נגישות
נגישות

גזים: סיבות לתופעה ועצות למניעתה

(76)
לדרג

אולי לא נעים לדבר על זה, אבל כל אחד מאיתנו - נשים וגברים - פולטים בממוצע כליטר גז ליום בצורת נפיחות. מניעתה מצריכה סבלנות, התמדה והכרה עצמית

מאת: ד"ר ישי לכטר

מדוע התרבות האנושית מתייחסת לקולות העולים ממערכת העיכול כמו משהו שיש להתבייש בו, זו כבר שאלה לסוציולוגים. אבל אין ספק, שאם זה לא היה מביך, אפשר היה להתייחס לגזים כמו להתעטשות, כי פרט לאי-נוחות אין בתופעה זו סיכון חיים. לכן, יש מי שמתעלמים ממנה וממשיכים הלאה. אבל עבור רוב האנשים הסובלים מהבעיה, הגזים הם בעיה חברתית קשה, המלווה באי נעימות וסבל יומיומי. רק לשם הדוגמא נציין, שאדם הסובל ממתקפת גזים בגוף יכול לשחרר כ-150 נפיחות ליום. עם קצת תשומת לב, התמדה והקפדה על המזונות שנאכלים, ניתן להקל ולסייע במרבית המקרים, ואין צורך לחיות עם הבעיה - הפיתרון נמצא בהישג ידו של כל אחד מאיתנו.


תלונות על התופעה הן שכיחות למדי. צילום: שאטרסטוק

גזים - איך הם נוצרים?

נהוג להבדיל בין שלוש תופעות שונות של גזים. האחת מתרחשת בחלק העליון של הגוף ומכונה 'גיהוקים' או 'שיהוקים' (גרפסים). השנייה מתרחשת באזור הבטן ונקראת 'תחושת נפיחות' והשלישית, שהיא הבעייתית מכולן, מתרחשת בחלק התחתון ונקראת 'נפיחות'.

תלונות על התופעה הן שכיחות למדי, אך למעשה העברת גזים היא תופעה נורמלית לחלוטין, כל עוד תדירותה אינה גבוהה, והדבר אינו מפריע בצורה קיצונית לסובל מהתופעה או לסביבתו.

הסיבה העיקרית להופעת גזים במערכת העיכול היא בליעת אוויר ("אירופגיה", בלועזית). כולנו בולעים 1-3 ליטרים אוויר ביום. אם אוויר זה אינו נפלט מן הגוף דרך הפה, הוא ממשיך לנוע במערכת העיכול ומגיע לחלקו התחתון של הגוף. כמות האוויר הנפלטת מחלקו התחתון של הגוף היא בממוצע ליטר אחד, שזה אומר בין 10 ל-15 פליטות ביום. רוב הגזים הינם ללא ריח, מכילים דו תחמוצת הפחמן, מימן וחנקן. לא כל הגזים מפיצים גם ריח ורובם עוברים מבלי שירגישו בהם. הריח הלא נעים מגיע מחיידקים במעי הגס, המשחררים גז המכיל גופרית. אגב, נשים וגברים פולטים גז בכמויות דומות.

סיבה נוספת להיווצרות גזים בגוף היא סוגי מזון שאינם מתפרקים היטב במעי הדק, אלא מפורקים בהמשך על ידי חיידקים הנמצאים במעי הגס. תהליך העיכול הזה גורם ליצירה של כמות גדולה של גז, כמו גז מתאן ופחמן דו חמצני במעי הדק ובמעי הגס בעת ובעונה אחת. בנוסף, הגז מכיל גם כמות גופרית גדולה, ועל כן הריח החזק המלווה את פליטתו. עישון, לעיסת מסטיק ושתיית משקאות מוגזים גורמים לבליעת אוויר/גזים מוגברת, להגברת הסיכוי לנפיחת גזים, אך אין להם השפעה על ריח הגזים הנפלטים.

מהו הטיפול בתופעה?

לפני שניגשים לטיפול בתופעה יש צורך, קודם כל, לשלול את האפשרות שהתסמינים של הצטברות הגזים נובעים ממצבי חולי אחרים, רציניים יותר, כגון: הצטברות חריגה של נוזלים בבטן, מחלה דלקתית של המעי או אפילו אפשרות של סרטן המעי, במיוחד אצל אנשים מעל גיל 50 ואצל בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן במערכת העיכול.

ברגע שנשללה האפשרות להימצאות מחלות קשות יותר, אפשר להוריד את הסבל הנגרם מגזים בצורה הדרגתית ובטוחה, ובדרך כלל בצורה יעילה.

הדבר החשוב ביותר לפני ניסיון טיפולי בתופעה הוא ההבנה כי מדובר בתופעה טבעית. הניסיונות למנוע אותה לחלוטין לא הצליחו עד כה וגם כל הטיפולים המודרניים ביותר אינם יכולים להעלים לחלוטין את כל הגזים מהמעיים.

יחד עם זאת, ישנם כמה טיפים וגם תרופות, כגון: "סימטיקון", "גזים X" ו"קולפרמין", שיכולים לסייע בטיפול בתופעה. הגישה הטיפולית בתופעת הגזים נאמנה לרוח משנתו של הרמב"ם ומדגישה את המניעה. לצורך כך דרושה סבלנות, התמדה והכרה עצמית, שנובעת מהתבוננות ומהתרשמות מן התגובות האישיות שלנו. אלו הם יסודות ההצלחה, במגבלת מידור הגזים לכמות שאינה מציקה יתר על המידה, ובכל הנוגע לתופעה זו - הכל עניין של מידות.

מעבר לאי הנעימות החברתית, יש לשים לב לעובדה שהגזים יכולים להיות בעצם תסמין, תשדורת של מערכת העיכול לדווח לנו שמזון זה או אחר אינו מתאים לנו. חוסר התייחסות למקורות היווצרות הגזים יכול להביא להתפתחות של בעיות מורכבות יותר.

הפחיתו בצריכת מאכלים חלביים. צילום: שאטרסטוק

מה אפשר לעשות בכדי להמנע מגזים?

  • נסו לזהות אילו מאכלים משפיעים עליכם לרעה (ראו בהמשך פירוט של המאכלים השכיחים הגורמים לגזים).

  • המעיטו במאכלים מטוגנים ושומניים.

  • המעיטו זמנית באכילת מאכלים עתירי סובין. המשתמשים בסובין כתוסף מזון יכולים להפסיק את השימוש בו, ולאחר מכן לחזור לשימוש בהדרגתיות במשך מספר שבועות. יש לשתות סובין כתוסף מזון, תמיד עם כוס גדולה של מים ולהשתדל לשתות עוד כמות רבה של מים במשך היום.

  • הפחיתו בצריכת מאכלים חלביים. נסו מאכלים חלביים עם כמות מועטה יחסית של לקטוז, כגון יוגורט. בכל מקרה, השתדלו שצריכת חלב תהיה בכמות קטנה, גם כשהיא נצרכת יחד עם מאכלים אחרים.

  • נסו מוצרים (ללא מרשם רופא) המקלים על העיכול. כדי לשמור על יעילות המוצרים, יש ליטול אותם יחד עם הנגיסה הראשונה במזון הראשון. המוצרים הללו יעילים בעיקר כשיש רק מעט גז בבטן.

  • נסו לאכול ארוחות קטנות. במקום 2-3 ארוחות גדולות, אכלו 4-6 ארוחות קטנות ביום.

  • אכלו לאט ולעסו היטב, ובלעו מעט מזון בכל פעם.

  • הימנעו ממסטיקים ומסוכריות קשות - אלו עשויים לגרום לבליעת אוויר.

  • אל תאכלו כשאתם טרודים, מתוחים או ממהרים.

  • אל תעשנו! עישון גורם להגברת בליעת אוויר.

  • נסו לשתות תה עם נענע או עם מנטה. שמן המנטה מרפה שרירים חלקים (בלתי רצוניים) של מערכת העיכול. תה חם עם נענע יכול להקל עליכם את תחושת הגזים ואת הכאבים המתלווים אליהם.
  • נסו כמוסות של שמן מנטה. עם המלצה זו יש גם אזהרה: מנטה על סוגיה יכולה להגביר את תחושת הצרבת.

  • נסו מוצרים שבהם 'סימטקון'. אלו נמכרים ללא מרשם רופא וניתן לרכוש אותם בבתי המרקחת ובחנויות למאכלים טבעיים.

  • הימנעו מלדבר בשעת הארוחה, כך תוכלו להפחית את כמות האוויר אותה אתם בולעים בזמן האכילה.

  • הימנעות משתיית משקאות מוגזים יכולה לסייע בהפחתת הגזים.

אילו מאכלים גורמים לגזים?

להלן רשימת המזונות היותר שכיחים כגורמי גזים. אך חשוב לזכור, שבכל הקשור לגזים מדובר ברגישות אישית. כמות הגזים הנוצרים ע"י מזון מסוים משתנה מאדם לאדם, ויש מי שיהיה רגיש למזון מסוים ואילו על אדם אחר הוא לא ישפיע כלל. לכן, עדיף לזהות את המאכלים הבעייתיים רק בדרך של ניסוי וטעייה:

חלב ומוצריו: חלב, גבינות, שמנת, גלידות.


ירקות: בצל, ברוקולי, צנון, כרובית, כרוב רגיל וכרוב כבוש, קולרבי, נבטים, ארטישוק, אספרגוס.


קטניות: אפונה, רוב סוגי השעועית במיוחד היבשה, סויה מיובשת.


לחם: מחיטה מלאה, סובין.


משקאות: משקאות מוגזים ו\או עם חלב.


אחרים: תרופות (בעיקר אנטיביוטיקה), סוכרים אלכוהוליים, כגון: מלטיטול, קסיליטול, סורביטול וכד'.


ד"ר ישי לכטר הוא רופא בכיר במכון גסטרואנטרולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום