סילבסטר: מבלים בזהירות

(0)
לדרג

הסיכונים בצריכת אלכוהול בערב הסילבסטר קיימים גם בשתייה חד פעמית מופרזת. מדריך לשתייה בטוחה וטיפים לטיפול בנפגעי אלכוהול

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

שנת 2010 מסתיימת ושנת 2011 עומדת בפתח. זאת סיבה למסיבה בכל העולם וכמובן גם בישראל. חוגגים ומקומות בילוי ברחבי העולם מתכוננים לערב המשמח הזה, ובמקביל אליהם גורמים נוספים נערכים לקראתו. היערכות זו משקפת את הצד הנוצץ פחות של הסילבסטר - במשטרה ובבתי החולים מודעים לכך שבערב השנה החדשה לא מעט חוגגים מעורבים בתגרות, בתאונות דרכים, או מגיעים לבתי החולים מחוסרי הכרה כתוצאה משימוש מופרז באלכוהול.

אלכוהול
אלכוהול

כששותים יותר, מסתכנים יותר

ד"ר מריוס בראון, רופא פנימי, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ובמחלות כבד בבית החולים בילינסון, מאחל לציבור החוגגים ערב סילבסטר מהנה, אך גם קורא לשמור על מתינות וזהירות בעיקר בנוגע לשימוש באלכוהול. לדבריו, הסיכונים בצריכת אלכוהול קיימים גם כשמדובר בערב אחד של שתייה: אלכוהול פוגע בכבד, הן בשימוש חד פעמי מופרז והן בשימוש כרוני. ברור שאלכוהוליסטים מסכנים את בריאות הכבד שלהם באופן משמעותי יותר, אך גם מי שצורך אלכוהול בכמות גדולה באופן חד פעמי מסכן את הכבד".

ישנם אנשים הרגישים יותר לנזקי האלכוהול: בעלי עודף משקל, אנשים שצורכים תרופות המשפיעות על המוח, כגון תרופות הרגעה, שינה או נוגדי דיכאון, חולים שנוטלים תרופות לוויסות לחץ הדם, להסדרת פעילות הלב ותרופות נוספות, נשים בהריון, ילדים וזקנים. ככלל, נשים רגישות יותר מגברים. ד"ר בראון מסביר: גבר הצורך למעלה משלוש מנות אלכוהול ביום ואישה הצורכת למעלה משתי מנות אלכוהול ביום תקופה ממושכת מזיקים לכבד שלהם באופן בלתי הפיך. לכן, אלכוהוליסטים נוטים לסבול ממחלות כבד מגוונות, כבד שומני, דלקת כבד, הצטלקויות בכבד, שחמת הכבד וסרטן. שימוש כרוני באלכוהול פוגע גם בתפקוד המוח ומערכת העצבים, בתפקוד הלב והמערכת ההורמונלית".

ד"ר בראון מוסיף שצריכה חד פעמית מופרזת של אלכוהול מסכנת לא רק את הכבד אלא משפיעה גם על הלב, כלי הדם ועל המוח. "שיקול דעתם של אנשים הצורכים אלכוהול עלול להיפגם. אלכוהול משחרר עכבות, פוגע בשיפוט המציאות ובמהירות התגובות. כל אלה עלולים לגרום לצרכני האלכוהול להיפגע בדרכים שונות ומגוונות, החל מהשתתפות בתגרות, מעורבות בתאונות דרכים וכלה בפגיעה קשה בגופם עקב הרעלת אלכוהול, התעלפויות, נפילות ועוד," הוא מפרט. "ישנם שלבים שונים של שיכרון בהתאם לכמות האלכוהול הנצרכת. אם ממשיכים לשתות מעבר לשלבים שתוארו לעיל, עלולים לשקוע בתרדמת ואפילו לחדול לנשום. תופעות אלו מסוכנות הרבה יותר כאשר משלבים אלכוהול עם סמים או עם תרופות שינה - שילוב שעלול לסכן חיים".

ד"ר בראון מדגיש כי יש לשים לב למה שותים וכמה: השפעת צריכת אלכוהול על הגוף תלויה בשיעור האלכוהול בדם. יש לשתות מעט ולצרוך משקאות עם אחוזי אלכוהול נמוכים. חשוב להדגיש כי אדם שצורך מספר משקאות אלכוהוליים עם אחוז אלכוהול נמוך יכול להפריז בשתייה שעה שישתה עוד ועוד ובלי משים וללא כוונה יעלה אחוז האלכוהול בדמו. כמו כן, אנשים צורכים קוקטיילים טעימים המכילים אחוזי אלכוהול גבוהים, מאבדים את הספירה וצורכים יותר אלכוהול מכפי שהם מסוגלים או מתכוונים. ישנם גם משקאות אנרגיה המכילים אלכוהול שיש להימנע מהם, או, לכל הפחות, להתחשב בהיותם משקאות משכרים. האלכוהול נספג בחלקו בקיבה וברובו במעי הדק. אכילה ממלאת את הקיבה במזון ומאטה את קצב התרוקנותה ואת ספיגת האלכוהול, כך שריכוז האלכוהול בדם עולה לאט יותר ומגיע לרמות שיא נמוכות יותר מאשר בשתייה עם קיבה ריקה".

ד"ר בראון מוסיף שחשוב מאוד לאכול טוב טרם שתיית אלכוהול ובמהלכה. שתייה ללא מזון מסוכנת הרבה יותר ועלולה, בין היתר, להפר את איזון רמות המלחים בגוף ולפגוע בצרכני האלכוהול. אלכוהוליסטים רבים, ברבות השנים, צורכים אנרגיה מאלכוהול בלבד, מפסיקים לאכול והפגיעה בגופם חמורה ורבת היקף.

עזרה לנפגעי אלכוהול

ד"ר בראון מציין מספר כללים חשובים לעזרה לנפגעי אלכוהול: "קודם כל יש להרחיק את השיכורים ממקורות אלכוהול ולהשגיח עליהם בסביבה בטוחה שבה הם לא עלולים להיפגע ממכשולים או להיקלע לתגרות. בנוסף, יש לוודא שניתן להעיר אותם ושהם נושמים בצורה תקינה. בתנאי זה אפשר להשגיח עליהם בבית. במידה שלא ניתן להעיר אותם או שהם מקיאים ללא הפסקה, יש להביאם לחדר מיון בבית חולים. יש לעדכן את הצוות הרפואי בכמות האלכוהול שנצרכה ובכל החומרים שבהם האדם השתמש, כולל סמים קלים כקשים, כדורי שינה ותרופות. הקאה אחת היא תופעה רגילה אחרי שתייה, אבל הקאות מרובות הן סימן לסיבוכים.

ההמלצה החמה והחשובה ביותר קשורה לנהיגה. אמנם כבר רבות הושר, סופר ונאמר על כך שאם שותים לא נוהגים, אבל בסילבסטר נראה שמבלים רבים מתעלמים מכוונת המשורר ונוהגים בניגוד לנאמר בסלוגן הפופולרי. מפתיע לגלות שבשנים האחרונות מבלים רבים בכלל, ובערב הסילבסטר בפרט, נוהגים למרות ששתו ומסכנים את עצמם, את חבריהם ואת כלל הציבור. חשוב מאוד להימנע בכל מחיר מנהיגה אחרי צריכת אלכוהול - והכי חשוב ליהנות מסילבסטר 2011 בזהירות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום