השמנה - גורם תמותה מסרטן השד

(0)
לדרג

מחקר חדש: השמנת יתר מגדילה ב-50% את הסיכון להתפתחות גרורות - 10 שנים אחרי מחלת סרטן השד, וב-40% את התמותה מהמחלה לאחר 30 שנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רבות נכתב ודובר על הסכנות של השמנת יתר והקשר עם מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ועוד. מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Clinical Oncology מספק עדות נוספת להשפעה הישירה של השמנה על הסיכון לתמותה ולהתפתחות גרורות מרוחקות בנשים לאחר אבחנה של סרטן שד. בנוסף, בנוכחות השמנת יתר התועלת ארוכת הטווח של הטיפול היתה נמוכה יותר.

החוקרים מדווחים כי בקרב נשים עם סרטן שד, הסיכון להתפתחות גרורות מרוחקות לאחר 10 שנים היה גבוה יותר בקרוב ל-50% בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר (המוגדרת בנוכחות מדד מסת גוף של 30 ק"ג למ"ר ומעלה). יתרה מזאת, הסיכון לתמותה עקב סרטן שד לאחר 30 שנים היה גבוה יותר בשיעור הקרוב ל-40% בקרב נשים שמנות עם סרטן שד.

מומחים בתחום שהתייחסו לממצאי המחקר הסבירו כי אין ספק כי קיים קשר בין השמנה לבין סיכון מוגבר לממאירות ותמותה, וכי השמנה עשויה לפגוע בהתקדמות הרבה שחלה במאבק כנגד סרטן שד וממאירויות אחרות. החוקרים מציינים שהוכח כי ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף הובילה לשינוי פרופיל ההורמונים בדם.

לאור הממצאים, החוקרים טוענים כי שינויים בהרגלי התזונה והפעילות הגופנית עשויים לסייע במניעת התפתחות מחלות ממאירות ולהביא לשיפור הפרוגנוזה של נשים החולות בסרטן שד וחולים במחלות ממאירות אחרות. בנוסף, מהמחקר הנוכחי עולה כי השמנת יתר עלולה לפגוע ביעילות של טיפול אנדוקריני, וייתכן כי ירידה במשקל תביא להגדלת היעילות של טיפולים אלו.

ממצאי המחקר מצטרפים לגוף העדויות ממחקרים קודמים בנוגע להשפעות השליליות של השמנה על נשים עם סרטן שד.

ממצאי המחקר מבוססים על יותר מ-50 אלף נשים שטופלו בשל סרטן שד בשנים 1977-2006. החוקרים אספו נתונים אודות אירועי הישנות מקומית וגרורות מרוחקות במשך 10 שנים, וכן נתונים אודות מקרי תמותה במהלך עד 30 שנים. הנשים חולקו לארבע קטגוריות, לפי משקל גופן, בהתאם לערכי BMI: מתחת ל-25 ק"ג למ"ר, 25-29 ק"ג למ"ר, מעל 30 ק"ג למ"ר וערכים לא ידועים.

החוקרים מדווחים כי הסיכון לגרורות מרוחקות עלה עם העלייה בערכי BMI, כאשר שיעורי ההיארעות המצטברים עמדו על כ-20% בקבוצת הנשים עם ערכי BMI מתחת ל-25 ק"ג למ"ר, כ-22% באלו עם ערכי BMI בטווח 25-29 ק"ג למ"ר וכ-24% באלו עם ערכים של 30 ק"ג למ"ר ומעלה.

באשר למקרי התמותה, החוקרים זיהו עלייה בסיכון לתמותה עקב סרטן שד עם עלייה בערכי BMI. שיעורי התמותה נעו סביב 46% בנשים עם ערכי BMI מתחת ל-25 ק"ג למ"ר, 53% באלו עם ערכים בטווח 25-29 ק"ג למ"ר ו-57% באלו עם ערכים של 30 ק"ג למ"ר ומעלה.

יתרה מזאת, החוקרים מדווחים שיעילות הטיפול האנדוקריני והכימותרפי היתה נמוכה יותר בנשים עם ערכי BMI של 30 ק"ג למ"ר ומעלה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום