד בריא, כיוון שהדבר אפשרי. מגוון הטיפולים המניעתיים הקיימים כיום מאפשרים שליטה מלאה באסטמה ובכך ניתן למנוע את עוגמת הנפש, הסבל ואי הנוחות אותם חווים ילדינו המצפים בכליון עיניים לתחילת שנת הלימודים הבאה.

ד"ר מאיר מי-זהב, מנהל שירות האסטמה, מכון הריאות, מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אלרגיה ואסטמה
פורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום