סרטן השד: נתונים ורודים

(0)
לדרג

לרגל חודש המודעות לסרטן, כמה נתונים מעודדים: שיעורי התמותה מסרטן השד נמצאים במגמת ירידה; בנוסף, חלה עלייה בשיעור ההישרדות היחסי מסרטן השד

מאת: מערכת zap doctors

צבי נטע, יו"ר 'קבוצת מכשירי תנועה', פילנטרופ, מחלים מסרטן, ויו"ר מבצע "הקש בדלת" לשנת 2013-2014, הכריז היום (ב'), במסיבת העיתונאים על פתיחת מבצע ההתרמה השנתי ה-53 של האגודה למלחמה בסרטן. לדבריו: "רוב האנשים חיים בתחושה 'שלי זה לא יקרה', אבל ניתן לעשות הרבה במניעה, באבחון מוקדם ובטיפול ושיקום יעילים. האגודה למלחמה בסרטן שוקדת על קידום פעילויות אלה, שבכוחן להציל חיים, לכן אני ממליץ לכם לתרום בהקש בדלת".

מסיבת עיתונאים הקש בדלת. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
מסיבת עיתונאים הקש בדלת. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

~~סרטן שד - חדשות טובות~~

ד"ר ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות, הציגה את נתוני הרישום הלאומי לסרטן לשנת 2010. על פי הנתונים, בישראל חיות כיום 19,493 נשים שאובחנו עם סרטן השד, שהחלימו, או שעדיין מתמודדות עם המחלה. בשנת 2010 אובחנו בישראל 4,036 חולות חדשות עם סרטן שד חודרני, 88% יהודיות, 8% ערביות ו-4% אחר. עיקר התחלואה בסרטן חודרני של השד, נצפה בנשים מעל גיל 50. בנוסף, אובחנו 451 חולות חדשות עם סרטן שד ממוקד (בשלב מוקדם): 90% מהן יהודיות, 6% ערביות ו-4% אחר. בזמן שבחמש השנים האחרונות 2006-2010 שיעורי היארעות של סרטן שד חודרני הם ללא שינוי, הרי ששיעורי ההיארעות של סרטן השד הממוקד נמצאים במגמת עלייה, הן ביהודיות והן בערביות. הסיבה לפערים היא ככל הנראה גילוי מוקדם של המחלה.

החדשות הטובות הן כי חלה עלייה בשיעור ההישרדות היחסי מסרטן השד ל-5 שנים, והוא מעל 87% בקרב נשים יהודיות וכמעט 79% בקרב נשים ערביות. במקביל בעשור האחרון, 2001-2010, שיעורי התמותה מסרטן השד נמצאים במגמת ירידה, הן בקרב יהודיות והן בקרב ערביות.

~~סרטן לבלב - חדשות רעות~~

בנוסף הוצגו נתונים על סרטן הלבלב, לפיהם הוא אינו נמנה בין סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל מבחינת היארעות, אולם מדובר בסרטן הרביעי בשכיחותו כגורם תמותה בישראל. בשנת 2010 אובחנו בישראל 809 חולים חדשים עם סרטן הלבלב, מהם 89% יהודים, 7% ערבים ו-4% אחר. בקרב מי שאובחנו בשנים 2001-2006 עם סרטן הלבלב, ההישרדות היחסית לחמש שנים הייתה נמוכה מאוד ועמדה על 6.2% בגברים ו-5.9% בנשים.

סרטן הלבלב שנחשב למחלה של הגיל המבוגר (מעל גיל 70) שכיח יותר בגברים בהשוואה לנשים, בשתי קבוצות האוכלוסייה העיקריות (יהודים וערבים). שיעורי ההיארעות של סרטן הלבלב יציב בעשור האחרון.

~~ישראל ביחס לעולם~~

השוואה בינלאומית: מבחינת ההיארעות של סרטן שד, ישראל ממוקמת מעל ממוצע מדינות ה-OECD, במקום הרביעי מלמעלה. ומבחינת שיעורי התמותה מהמחלה, ישראל ממוקמת מעל ממוצע מדינות ה-OECD, במקום החמישי מלמעלה. שיעורים דומים דווחו גם לגבי סרטן הלבלב.

~~מה הקשר בין סרטן לדת?~~

פרופ' סיגל סדצקי, היחידה לאפידמיולוגיה, מכון גרטנר, בי"ח שיבא תל-השומר, הציגה מחקר חדש שבחן הבדלים בשכיחות סרטן שד ובתוצאות המחלה בקרב נשים חילוניות ונשים חרדיות. המחקר נעשה במסגרת עבודת דוקטורט של ד"ר דורית איזק והתבסס על נתוני תחלואה ארציים ,וכן על מדגם של כ-1,500 חולות שאובחנו בין השנים 2006-7.

לפי הממצאים הפער בין נשים חרדיות ונשים חילוניות בביצוע בדיקת ממוגרפיה צומצם ו-כ-88% מכלל הנשים שבמדגם ביצעו ממוגרפיה בגילאי 50-74, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. עוד נמצא כי הסיכון של נשים חילוניות לחלות בסרטן שד גבוה פי 1.7! מזה של נשים חרדיות. זאת בשל ריבוי לידות וגיל צעיר בלידה ראשונה שמגנים על נשים חרדיות מסרטן שד. הנתון המעניין הוא כי מהלך המחלה בקרב נשים חרדיות הוא חמור יותר הן מבחינת הישנות המחלה והן מבחינת שיעורי הישרדות נמוכים יותר. ההשערה לכך היא שסרטן בנשים חרדיות מתפתח על רקע הורמונלי שונה (ריבוי לידות וגיל צעיר בלידה ראשונה) ולכן הסרטן שונה במאפייניו.

~~חדשות מעודדות לחולות סרטן שד גרורתי~~

ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה קלינית בבית החולים איכילוב, סיפר על פריצת דרך במחקר ישראלי שהוא שותף לו אשר הצליח לאתר מוטציה חדשה שתשפיע באופן דרמטי על יעילות הטיפול בחולות בסרטן השד גרורתי. המאמר יתפרסם בימים הקרובים בכתב העת היוקרתי Cancer Research. לדברי ד"ר וולף, 75% מסוגי הסרטן רגישים לטיפול הורמונלי ולכן רוב הנשים מטופלות בטיפול הורמונלי בתרופות, דוגמת טמוקסיפן. הבעיה היא שבשלב מסוים (חודשים עד שנים), הגידול מפתח עמידות לטיפול ההורמונלי. ואז אין ברירה אלא להתחיל בטיפול כימי. עד כה מנגנוני העמידות לטיפול הורמונלי לא היו ברורים.

לאחרונה, בשיטות גנטיות חדישות, אותרה מוטציה בקולטן לאסטרוגן אשר גורמת לחלבון להיות עמיד לכל הטיפולים ההורמונליים הקיימים כיום וגם להיות אלים יותר. גילוי המוטציה מהפכני שכן כבר בזמן הקרוב ניתן יהיה לבדוק את נוכחותו ולדעת האם יש טעם להמשיך בטיפול הורמונלי, או שיש לעבור לטיפול כימי. בעתיד ניתן יהיה לנסות ולפתח תרופות חדישות כנגד החלבון המוטנטי. תרופות מסוג זה צפויות להיות יעילות יותר ורעילות פחות מהטיפול הכימי.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום