הפטיטיס C - דלקת כבד נגיפית

(2)
לדרג

מהי דלקת כבד נגיפית? איך אפשר להיות נשא במשך שנים רבות ולא לחלות - מה קורה כשחולים? כל השאלות וכל התשובות

מאת: מערכת zap doctors
עובדות אודות הפטיטיס C

פירוש המילה הפטיטיס הוא דלקת כבד.

יש חמישה נגיפי הפטיטיס העלולים לפגוע בכבד ולגרום להידלקותו: A, B, C, D ו-E נגיפים אלה מתפשטים בדרכים שונות, אבל השפעתם על הכבד זהה.

הפטיטיס C היא זיהום נגיפי של הכבד ומצב רפואי החמור המתפשט באמצעות הדם המזוהם. אנשים רבים נדבקו בנגיף הפטיטיס C באמצעות עירויי דם עד שזוהה הנגיף וב-1989 למדו מערכות הבריאות כיצד לאתר נגיף זה.

כדי להידבק, דם נגוע חייב להיכנס לזרם הדם של האדם הבריא ולהיות בריכוז מספיק כדי לגרום לזיהום.

אנשים רבים נדבקים בהפטיטיס C כתוצאה משימוש משותף בסמים ובמחטים מזוהמות כגון מחטים ששימשו לקעקוע. ניתן להידבק גם על-ידי שימוש באותה מחט מזוהמת לקעקוע או פירסינג.

יותר מ-170 מיליון בני אדם בעולם נגועים בהפטיטיס C ועוד שלושה עד ארבעה מיליון נוספים נדבקים במחלה מדי שנה.

מתוך 100 איש הנדבקים בהפטיטיס C, כ-25 יוכלו להיפטר מהנגיף ללא תרופות תוך חצי שנה ממועד ההדבקה. ואולם, הרוב (כלומר שאר ה-75) יפתחו זיהום מתמשך
(הקרוי "כרוני") אשר יצריך טיפול תרופתי כדי לחסלו. חלק מהנדבקים לא ידעו שהם נושאים את הנגיף ועקב כך ייגרם לכבד שבגופם נזק לפני אבחון הזיהום. ללא טיפול, הפטיטיס C עלולה להוביל לשחמת (הצטלקות) הכבד או לסרטן של הכבד ובמקרים מסוימים יש צורך בהשתלת כבד.

הטיפול בהפטיטיס C התפתח מאוד ב-15 השנים האחרונות. כאשר המחלה זוהתה לראשונה והרופאים החלו לטפל בה, הם הצליחו לכל היותר לשלוט בנגיף או להיפטר ממנו ב-10 עד 20 אחוזים מהמטופלים. תרופות חדשות כגון : פגסיס PEGASYS , פגאינטפרון מהדור החדש. השיפור במבנה ה-PEG מאפשר לתרופה להישאר בגוף החולה למשך זמן רב יותר ולספק פעילות אנטי-נגיפית קבועה וממושכת במהלך תקופת הטיפול השבועית.

ניתן לרפא הפטיטיס C

האם נכון שניתן להידבק בהפטיטיס C כאשר עושים קעקוע או פירסינג? האם ניתן לרפא את המחלה הזאת? האם היא עלולה לגרום לסרטן הכבד? מיקבץ של שאלות בנושא הפטיטיס C

מהו הפטיטיס C?
------------------------
הפטיטיס C הוא מחלת כבד נגיפית נפוצה מאד. ככל שהנגיף נמצא בכבד במשך זמן רב יותר, כך גדל הנזק. בהשפעת נגיף הפטיטיס C חלק מתאי הכבד נהרסים, וחלקם אף הופכים לתאים ממאירים (סרטניים).

איך נדבקים בהפטיטיס C ?
-----------------------------------
מקור ההידבקות הוא דם של נשא הנגיף. אפשר להידבק בעירוי דם, שימוש במחטים לא נקיות, בביצוע קעקוע או פירסינג, בהזרקת סמים.

מהם תסמיני הפטיטיס C?
-----------------------------------
הבעיה היא בכך ש95% מהנשאים לא חווים שום תסמינים. במשך זמן רב המחלה יכולה לעבור בלי תסמינים. רק אצל 5% מהאנשים מתפתחת צהבת מייד אחרי הידבקות השתן נהיה קהה, העיניים והעור מצהיבים. הדרך היחידה לאבחן את המחלה בזמן היא לעבור בדיקת דם פשוטה.

איך מאבחנים את הפטיטיס C?
-----------------------------------------
פשוט מאד: כדי לאבחן את המחלה די לבדוק את הדם להימצאות נוגדני הנגיף וחלקיקי הנגיף. ניתן לעבור את הבדיקה בכל קופת החולים בישראל, ללא תשלום.

למי כדאי להיבדק?
---------------------------
אנשים שקיבלו בעבר (עד יוני 1992) עירוי דם או עברו ניתוח כירורגי; לקו בצהבת; מנהלים יחסי מין מזדמנים; משתמשים בסמים (אפילו אם השתמשו לפני שנים רבות); ילדים שאמהות שלהם לקו בהפטיטיס כל אלה נמנים עם קבוצת הסיכון. גם עובדי מערכת הבריאות נמצאים בסיכון גבוה להידבקות, בראש ובראשונה עובדי בנק הדם, עובדי מעבדות רפואיות ומחלקות כירורגיות בבתי החולים.

מדוע חשוב להיבדק?
----------------------------
הפטיטיס C היא מחלה מיוחדת. היא יכולה לעבור בלי תסמינים במשך שנים רבות. לעתים קרובות אדם שנדבק מרגיש בריא לחלוטין, והתסמינים הראשונים מתגלים רק בשלב מאוחר, כאשר מתפתחת שחמת הכבד והרפואה כבר אינה יכולה לעזור בהרבה.
לפי הסטטיסטיקה, כ60- אלף אנשים בישראל נשאים של הפטיטיס C כרוני, רובם לא מודעים לכך ואינם מקבלים שום טיפול. אגב, יוצאי ברה"מ לשעבר סובלים מהפטיטיס C בתדירות הגבוהה פי 5 מאשר ילידי ישראל.

איך מטפלים בהפטיטיס C?
-------------------------------------
כל שיטות הטיפול בהפטיטיס C מבוססות על נטילת אינטרפרון-אלפא. זהו חומר טבעי שמופק בתאי גוף האדם בתגובה להידבקות בנגיף. אינטרפרון-אלפא עוזר לגוף להשמיד את הנגיף. אדם שנוטל תרופה המבוססת על החומר הזה, מגייס את המשאבים הפנימיים של הגוף למלחמה עם זיהום.

האם יש סיכוי להחלים מהפטיטיס C?
-------------------------------------------------
עד לא מזמן מעטים הצליחו להגיע להחלמה מלאה. אך כעת סיכויי ההחלמה עלו פי 4-5, הודות לתרופה החדשה "פגסיס". היא מבוססת על צורה משוכללת של אינטרפרון-אלפא המוכר. מחקרים קליניים הראו ש"פגסיס" עוזר מאד לחולי הפטיטיס C כרוני, אפילו למי שכבר סובל משחמת. נטילת "פגסיס" לצד התכשיר "קופגוס" (שמבוסס על ריבאווירין) יעילה מאד גם בטיפול בחולים קשים ביותר למשל, חולי הפטיטיס שנדבקו בנגיף מסוג I.

מה משך הטיפול ב"פגסיס"?
---------------------------------------
כעבור 12 שבועות אחרי תחילת הטיפול מבצעים בדיקת דם. אם יש תוצאות חיוביות, הטיפול יימשך. אם קיים בדם נגיף מסוג I, הטיפול יימשך עד שנה. נגד נגיפים מסוגים אחרים מספיק טיפול של מחצית השנה.

האם יש ל"פגסיס" תופעות לוואי?
---------------------------------------------
ל"פגסיס" פחות תופעות לוואי מאשר לתכשירי אינטרפרון אחרים. כך, דיכאון, חולשה ותסמינים שמזכירים שפעת שמלווים נטילת תרופות אחרות קורים בשכיחות הנמוכה פי 2. "פגסיס" מעורר אלרגיה לעתים רחוקות מאד, כי בניגוד לתרופות האחרות הוא לא מכיל אלבומין, חלבון שמצוי בגוף האדם.

למי לפנות אם קיים חשש שנדבקת בהפטיטיס C?
------------------------------------------------------------------
רופא משפחה בקופת החולים יכול לתת הפניה לבדיקת דם לגילוי הנגיף של הפטיטיס C. אם התוצאה תהיה חיובית, יש לפנות מייד למומחה למחלות כבד.

האם חולה הפטיטיס C צריך להקפיד על דיאטה?
-------------------------------------------------------------------
אם אתה נושא את נגיף הפטיטיס C, צריך להגביל את שתיית האלכוהול, כי שחמת הכבד, סיבוך של הפטיטיס, בדרך כלל מתפתחת אצל מי שמפריז בשתייה. רוב חולי הפטיטיס C יכולים להסתפק בתפריט בריא רגיל. לסובלים משחמת הכבד מומלץ תפריט דל מלח, כדי להפחית צבירת נוזלים בגוף.

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לחולי צהבת (הפטיטיס) לחצו כאן.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות
ובפורום רפואת משפחה



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום