רמת אבץ נמוכה ודיכאון

(1)
לדרג

לסובלים מדיכאון רמות אבץ נמוכות יותר בדם, מאשר לאנשים בריאים; ככל שהדיכאון חמור יותר, צונחת רמת האבץ. ההסבר הוא בפעילות נוגדת החמצון של המינרל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לאנשים הסובלים מדיכאון ריכוזי אבץ נמוכים יותר בדם, בהשוואה לנבדקים ללא דיכאון. כך עולה מנתוני סקירה חדשה, שפורסמו בכתב העת Biological Psychiatry.

הסקירה כללה 17 מחקרים בהם נבחנו ריכוזי אבץ בדם ביותר מ-1,600 אנשים בדיכאון וכ-800 אנשים ללא דיכאון. עשרה מהמחקרים כללו חולים פסיכיאטריים מאושפזים ושבעה דיווחו על מטופלים מהקהילה.

החוקרים מצאו כי הריכוז הממוצע של אבץ בדם היה נמוך יותר בחולים מדוכאים, בהשוואה לבדיקות של אנשים בריאים. דיכאון חמור יותר לווה בהבדלים גדולים יותר בריכוזי אבץ בין חולים מדוכאים ובין אנשים בקבוצת הביקורת. בנוסף, החוקרים מדווחים כי ההשפעה הייתה גדולה יותר במחקרים בחולים מאושפזים בהשוואה לחולים שנבדקו בקהילה ובמחקרים באיכות מתודולוגית טובה יותר.

אף על פי שמחקרים אלו אינם יכולים לקבוע סיבתיות, קיים בסיס ביולוגי לקשר סיבתי בין ריכוזי אבץ ודיכאון. לאבץ פעילות נוגדת חמצון, המסייעת בשמירת המאזן האנדוקריני ותפקוד מערכת החיסון. כמו כן היא משחקת תפקיד חשוב בבקרת מסלולים בהיפוקמפוס ובקורטקס, אזורים במוח המשמשים לבקרת מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי. לפיכך, שינויים במאזן האבץ עשויים לפגוע לתרום להידרדרות נוירו-פסיכולוגית ופסיכיאטרית.

החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין רמות אבץ לדיכאון ולבחון את התועלת האפשרית של תוספי אבץ בחולים הסובלים מדיכאון.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום