אביב הגיע, אלרגיה גם

(0)
לדרג

עונת האביב מביאה עמה פריחה ולבלוב, אך גם אלרגיות עונתיות שיכולות לשבש את חייהם של הסובלים מהן. כיצד ניתן להתמודד עם הצרה האביבית?

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

נזלת שקופה, עיניים דומעות ואדומות, קשיי נשימה, הופעת תסמיני אסטמה וגרד בעור הם חלק מהסימנים המאפיינים את הופעתה של קדחת השחת או בשמה המוכר: אלרגיית האביב.

מחקרים רבים שנערכו בארץ ובעולם מצביעים על כך שחמישית מכלל מהאוכלוסייה סובלת מתופעות שונות של אלרגיה, מצב שגורם לירידה באיכות החיים ואי נוחות רבה. המחקרים מצביעים על מרכיב גנטי בהופעת אלרגיה: אם אחד ההורים סובל מאלרגיה, יש סיכוי של למעלה מ-45% שגם ילדו יסבול מתופעה אלרגית כלשהי.

מהי אלרגיה?

"אלרגיה הינה תגובה גנטית מולדת של יצירת נוגדנים מיוחדים (IgE) כנגד חומרים אלרגניים המצויים במזון, באבקת פרחים וצמחים, באבק ובקרדית אבק הבית, בתרופות ועוד", מסביר פרופ' שמעון פולק, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי רמב"ם, חיפה.

לדבריו, "הייצור של החלבונים המיוחדים (נוגדני IGE) מביא לשחרור חומר מיוחד שנקרא היסטמין, שהוא הגורם לתופעות האלרגיות כגון נזלת, דמעות, אסטמה, פריחה ועוד. יש סוגים רבים של אלרגיות, שחלקן עלולות לסכן חיים, ובהן תגובה לעקיצות דבורים וצרעות ואלרגיה למזונות שונים כגון חלב ובוטנים. אולם, האלרגיה השכיחה מכולן היא אלרגיית האביב, ועם הגורמים להופעתה ניתן למנות בעיקר אבקנים של עצים, דשאים, עשבים, שיחי בר וכל מה שפורח בעונת האביב. בארץ ישנם כמה צמחים הידועים כגורמי אלרגיה ובהם ברוש, זית, דגנים מסוגים רבים, וכן שיחים וצמחים עשבוניים שונים".

האלרגיה האביבית תלויה בכמות האבקה שנמצאת באוויר. לכן, בתקופות גשומות בהן האוויר נקי מאבקנים, האלרגיה תתבטא בצורה קלה יחסית.

"חשוב לאבחן את האלרגיה ואת הגורמים שמביאים להתפרצותה, כדי להקל על חייו של המטופל ולשפר את איכות חייו", אומר פרופ' פולק. "לכן, אם ישנו חשש לקיומה של אלרגיה כלשהי מומלץ לפנות למומחה אלרגיה, על מנת לאבחן את התופעה".

אבחון אלרגיה נעשה, על ידי רופא אלרגיה מומחה בשתי שיטות מקובלות: האחת היא ביצוע תבחיני עור במרפאה; במהלך הבדיקה הזו שורטים קלות כ-18-20 שריטת בחלק הפנימי של עור האמה ועל כל שריטה מטפטפים תמצית של חומרים אלרגניים שונים על עורו של המטופל ונבדקת התפתחות תגובה של אודם ו/או נפיחות המבטאת קיום אלרגיה לאותו חומר שטופטף. השיטה השנייה היא בדיקת RAST, שמבוצעת במעבדה ובוחנת את הימצאותם של נוגדני אלרגיה בדם. בדיקה זו היא משלימה, רק במקרים מסויימים, לתבחיני העור. אבחון האלרגיה הוא פשוט ומהיר, ומאפשר לרופא המטפל לתת למטופל בדיוק את הטיפול הרצוי לו לפי סוג האלרגיה.

מניעה וטיפול

"אחד הפתרונות הזמינים כשמדובר באלרגיה הוא כמובן להימנע ממפגש עם הגורם האלרגני", אומר פרופ' פולק. "אם למשל יש מישהו שאלרגי לחתולים, ההמלצה היא שהוא לא יגדל בביתו חתול. בעיית ההימנעות מסתבכת כמובן כשמדובר באלרגיה אביבית וברגישות לפריחה ואבקנים, ולכן אנו נעזרים גם בטיפול תרופתי. בשוק יש מגוון רחב של תרופות אנטי- היסטמיניות, הניתנות ככדורים אך גם כתרסיס לאף ולעיניים. במקרה של הופעת אסטמה כתוצאה מהאלרגיה, אנו נעזרים במשאפים המכילים סטרואידים; ובמקרה של נזלת מתמשכת ניתן גם-כן להשתמש בתרסיסי סטרואידים להקלת הגודש באף. תרופות אלה מקלות על תופעות האלרגיה ומדכאות אותה, אך בפירוש לא מרפאות אותה".

במרבית המקרים אין כל חשש להשתמש בתרופות אלה, אולם שימוש לאורך זמן מצריך התייעצות עם הרופא המטפל.

חיסון נגד אלרגיה

שיטה ותיקה יחסית, שבאמצעותה ניתן לטפל באלרגיה, היא מתן חיסון תת עורי, שמכיל את האלרגנים הטהורים שיוצרים את תופעות האלרגיה. וזאת במטרה להגביר את סבילות המערכת החיסונית ולהפחית את תופעות האלרגיה.

"באמצעות הזרקה ישירה של הגורמים האלרגניים אנו מנסים לגרום לגוף להתרגל לגורמים האלרגניים ולא להגיב נגדם", אומר פרופ' פולק. "זהו תהליך ארוך מאוד שיכול להימשך 3-5 שנים, אולם שכרו בצידו. הסטטיסטיקה מצביעה על 70-75 אחוזי הצלחה: אנשים שסבלו מאלרגיה ונרפאו ממנה. הטיפול באמצעות זריקות חיסון מומלץ בעיקר למי שסובלים מנזלת אלרגית כרונית, אלרגיית אביב וכן למי שסובלים מאלרגיה לעקיצות של חרקים. לא ניתן לטפל ע"י חיסונים באלרגיה שגורמת אך ורק לתופעות בעיניים (דמעת, נפיחות וכדומה) או לאסטמה. אולם במקרים בהם התופעות הללו מלוות גם בנזלת אלרגית זהו בהחלט פתרון אותו יש לשקול על מנת לשפר את איכות חיי המטופל. החיסון ניתן על ידי רופא אלרגיה מומחה בלבד לאחר בדיקות מקיפות שמסייעות להחלטה לגבי סוג האלרגניים שייכלל בחיסון ותחת השגחה ומעקב במרפאה מיוחדת".

פולק מודה כי "למרבה הצער, הרפואה המודרנית עדיין לא מצאה פתרון כולל למחלת האלרגיה על מאפייניה השונים. אולם, את האלרגיה האביבית העונתית ואת הגורמים להופעתה קל מאוד לזהות, ולכן בהחלט ניתן להתמודד איתה באמצעות מניעה, טיפול תרופתי ובעת הצורך גם ע"י זריקות חיסון".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום