צרבת: איך מכבים את השריפה?

(2)
לדרג

"שריפה" בבית החזה לאחר ארוחה, היא תופעה מטרידה שלא צריך להתרגל אליה. הימנעות מאכילה לפני שינה וירידה במשקל עשויות להפחית את הופעת הצרבת

מאת: ד"ר רם דיקמן

צרבת היא תופעה נפוצה ביותר: עד כ-40% מהאוכלוסייה הבוגרת תדווח על צרבת לפחות פעם בשנה ועד כ-20% לפחות פעם בשבוע.

צרבת היא התסמין הנפוץ ביותר המאפיין את מחלת ההחזר הקיבתי וושטי. למחלה זאת השפעה ניכרת על איכות חיי החולים, על תפקודם היום יומי ועל כושר עבודתם.

צרבת מתוארת כתחושה של "שריפה" בבית החזה, המופיעה לרוב לאחר ארוחה, ונגרמת כתוצאה מתפקוד לקוי של סוגר הוושט התחתון, המפריד בין הקיבה לוושט. תחושת הצרבת נגרמת בשל החזר של תוכן קיבתי אל הוושט (רפלוקס), תופעה המתאפיינת בחזרה של מיצי קיבה חומציים ולא חומציים מהקיבה לוושט.

למחלת ההחזר סימנים אופייניים כגון צרבת, קושי בבליעה ותחושת עלייה של תוכן קיבתי חומצי לוושט (רגורגיטאציה), אולם קיימים גם סימנים לא אופייניים כגון צרידות, שיעול, אסתמה, הפרעות באיכות השינה, כאב בחזה שלא ממקור לבבי וכאבי בטן.

מיתוסים ועובדות

בניגוד לסברה הרווחת, אין הוכחה מדעית חותכת כי התנזרות מוחלטת ממאכלים מסוימים כגון מזון שומני, קפה ומיץ פרי הדר, מביאים לשיפור משמעותי ולהיעלמות מחלת הרפלוקס. אף לא הוכח כי הקפדה יתרה על הרגלי חיים מסוימים כגון שינה בתנוחות מסוימות או הימנעות מהרמת משאות כבדים יעילה באופן משמעותי כנגד צרבת.

מאידך, הימנעות מאכילה לפני השינה והפחתת משקל כן הוכחו כשיטות יעילות להפחתת הופעת צרבת. טיפול תרופתי בתכשירים מעכבי הפרשת חומצה כגון: נקסיום, לוסק, אומפרדקס, קונטרולוק, לנטון ודומיהם נמצא כיעיל באחוז ניכר מהחולים. הטיפול מעלים את התלונות, משפר את איכות החיים ומרפא את הדלקת בוושט באחוז ניכר מהמטופלים.

ניתן לומר כי כל חולה לומד להכיר מהם הרגלי החיים והאכילה הטובים לו, ובאיזה מינון של תרופות מושגת היעלמות הסימפטומים, ובכך להשיג איכות חיים טובה. במקרים המתאימים מופנים חולים עם צרבת לניתוח המצר את המעבר מהוושט לקיבה על מנת להפחית את תופעת ההחזר.

לסיכום, צרבת זאת בעיה אמיתית, שכיחה וכרונית. הטיפול בצרבת אפשרי ויעיל, אך כמו כל בעיה רפואית כרונית אחרת, היא מצריכה התייעצות רפואית ובירור מתאים.

ד"ר רם דיקמן הוא גסטרואנטרולוג ומנהל השירות לתנועתיות מערכת העיכול, במערך לגסטרואנטרולוגיה במרכז רפואי רבין, בית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום צרבת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום