ניתוח הייפק: כימותרפיה לחלל הבטן

(6)
לדרג

סרטן קשה בחלל הבטן המצוי כבר בשלב 4? לפני שמתייאשים, כדאי לשקול ניתוח הייפק, במהלכו ניתנת כימותרפיה מחוממת ישירה לגרורות

מאת: ד"ר אביעד הופמן ופרופ' מרדכי גוטמן

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל, לאחר סרטן השד בקרב נשים וסרטן הערמונית בקרב גברים. מעל 3,000 אנשים מאובחנים מדי שנה עם סרטן המעי הגס והחלחולת בישראל. הנדבך העיקרי בטיפול הוא כריתה של הגידול ולעתים נדרש החולה לקבל טיפול כימותרפי משלים. למרות זאת, אצל חלק מהמטופלים תופיע המחלה שנית, אם בצורה מוגבלת וממוקמת ואם בצורה מפושטת לאיברים מרוחקים (כלומר: הופעת גרורות).

מהו מקום הופעת הגרורות השכיח?

הציפוי הפנימי של חלל הבטן נקרא צפק (פריטונאום) והוא מהווה אתר שכיח להופעת גרורות של גידולים שמקורם במערכת העיכול. עיקר הטיפול בחולים שאובחנו עם מחלה גרורתית הוא כימותרפיה ורק בקרב מעטים חל שיפור משמעותי במחלה. היכולת של כימותרפיה הניתנת דרך הווריד למגר גרורות על פני הצפק מוגבלת ביותר, שכן גרורות אלה אינן מוזנות על ידי אספקת דם עשירה, כמו גרורות בכבד או בריאות (הכימותרפיה מגיעה ליעדיה בעזרת מחזור הדם).

מזה כעשור מיושמת גישה טיפולית "ישנה-חדשה" לחולים עם סרטן מעי גס גרורתי לחלל הבטן: Cytoreductive surgery (CRS) and HIPEC (hyperthermic intraperitoneal chemotherapy) ובקיצור "הייפק".

גישה ישנה חדשה: מדוע?

"ישנה", מכיוון שגישה זו מוכרת מזה כ-30 שנים כטיפול מוצלח בשתי מחלות יחסית נדירות: סרטן התוספתן ומזותליומה בטנית. "חדשה", מכיוון שמזה כעשור גישה זו מיושמת לטיפול בסרטן גרורתי בחלל הבטן ממקור מעי גס וחלחולת.

מה נעשה בניתוח הייפק?

בניתוח הייפק, מבוצעת כריתה של כל הגרורות מחלל הבטן. זהו תהליך ארוך ומורכב ולעתים נדרש לכרות איברי בטן שונים המעורבים בגידול. לאחר שלב זה, מבוצעת שטיפה של חלל הבטן עם כימותרפיה, למשך כשעה עד שעה וחצי, בטמפרטורה של 42 מעלות צלזיוס. מטרת פרוצדורה זו היא להשמיד את אותם תאי סרטן הנמצאים בחלל הבטן, אך אינם נראים לעין. לאחר זאת, מתבצעת סגירה של הבטן, המטופל מתעורר ומועבר להתאוששות.

מה ההבדל בין כימותרפיה תוך-ורידית לבין כימותרפיה ישירות לחלל הבטן?

בניגוד לטיפול כימותרפי תוך-ורידי, המינון של כימותרפיה הניתנת ישירות לחלל הבטן גבוה עד פי 20 מהמינון הוורידי. השילוב של כריתת הגידול מחלל הבטן ומיד לאחריו, תוך כדי הניתוח, מתן כימותרפיה מחוממת, הוא הדרך המוצלחת ביותר כיום להתמודד עם מחלה זו. בעבר הלא רחוק נחשבו חולים עם סרטן מעי גס גרורתי לחלל הצפק (שלב 4 של המחלה) כחשוכי מרפא - ואילו כיום, בעקבות ניתוח מיוחד זה, ישנה תקווה לתוחלת חיים ארוכה יותר.

תוצאות הניתוח, כפי שמפורסם בספרות העולמית במספר רב של סקירות, עולות לאין שיעור על תוצאות טיפול כימותרפי קונבנציונלי בלבד. במאמר עמדה של האגודה האמריקאית לממאירויות חלל הצפק משנת 2006*, הומלץ שכל חולה המאובחן עם סרטן מעי גס או חלחולת בשלב 4, יעבור הערכה על ידי כירורג-אונקולוג המתמחה בניתוחים מסוג זה, בדבר התאמתו לפרוצדורה זו.

כיצד נעשית הערכת החולה לקראת ניתוח הייפק?

ההערכה מתבססת על מספר קריטריונים:

1. חולה המאובחן עם סרטן מעי גס או חלחולת וגרורות המוגבלות לחלל הצפק בלבד (כלומר: היעדר גרורות בריאות, מח עצמות וכו'). הערכה זו מבוצעת בעזרת CT חזה ובטן או PET-CT.

2. מצב תפקודי טוב והעדר מחלות משמעותיות (כלומר תפקוד לבבי, כלייתי וכבדי תקין).

לאחר הניתוח, החולה ממשיך במעקב אצל הכירורג והאונקולוג ולעיתים אין צורך בטיפול כימותרפי נוסף. לצד התועלת הפוטנציאלית שהניתוח מציע באיכות החיים ובשיפור תוחלת החיים, יש לזכור כי בשל מורכבות הניתוח והיקפו, עלולים להופיע סיבוכים. על מנת לצמצם זאת באופן חד, ההערכה הטרום-ניתוחית והניתוח עצמו מתבצעים על ידי צוות מיומן ובקיא בפרוצדורה ייחודית זו.

ד"ר אביעד הופמן הוא מומחה בכירורגיה כללית, אונקולוגית ובכירורגיית שד. מנתח בכיר ב"שיבא" תל השומר ובאסיא מדיקל; פרופ' מרדכי גוטמן הוא מומחה בכירורגיה כללית וכירורגיית שד, מנהל המחלקה הכירורגית בבי"ח שיבא תל השומר, מנתח בכיר באסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום