לראשונה: בדיקה רוק להפרעות נפשיות

(3)
לדרג

נוירופרמגן מסייעת לרופא המטפל לחזות יעילות של תרופה ומינון מתאים למטופל, וכמו גם לקבוע האם המטופל נמצא בסיכון מוגבר מהממוצע לסבול מתופעות לוואי. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הכירו את נוירופרמגן (Neuropharmgen®), בדיקה גנטית חדשנית לאיתור הפרעות נוירו-פסיכיאטריות, שנועדה להקל על התאמת הטיפול התרופתי.

לפי סקר הבריאות הארצי של ישראל, 14.4% מהבוגרים הישראלים יאובחנו כבעלי הפרעה נפשית לפחות פעם אחת בחייהם, ואילו שיעור הנשים עם אבחון זו עומד על 17.4%. בנוסף, 8.1% מהישראלים הבוגרים השתמשו בתרופות מרשם להפרעות אלו בשנה שלפני ההשתתפות בסקר.

צילום: אפרת אשל
צילום: אפרת אשל

בעבר, היה מקובל להניח כי יעילותו של טיפול תרופתי נקבעת בעיקר על ידי גורמים שונים במצבו הבריאותי של האדם כגון משקל, גיל ותזונה. אולם, מאז השלמת פרויקט הגנום האנושי בשנת 2001, הודגם כי חלק מהשונויות ברצפי הדנ"א, שקיימות באופן טבעי בכל אדם (1% שהופך כל אחד מאתנו לשונה), משפיעות על מידת התגובה של הפרט לתרופות מסוימות, ועל נטייתו של המטופל לסבול מתופעות לוואי לתרופות אלו.

נוירופרמגן, היא בדיקה גנטית שפותחה על ידי חברת AB-Biotics הספרדית ומשווקת בישראל על ידי כצ"ט. הבדיקה מספקת מידע פרמקו-גנטי אודות 51 תרופות הנמצאות בשימוש שגרתי בטיפול בהפרעות נוירו פסיכיאטריות ומסייעת לרופא לאתר את התרופה הפסיכיאטרית המתאימה ביותר לכל מטופל על סמך ניתוח DNA שלו, המופק מדגימת רוק. למעשה, המידע המתקבל מהבדיקה מסייע לרופא המטפל בהתאמת הטיפול התרופתי הבטוח והיעיל יותר עבור המטופל שלו.

סיגל פירסט, מנכ"ל חברת "כצט": "עולם הרפואה צועד לכיוון רפואה מותאמת אישית, כשהמפתח מבוסס על הפרופיל הגנטי האישי של כל אדם ואדם. הבדיקה החדשה תאפשר לאנשים הסובלים מהפרעה נפשית את הטיפול המיטבי על פי המאפיינים הגנטיים הייחודיים להם. החידוש הגדול הוא, שבאמצעות בדיקת רוק פשוטה ניתן יהיה לחזות יעילות של תרופה ומינון מתאים, כמו גם לקבוע האם האדם נמצא בסיכון מוגבר לתופעות לוואי, ובכך לעזור לאלפי מטופלים להגיע לאיזון ולחזור לשגרת חיים".

מחיר בדיקה רחבה (עבור 51 תרופות) - 1070 יורו, מחיר בדיקה מצומצמת (עבור 26 תרופות)- 770 יורו. ספרד היא אחת המדינות הראשונות אשר הנהיגה את השימוש בבדיקה, הזמינה כיום גם בפורטוגל, איטליה, ברזיל, מקסיקו, הודו וארגנטינה. כעת כאמור היא תהיה זמינה גם בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום