שינוי בחוש ההומור: סמן לדמנציה

(6)
לדרג

שינויים בחוש ההומור בקרב מבוגרים עשויים להעיד על מחלת דמנציה עתידית לרבות דמנציה פרונטו-טמפורלית. שינוי תועד במחצית מהחולים באלצהיימר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שינויים בחוש ההומור, לרבות מעבר מבדיחות מורכבות ועדינות לבדיחות פשוטות וברורות יותר וצחוק בנסיבות שאינן הולמות, עשויים לשמש כסמן מוקדם לדמנציה. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Alzheimer's.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים מהמטפלים ב-48 חולים עם סוגים שונים של דמנציה, להשלים שאלון חצי-מובנה לדירוג התגובה של המטופלים שלהם לתכניות קומיות שונות. הם התבקשו לדרג את העדפת המטופלים בשלב הנוכחי ולפני התפתחות הדמנציה. הם גם נשאלו שאלות פתוחות בנוגע לנסיבות בהן המטופלים צחקו וכן נשאלו אודות חוש ההומור שלהם באופן כללי. התגובות נבחנו בהשוואה ל-21 ביקורות בריאות שהותאמו לגיל.

רק במחצית מהחולים באלצהיימר תועד שינוי בהומור

החוקרים מציינים כי במחקר הנוכחי, בכמחצית מהחולים עם אלצהיימר תועדו שינויים בחוש ההומור, ואילו בחולים עם דמנציה פרונטו-טמפורלית תועדו שינויים בחוש ההומור בכלל החולים.

מעבר להצגת השאלה ע"י הרופא המטפל, החוקרים סבורים כי על הציבור הרחב להכיר את השינויים האפשריים הללו בחוש ההומור, כסימן מוקדם להתפתחות דמנציה. במידה שחלים שינויים משמעותיים מעין אלה, לרבות שינויים בהומור של המבוגרים בסביבתכם שנהגו לחבב קומדיות סטיריות, אך כעת אינם מבינים עוד את הבדיחות, אזי ייתכן כי מדובר בסמן לדמנציה מוקדמת.

אין המשמעות כי כל אדם המשנה את סוג ההומור המועדף עליו צפוי לפתח דמנציה, שכן ייתכנו סיבות רבות לכך. עוד יש לציין כי זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין שינוי בחוש ההומור ובין דמנציה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום