התמכרות למין

(0)
לדרג

אנשים המכורים למין ולאהבה מחפשים באופן אובססיבי את הריגוש המיני בחייהם. כיצד מתבטאת בפועל התופעה, מי נמצא בקבוצת סיכון ואיך ניתן להתמודד עם הבעיה?

מאת: ד"ר צחי בן ציון

התמכרות למין אינה הגדרה סתמית המסמלת הרגל מגונה או רע - אלא בעיה פסיכולוגית אמיתית העומדת לצד התמכרויות נוספות, ואולי רווחות יותר בשיח החברתי, כמו למשל התמכרות לאלכוהול, לשימוש בסמים שונים או אפילו למשחקי מחשב. התמכרות למין היא גם התמכרות לאהבה, אך כזו שיצאה מהנורמה והפכה להפרעה.

אנשים שסובלים מהתמכרות למין הם למעשה, אנשים שמחפשים את הריגוש המיני בחייהם ללא הפסקה ובאופן אובססיבי - ולא דווקא את ההנאה עצמה ממין או את האורגזמה. מדובר על אנשים שמחפשים את תהליך הכיבוש וה"ציד" של הפרטנר למין, שמתעסקים כל הזמן בהשגת המין, ומכורים לגרויים בלתי פוסקים של תשומת לב ואהבה. כיצד, אם כן, כיצד נדע שאדם אכן מכור למין ולא רק מחפש אהבה? כאשר נגלה שהחיפוש אחר המין מעסיק אותו בו בכל זמנו, ממלא את כל חייו ואת עיקר שאיפותיו.

כיצד התמכרות למין מתבטאת בפועל?

התמכרות למין יכולה להתבטא בכל אמצעי אובססיבי הקשור בהשגת המין או בהתעסקות בו. היא יכולה להתבטא בשיחות סקס, ביחסי מין עם זונות בתשלום, בצפייה רבה בפורנו, באוננות כפייתית, בפריצות, ברצון למין מזדמן, בפגיעה ופיתוי בקטינים, ביחסי מין עם בעלי חיים, בלבישת בגדי נשים אובססיסית (אצל גברים), בחשפנות, בחיפוש בלתי פוסק אחר תשומת לב ואהבה, ועוד. חשוב לזכור שאלו רק דוגמאות, ולא תמיד כל אחד מהעיסוקים המדוברים מבטא בהכרח התמכרות למין. פעמים רבות מדובר על שילוב של התופעות או על תופעות אחרות.

האם יש פרופיל מסוים של אדם מכור למין?

לתופעת ההתמכרות למין אין פרופיל מסוים, והיא קיימת אצל כל שכבות האוכלוסייה: אצל נשים וגברים, דתיים וחילוניים, מבוגרים וצעירים - כאחד. לעתים ההתמכרות מבוססת על גורמי סיכון מסוימים כגון טראומה מהעבר, חיי בדידות וניכור, משפחות מנותקות, התעללות מינית, חשיפה למין מגיל צעיר, ועוד.

האם גברים סובלים מהתמכרות למין יותר מאשר נשים?

בעבר סברה הדעה כי גברים סובלים מהתמכרות למין פי שלושה מנשים, אך היום הנתונים בין המינים משתווים. ההבדל בהתמכרות נעוץ בכך שאצל נשים העיסוק הוא סביב מערכות יחסים, ואצל הגברים - העיסוק מיני יותר.

כיצד מטפלים בהתמכרות למין?

חשוב לציין כי התמכרות למין נוכחת בקרב האוכלוסייה שלנו, אך כיום מעט מאוד אנשים פונים לטיפול בה. הטיפול הינו טיפול משולב הכולל שיחות קוגנטיביות, טיפול תרופתי, ובעיקר: תוכנית 12 הצעדים שמופעלת בעבור מכורים למין על ידי הארגון "מכורים למין אנונימיים".

ד"ר צחי בן-ציון הוא פסיכיאטר המחוז ומנהל המרפאה לבריאות מינית, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ומחוז הדרום

בואו לדבר על זה בפורום פרפקציוניזם, וורקוהוליזם והפרעות כפייתיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום