טיפ שבועי: אבחון נקודות חן

(0)
לדרג

הטיפ השבועי: אסימטריות, גודל וצבעים שונים מצביעים על כך שנקודת החן שלכם אינה תמימה. דוקטורס מציג - כיצד לאבחן נקודות חן חשודות ומתי לפנות לרופא

מאת: מערכת zap doctors

בדיקה מדוקדקת של גופנו יכולה להציל את החיים שלנו, במיוחד כשמדובר באבחון של נקודות החן. לרוב האנשים יש מספר נקודות חן על הגוף, כאשר לרוב הן שפירות. הנקודות יכולות להיות מולדות, ויחד עם זאת, יכולות להופיע חדשות בכל גיל במהלך החיים. נקודות החן בדרך כלל קטנות עגולות ואליפטיות. כמות הנקודות שעל גופו של אדם, צורתן וצבען עשויים להיות תורשתיים. למרות שנקודות החן אינן סרטניות, הן עלולות להפוך לנגע סרטני ובמקרים אחרים, יתכן כי נגע סרטני יופיע כמו נקודת חן על העור. על כן חשוב לעקוב אחריהן ולשים לב להתפתחות של שינויים. במקרה ומבחינים בשינוי כלשהו של נקודת חן חשוב מאוד לפנות לרופא עור.

בקבוצת הסיכון נמצאים כל אלה הסובלים מלמעלה מ-20 נקודות חן, בהירי עור ושיער בלונדיני או אדמוני, ובעלי נמשים. בנוסף - מי שבמשפחתו יש קרובים שחלו במלנומה ומי שחווה כוויות שמש בילדותו.

הסרה מוקדמת של נקודות חן עם פוטנציאל לשינוי ממאיר עשויה למנוע התפתחות סרטן העור מסוג מלנומה ממאירה.

^^כיצד נכיר את נקודות החן?^^

בחינה מדוקדקת של גופינו מלפנים ומאחור.

בדיקה בכל שטח העור, כולל הקרקפת, בין אצבעות הידיים והרגליים ובקפלי הגוף. כדי לבדוק הגב והקרקפת יש להיעזר במראה או באדם אחר.

תיעוד - מומלץ לבצע את הבדיקה כל שישה חודשים. למי שיש מספר רב של נקודות חן מומלץ לצלם בהגדלה את האזור לצורך השוואה. רצוי שהצילום יהיה צבעוני ויהיה בו קצה סרגל כדי לתעד את גודל השומה. חשוב לציין את תאריך הצילום ואת אזור הגוף עליו נמצאות השומות, ותמיד לבצע הצילום מאותו מרחק ובאותם התנאים.

^^הסימנים העיקריים לנקודות חן חשודות:^^

1. אסימטריות - צורה בלתי אחידה, כשחצי אחד לא שווה לחצי השני.

2. צבעים שונים - כל שינוי בצבע של נקודת חן מהווה סימן. נקודות חן בעלות גוונים או צבעים שונים דורשות בדיקה.

3. גבולות לא ברורים - קצוות לא חלקים או נקודה לא מעוגלת.

4. גודל - שינוי בגודל השומה.

5. הרמה, אודם באזור נקודת החן, גירוד, גלד או דימום של שומה או של נקודת חן.

הטיפים באדיבות המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב).

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום