תרופות פסיכיאטריות מצמצמות פשע

(0)
לדרג

תועלת כפולה: חוקרים משוודיה מצאו כי הטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות ומייצבי מצב רוח מפחית את הסיכון של המטופל להיות מורשע בפשע אלים

מאת: מערכת zap doctors

תרופות פסיכיאטריות יכולות לא רק להקל על המטופלים הזקוקים להן, אלא גם להוריד את מפלס הפשיעה האלימה; כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת The Lancet.

במסגרת המחקר ביקשו חוקרים שוודים לבדוק כיצד תרופות אנטי-פסיכוטיות ומייצבי מצב רוח השפיעו, אם בכלל, על שיעור הפשעים האלימים שביצעו מטופלי בריאות נפשית. לצורך המחקר, נבחנו נתונים ממאגר שכלל כ-80 אלף חולים שקיבלו מרשם לטיפול אנטי-פסיכוטי או מייצבי מצב רוח. החוקרים בדקו את האבחנות הרפואיות שלהם ואת מעשי האלימות שבוצעו על ידם בין השנים 2006-2009.

נמצא כי בתקופת הזמן שנבדקה, כ-40 אלף גברים בשוודיה קיבלו מרשם לטיפול אנטי-פסיכוטי או מייצב מצב רוח. מבין אלו, 2,657 (6.5%) הורשעו בגין פשע אלים במהלך תקופת המחקר. באותה תקופת זמן, 41,710 נשים קיבלו מרשם לטיפול בתרופות אלו, מהן, 604 נשים (1.4%) הורשעו בגין פשעים אלימים. בהשוואה לתקופות שבהן המשתתפים לא נטלו את הטיפול התרופתי, שיעור הפשעים האלימים ירד ב-45% בקרב מי שטופלו בתרופות אנטי-פסיכוטיות וב-24% בקרב מי שטופלו במייצבי מצב רוח.

בנוסף, לדברי החוקרים, זוהה הבדל משמעותי בין סוגי התרופות, כאשר השימוש במייצבי מצב רוח לווה בשיעור נמוך יותר של פשעים אלימים רק בקרב חולים עם הפרעה דו קוטבית (מאניה-דפרסיה). שיעור הפחתת הפשעים האלימים עם תרופות אנטי-פסיכוטיות נותר בין 22-29% בניתוחים סטטיסטיים שבחנו מדדים שונים (כל פשע, פשע על רקע סמים, פשעים פחות חמורים והתנגדות אלימה למעצר), והיה בולט יותר בחולים שקיבלו מרשם לטיפול במינונים גבוהים יותר, בהשוואה למי שטופלו במינונים נמוכים יותר.

לדברי החוקרים, יש לקחת בחשבון את ההשפעה המגנה של תרופות אלו מפני מעשי אלימות ופשעים, כאשר מטפלים בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום