סרטן השד - על אבחון המחלה

(0)
לדרג

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה בישראל: יותר מ-4,000 נשים מאובחנות בסרטן זה מדי שנה. ד"ר משה זילברמן: "גילוי מוקדם מציל חיים, וזו לא קלישאה"

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

1 מתוך כ-8 נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד, כ- 900 נשים נפטרות מהמחלה מדי שנה ובהתייחס לכלל החולות בסרטן השד בישראל, כ-73% נרפאות מהמחלה. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים, עולים סיכויי הריפוי לכ-90%. ואכן, גילוי מוקדם ואבחון של סרטן השד הם כיום האמצעי היעיל ביותר לריפוי מהמחלה ולהצלת חיי האישה.

אבחון מוקדם סרטן שד
אבחון מוקדם סרטן שד

היסטוריה משפחית וגנטיקה

"הגורמים לתחלואה בסרטן השד אינם חד-משמעיים", קובע ד"ר משה זילברמן, רופא בכיר במחלקה הכירורגית ואחראי על מרפאת השד במרכז הרפואי "פורייה". "אולם יש נשים שהן בעלות סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד. לקבוצה זו משתייכות נשים עם היסטוריה משפחתית של המחלה (אם או אחות שחלו), נשים שחלו בעברן בסרטן השד, נשים שהן נשאיות של מוטציה גנטית שעלולה לגרום לסרטן מסוג זה, נשים שמקבלות טיפול הורמונלי חלופי, וכן נשים שעברו הפריות רבות. ממחקרים שנערכו לאחרונה עולה כי צריכת אלכוהול מוגברת, עישון, השמנה והיעדר פעילות גופנית מעלים גם כן את הסיכון לחלות בסרטן השד".

נורות אדומות

גוש בשד הוא תמרור אזהרה בולט מכיוון שב-90 אחוז מהמקרים זהו הסימן הראשון להתפתחות של סרטן השד. אולם חשוב להדגיש כי יש סימנים נוספים אחריהם צריך לעקוב, ביניהם שינויים במבנה השד, ורידים בולטים, שקע או בליטה בעור, גירוד שאינו חולף, הפרשה דמית או שקופה בפטמה, פטמה ששקעה, פריחה על הפטמה או מסביב לה, נפיחות או התקשות תחת בית-השחי ועוד.

בדיקה ידנית אצל רופא

אין כל ספק כי גילוי מוקדם של המחלה מעלה את אחוז הריפוי ממנה", אומר ד"ר זילברמן. "ולכן, חשוב שכל אישה תלמד להכיר את גופה. כל אישה מעל גיל 20 צריכה לבצע בדיקה ידנית מול המראה בעמידה ושכיבה. הבדיקה צריכה להיעשות פעם בחודש, 7 ימים אחרי המחזור. בנוסף, מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקה קלינית אצל כירורג שד. לגבי נשים מעל גיל 50, הנחיות משרד הבריאות קובעות כי יש צורך לעבור בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים. לנשים שנמצאות בקבוצת סיכון ההמלצה היא לעבור החל מגיל 40 בדיקת ממוגרפיה כל שנה ובדיקה ידנית אצל כירורג שד כל חצי שנה".

הממוגרפיה, שהיא למעשה צילום רנטגן של השד נחשבת כיום לכלי ההדמיה העיקרי לאבחון מוקדם של סרטן השד, ומטרתה לגלות את סרטן השד בשלביו המוקדמים, ובעיקר את הגושים הקטנים שאינם ניתנים לגילוי במישוש ידני. ד"ר זילברמן מסביר: "אם מתגלה בבדיקת הממוגרפיה ממצא כלשהו, הרופא יכול להיעזר גם בבדיקת האולטרה-סאונד, שבאמצעותה ניתן להבחין בין ציסטות לבין גושים שאינם ציסטות ועלולים להיחשב כגושים ממאירים. לנשים נשאיות של מוטציות הגנים BRCA2 ,BRCA1, שעלולים לגרום להופעת סרטן השד, משרד הבריאות מאשר לעבור בדיקה תקופתית באמצעות צילום MRI, שנחשב יקר יותר, אך גם יעיל יותר".

"חשוב לזכור כי לא כל שינוי בשד הינו בהכרח גידול סרטני", קובע ד"ר זילברמן. "אולם חשיבות הגילוי והאבחון המוקדם היא מכרעת. ולכן אני קורא לכל הנשים להיות ערות לשינויים בגופן, ולפנות לרופא מומחה בעת הצורך. כי אין ספק שגילוי מוקדם מציל חיים, וזו לא קלישאה".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום