בדיקה לאבחון סרטן העור

(0)
לדרג

באמצעות מיקרוסקופ אופטי ניתן לראות בבירור את שכבות העור ולאבחן מוקדם סרטן העור. הבדיקה בלתי פולשנית וניתן באמצעותה להימנע מכריתת נגעים שפירים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מלנומה היא גידול ממאיר של תאים המייצרים מלנין שהוא הפיגמנט של העור. המראה של מלנומה עלול להיות דומה למראה של נקודות חן (שומות) תמימות ולכן בעלי נקודות חן נדרשים להיבדק תקופתית על ידי רופא עור.

המלנומה היא הגידול הממאיר ששכיחותו עולה בקצב המהיר ביותר בקרב בהירי עור. שיעור היארעות המחלה בארץ הוא בין הגבוהים בעולם ונופל רק מזה של אוסטרליה וניו זילנד. בישראל מאובחנים מעל 1,200 מקרים מדי שנה, רק שליש מהם בשלב מוקדם.

מלנומה מאובחנת בגיל צעיר יחסית לשאר המחלות הממאירות. למרבה הצער, מלנומה חודרנית היא עדיין מחלה קשה עם סיכויים נמוכים להחלמה. בעוד האבחנה של מלנומה שטחית מתבטאת ב-100% שרידה, רק 3% מחולי המלנומה המאובחנים בשלב גרורתי ישרדו במשך 10 שנים. הסיבה לכך היא העדרו של טיפול אפקטיבי למלנומה. כיוון שכך, החיפוש אחר אוכלוסיות בסיכון גבוה הופך חשוב באופן מיוחד. רק גילוי מוקדם של המחלה מאפשר להציל חיים.

האוכלוסיות המצויות בסיכון גבוה לפתח סרטן עור מסוג מלנומה הן: מטופלים שחלו בעבר במלנומה, בעלי קרובי משפחה מדרגה ראשונה שאובחנו כסובלים ממלנומה, אנשים עם ריבוי שומות, ריבוי נמשים, ריבוי שומות דיספלסטיות (כפי שנקבע בבדיקת רופא עור), מטופלים אשר בילדותם נכוו מהשמש, ובהירי עור/שיער/עיניים.

סוגים נוספים של סרטן העור הנפוצים בארץ, עקב שילוב של אוכלוסייה בהירת עור המתגוררת במדינת שטופת שמש, הם: סרטן עור ממקור תאי הקשקש (squamous cell carcinoma) וסרטן ממקור תאי הבסיס (basal cell carcinoma).

בדיקות בדרמטוסקופ

מעקב צמוד באמצעות דרמטוסקופ (מיקרוסקופ המאפשר לראות בבירור את שכבות העור) מעלה באופן משמעותי את רגישות אבחנת המלנומה מ-60% בעין בלתי מזוינת, ל-90% בבדיקה דרמטוסקופית על ידי רופא מנוסה. בדיקות בדרמטוסקופ מהדור החדש מתבצעות במרפאה לגילוי מוקדם של סרטן העור, שנפתחה לאחרונה במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), בניהולה של ד"ר הלנה מרטינז, רופאת עור בכירה ומומחית בדרמטוסקופיה.

לבדיקה בדרמטוסקופ יתרונות, שכן מדובר בצורת מעקב בלתי פולשנית שמאפשרת להימנע מכריתה מיותרת של נגעים שפירים (העלולה להתבטא בנזק קוסמטי), והיא בעלת סיכוי גבוה לאבחון מוקדם ומדויק של סרטן העור.

הבדיקות המתבצעות במרפאה הן מיפוי שומות ממוחשב כלל גופי ומעקב שומות ממוחשב, כמו גם בדיקה לגילוי מוקדם של סרטני עור שאינם מלנומה. מיפוי שומות ממוחשב כלל גופי מומלץ לאוכלוסייה בסיכון. משך הבדיקה כשעה והיא כוללת צילום דיגיטאלי של כל עור הגוף, סקירה ממוקדת של כל שומה על פני העור, צילום קליני ודרמטוסקופי של השומות החשודות.

מעקב שומות ממוחשב מומלץ לבעלי שומה או שומות חשודות (לאחר בדיקה עצמית או המלצת רופא עור). משך הבדיקה כחצי שעה והיא כוללת סקירה ממוקדת של כל שומה על פני העור וצילום קליני ודרמטוסקופי של השומות החשודות.

המטופלים במרפאה נמצאים במעקב בהתאם לסוג הנגעים שהתגלו, והם נמצאים במעקב אחת למספר חודשים ,לבדיקה דרמטוסקופית. אם מתעורר הצורך בהרחקה של אחד הנגעים בשל חשד לממאירות, ייכרת הנגע בהתאם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום