הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

(17)
לדרג

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים איננה מתאפיינת בתסמינים ברורים כמו אצל ילדים. האבחון שלה מורכב וקיימים גורמים רגשיים שחשוב להתייחס אליהם באבחון ובטיפול

מאת: ד"ר סבטלנה גרישין

רבים מהילדים הגדלים בתקופה זו מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הגורמים לעליה בשכיחותן של הפרעות אלה כוללים, בין היתר, גם את המודעות לבעיה. כלומר: לא ניתן לומר שילדים סבלו פחות מהתופעה בעבר, אלא שרבים מהם לא אובחנו.

לא מעט ילדים עם ליקוי שקשור לקשב וריכוז גדלו והפכו למבוגרים שחיים עם הליקוי ואינם מודעים לקיומו. אכן כן: גם מבוגרים סובלים מהפרעות קשב ומשום שהן מתבטאות באופן שונה מאשר בקרב ילדים, הם לא מאותרים ולא מטופלים. רבים מהם שילמו וממשיכים לשלם מחיר כבד על היעדר המודעות, האבחון והטיפול הראויים.

מי שחושד שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, מזהה קשיים בהתנהלות ובתפקוד, או שבן משפחה קרוב שלו אובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז, ינהג בחכמה אם יפנה לאבחון שעשוי להוביל אותו לדרך חדשה.

האם יש דבר כזה מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז?

בהחלט. כמו שיש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ישנם גם מבוגרים כאלה. ההבדל הוא שרבים מהמבוגרים פשוט לא מאותרים ולא מטופלים - ועובדה זו גורמת להם ולבני משפחותיהם פגיעה חמורה. אנשים רבים לא אובחנו ולא טופלו בזמן, בשל חוסר מודעות, שהייתה לפני כ-20 שנה סביב הנושא. כיום, עם העלייה במודעות, מבוגרים הפונים לטיפול, לאו דווקא חושדים שהם סובלים ממצב זה. ואז, הם מאובחנים - ומקבלים סיוע. חייהם פשוט משתנים.

במקרים רבים מאוד, אנשים חיים את כל חייהם עם תחושה שמשהו לא בסדר ומשהו מציק להם ולא תמיד יודעים לשים את האצבע על משהו מסוים. ישנם לא מעט מבוגרים הפונים עם צורך בעזרה בגיל מבוגר, על רקע תסמינים מסוימים - ואז הם מאובחנים כסובלים מקשיי קשב וריכוז. מצב זה נפוץ מאוד. התסמינים המביאים מבוגרים אלה לקבלת עזרה אינם שייכים בהכרח להפרעת הקשב עצמה, אלא לתופעות רגשיות, התנהגותיות ומחשבתיות נלוות.

כמו כן, לא תמיד מדובר בהפרעה - הנראית כ"הפרעה". לפעמים זה נראה כ"תכונת אופי" ובמצבים מסוימים ובשלבים מסוימים של חיי אדם זה יכול לבוא לידי ביטוי כהפרעה. הליקוי נחשב להפרעה, כאשר נגרמים בעקבותיו מצוקה אישית ופגיעה בתפקוד. אלה תלויים ברמת הליקוי וחומרתו, במנגנוני פיצוי שפיתח האדם ובמשאבים שלו.

מהם התסמינים של הפרעות קשב וריכוז בגיל המבוגר? האם הם שונים מתסמינים של ילדים הסובלים מהפרעות אלה?

יש מספר תת סוגים של הפרעת קשב וריכוז - והסוגים המגוונים מתבטאים באופן שונה אצל מבוגרים בהשוואה לילדים. הפרעת קשב בגיל מבוגר אינה נראית תמיד כמו בגיל הילדות. קיימים דפוסים מסוימים אשר לפיהם ניתן לזהות את ההפרעה ואת מנגנוני הפיצוי שפיתח כל אדם, אשר פעמים רבות אינם מספיק יעילים.

מעבר לקשיי קשב וריכוז המתבטאים בקושי בארגון זמן, קושי בניהול זמן, קושי לתפוס את תחושת הזמן, צורך תמידי בריגושים, קושי בקביעת סדרי עדיפויות, קושי בקבלת החלטות, חולמנות וניתוק, קושי בעמידה במשימות, דריכות יותר ועוד - יש גם השלכות רגשיות-נפשיות.

אצל רבים מהמבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, קיים גם מרכיב רגשי נלווה, המתבטא בתחושת חוסר ערך, חווית כישלון מצטברת, חוויה פנימית לא אחידה, המשתנה מפעם לפעם, דיכאון, חרדות ועוד. כל אלה מקשים מאד על תפקוד האדם במקום התעסוקה, בתא המשפחתי ובניהול קשרים בין-אישיים.

מתי מומלץ למבוגר לפנות לאבחון ולזיהוי של הפרעות קשב וריכוז?

כאשר הוא סובל מתסמינים רגשיים-נפשיים, כגון דיכאון וחרדה: אנשים רבים סובלים בעידן המודרני מתחושות אלה ואצל חלקם יש קשר בין מצב נפשי זה, לבין הפרעת קשב וריכוז. ברוב המקרים, הדיכאון והחרדה חמורים יותר אצל הסובלים גם מהפרעת קשב וריכוז.

כאשר בן משפחה קרוב מאובחן כלוקה בהפרעה: הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה גנטית; אם, למשל, אחד מילדיך אובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז, סביר להניח שגם אחד ההורים לוקה בהפרעה דומה. אבל, כמובן, לא בהכרח באותו סוג ובאותה רמה.

כאשר אתה מזדהה עם התחושות הבאות: אתה ממצה מהר דברים; אתה מאבד עניין במהירות; כל הזמן צריך אתגרים וגירויים וריגושים. או, לחילופין, כאשר אתה שקט, חולמני, "מנותק" ואיטי; או אם אתה נוטה פעמים רבות להיות דרוך, לא רגוע, חושב ומתכנן רוב הזמן, רצוי שתבדוק האם אתה סובל מהפרעת קשב וריכוז בלתי מאובחנת.

כיצד מאובחנת הפרעת קשב וריכוז בגיל מבוגר?

בגלל שלהפרעת קשב וריכוז אין תסמינים ברורים ומובהקים בגיל מבוגר, האבחון שלה מורכב וקיימים מרכיבים רגשיים משמעותיים נלווים שחשוב להתייחס אליהם באבחון ובטיפול. במידה ומתעורר חשד כלשהו, הכתובת המתאימה לבדיקת הנושא היא פסיכיאטר העוסק בתחום זה, אשר מבצע אבחון קליני ונעזר בתומכי אבחנה, כגון אבחונים ממוחשבים ו/או אבחון נוירו-פסיכולוגי.

מהו הטיפול במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז?

הטיפול מותאם אישית לכל מטופל, לפי צרכיו - ובהתאם למצבו ונסיבות חייו. לרוב מדובר בטיפול כוללני רב תחומי, הכולל טיפול תרופתי-ביולוגי הנחשב למאוד יעיל, לצד אימון אישי או קבוצתי, לצד טיפול רגשי.

לסיכום: אדם שמרגיש חוסר שקט, חרדה או דיכאון; אדם שמרגיש שמשהו מציק לו ומונע ממנו לתפקד; אדם דרוך מדי או מנותק מדי; או אדם שילדיו אובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז - יכול להיות אחד מני רבים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז ולא אובחנו מעולם. אם מתעורר בך חשד שזהו ההסבר למצבך, כדאי לפנות לפסיכיאטר המתמחה בהפרעות קשב וריכוז, לשם ביצוע אבחון וקבלת טיפול מותאם, שיסייע לך מאד בהתנהלות ובתפקוד היומיומיים.

ד"ר סבטלנה גרישין היא מומחית לפסיכיאטריה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום