דיסתימיה: דיכאון על "אש קטנה"

(7)
לדרג
תוכן מקודם

האם אתם סובלים מדכדוך ממושך, שאיננו מגיע לרמה של דיכאון קליני? ייתכן שאתם מתמודדים עם דיסתימיה. לאחר האבחון, מומלץ לשלב בין פסיכותרפיה וטיפול תרופתי

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2310129 (מספר מקשר)

דיסתימיה היא הפרעת מצב רוח המתאפיינת במצב רוח מדוכדך במשך רוב הזמן - ולאורך זמן (מעל שנתיים לפחות). זוהי הפרעה במצב הרוח הכוללת תסמינים של דיכאון, יחד עם זאת, ללא אפיזודה של דיכאון קליני (דיכאון מאג'ורי, Major Depression), הגורם לשינויים קיצוניים במצב הרוח ולפגיעה משמעותית בתפקוד, עד כדי הימנעות מתפקוד.

אצל אדם החווה דיסתימיה, לא נבחין בירידה משמעותית בתפקוד היומיומי, בתפקוד התעסוקתי ובהימנעות מאינטראקציה חברתית, כמו שניתן לראות בדיכאון קליני. הלך הרוח הכללי יעיד על עצבות ועל חוסר שביעות רצון, אבל לא בעוצמה כמו אצל הסובלים מדיכאון קליני (דיכאון מאג'ורי) וברוב המקרים, עם הפוגות. על כן, ברוב המקרים אבחון של דיסתימיה יארך הרבה זמן; ובחלק מהמקרים, אנשים המתמודדים עם ההפרעה כלל לא יגיעו לטיפול, מאחר שיהיו סבורים כי לא מדובר בהפרעה, אלא שהדכדוך הכרוני הוא חלק מהאופי שלהם. לעיתים האדם עצמו יעיד על תחושות של עצבות ולעיתים הסובבים אותו יבחינו בכך, כאשר יתווספו עוד תסמינים או כאשר התסמינים יחריפו לרמה של דיכאון מאג'ורי. מטופלים מעידים כי כבר בילדותם חשו במצבי רוח הנוטים לדכדוך ועצבות.

מצב רוח ירוד במשך רוב הזמן. צילום: שאטרסטוק
מצב רוח ירוד במשך רוב הזמן. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים של דיסתימיה?

בנוסף למצב רוח ירוד, במשך רוב השעות ולאורך תקופה של שנתיים לפחות, יתלוו למצב לפחות שני תסמינים נוספים, מתוך התסמינים הבאים:

ירידה בתיאבון או אכילה יתרה.
קשיים בהירדמות (או להיפך, שעות שינה רבות גם במהלך היום).
תשישות כרונית.
ירידה ביכולת הריכוז וקושי בקבלת החלטות, גם לגבי פעולות חסרות חשיבות, כגון מה ללבוש או האם לצאת לבילוי.
ירידה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי.

מהם הגורמים לדיסתימיה?

בדומה לכל הפרעה במצב הרוח או הפרעת אישיות, קיים שילוב של גורמים גנטיים, ביולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים, מבין הגורמים הבאים:

סימפטומים של דיכאון במשפחה - דיסתימיה או דיכאון קליני.
אכזבות ביחסים בינאישיים בילדות.
טראומה בילדות.
דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים ונוקשים, הפוגעים ביכולת ההתמודדות עם מצבי דחק ואתגרי החיים.

כיצד ניתן לאבחן דיסתימיה ולטפל בה?

כאמור, דיכאון קל מסוג דיסתימיה מאובחן לעיתים רק כעבור שנים. האבחון כולל תשאול, על מנת לאפיין את התסמינים מהם סובל המטופל - עוצמתם, השפעתם על תפקודו בתחומי חיים שונים (כגון: תעסוקה, חיי חברה, זוגיות, עיסוקו בפעילות פנאי וכן התנהגותו והיסטוריה משפחתית של בעיות נפשיות).

למרות שההגדרה של דיסתימיה הינה דיכאון קל, מדובר בהפרעה מטרידה וכרונית במצב הרוח שמצריכה טיפול, על מנת להפסיק או להפחית מעוצמת התסמינים ולשפר את מצב הרוח של המטופל ואת איכות חייו וחיי הסובבים אותו. הטיפול המועדף כיום הינו טיפול משולב, הכולל מתן תרופות וטיפול באמצעות שיחות - פסיכותרפיה.

קושי בהירדמות הוא אחד התסמינים. צילום: שאטרסטוק
קושי בהירדמות הוא אחד התסמינים. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול התרופתי המומלץ לדיסתימיה?

הטיפול התרופתי בדיסתימיה כולל מתן תרופות לטיפול בדיכאון. התרופות השכיחות יותר לשימוש כקו ראשון הן תרופות מהדור החדש, בשל יעילותן ומיעוט תופעות לוואי, באופן יחסי. אלה תרופות מקבוצת SSRI - Selective Serotonin Reuptake Inhibitor, אשר משפיעות על העלאת רמת הנוירוטרנסמיטור (מוליך) סרוטונין במוח, המשתתף בתהליכים עצביים רבים (והמחקרים מראים כי עלייה ברמתו, מביאה לירידה בתסמינים דיכאוניים).

תרופה מסוג זה מעכבת קליטה מחדש באופן סלקטיבי של סרוטונין לתאי העצב במוח וגורמת לריכוזים גבוהים שלו במרווחים הבין-תאיים, השפעה שככל הנראה עם הזמן תורמת לשינויים בתאים, אשר אחראים על היעלמות התסמינים הדיכאוניים. כאשר תאי עצב משחררים סרוטונין, הם מעבירים תקשורת בין עצבית לתאים אחרים - וגם הם ישחררו סרוטונין.

ישנן תרופות נוגדות דיכאון רבות ממשפחת ה-SSRI, כדוגמת: ציפרלקס, ציפרמיל, פרוזק, רסיטל, פבוקסיל ולוסטרל.
השפעתן של התרופות הללו ניכרת כעבור 4 עד 6 שבועות. אלה תרופות לא ממכרות ובטוחות, אך יש לציין כי בתחילת הטיפול, ייתכנו תופעות לוואי, כגון: כאבי ראש, שינויים בתיאבון, מיחושים במערכת העיכול וירידה בחשק המיני. התופעות עלולות להופיע רק אצל חלק מהמטופלים; ולרוב מדובר בתופעות קלות, שנעלמות בתוך שבוע - ולא מחייבות טיפול מיוחד.

כיצד תורמת פסיכותרפיה לטיפול בדיסתימיה, לצד הטיפול התרופתי?

במקביל למתן הטיפול התרופתי, מומלצים מפגשים של שיחות עם פסיכיאטר או פסיכולוג, על מנת לבחון מחשבות, רגשות ומידת הימנעות מפעילות חברתית, לימודית, עבודה וכו'.

במסגרת הטיפול, יינתנו למטופל כלים אופרטיביים לשינוי בדפוסי חשיבה והתנהגות מגבילים - וכלים לשיפור מצב הרוח.

מומלץ להפגש עם איש מקצוע. צילום: שאטרסטוק
מומלץ להפגש עם איש מקצוע. צילום: שאטרסטוק

האם יש המלצות נוספות, במסגרת ההתמודדות עם דיסתימיה?

לשתף ולהיות פעילים: שיתוף ושיחות עם בני משפחה, חברים והשתתפות בקבוצות תמיכה - מסייעים בהקלה על תסמיני הדיכאון.

פעילות גופנית: יעילה מאד בשחרור אנדורפינים - חלק מקבוצה של חומרים כימיים במוח, המסייעים לשיפור במצב הרוח ולהפגת כאבים.

יציאה מהבית לאור ולאוויר הפתוח: מסייעת מאוד בשיפור במצב הרוח - ואם משלבים הליכה בחוץ, זו פעילות מצוינת להפגת מתח - ולשיפור מצב הרוח.

כיצד רפואה משלימה יכולה לסייע בטיפול בדיסתימיה?

במקביל לקבלת טיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות וטיפול באמצעות פסיכותרפיה, כל אמצעי להפגת מתחים יכול לסייע - כדוגמת דמיון מודרך ומדיטציה. אין הוכחות מדעיות לכך שטיפול אלטרנטיבי מסייע להקל על התסמינים של דיסתימיה. יחד עם זאת, חלק מהמטופלים בוחרים להיעזר בטיפולים מסוג זה - ומדווחים על שיפור במצבם.

ד"ר אירנה ספקטור היא מומחית בפסיכיאטריה ופסיכותרפיה, רופאה בכירה במערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי תל-אביב, איכילוב.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום