לחסל את הדיכאון במכה

(0)
לדרג

התרופות הקיימות בשוק משפיעות רק לאחר כשבועיים, אז מה עושים עם חולה אובדני? לפי מחקר חדש טיפול שניתן ישירות לוריד משפיע מייד. הוא טרם אושר, אך הכיוון מעודד

מאת: מערכת zap doctors

דמיינו לעצמכם שהייתם נוטלים תרופה נגד דיכאון, והוא היה נעלם תוך שעות או ימים לכל היותר? ובכן, כיום זה עדיין לא אפשרי. התרופות הפסיכיאטריות אמנם עושות את העבודה, אבל לוקח להן לפחות בין שבועיים לארבעה שבועות עד שהן מתחילות להשפיע.

זה לא חייב להיות קריטי כל כך במקרים מסוימים, אבל במקרים קשים, בהם החולה מגיע עד לחדר מיון, בהחלט מדובר בזמן קריטי ויקר. בנוסף, הסטטיסטיקות מוכיחות כי אחד מכל שלושה חולים לא זוכה לשום הטבה לאחר לקיחת תרופה נוגדת דיכאון. אז מה עושים?

כיום, יש למדע שני דרכים עיקריות לחפש חומרים אנטי דכאוניים; הדרך הראשונה היא לעשות סינטזה חדשה של חומרים, והדרך השנייה, כפי שעושה בימים אלו המרכז לחקר מחלות פסיכיאטריות בארצות הברית, הוא לעשות מיפוי של כל התרופות הקיימות שאושרו לטיפול בדיכאון.

טיפול אינסטנט

לא מדובר בסתם מיפוי, אלא חיפוש המנגנונים שיש לתרופות שקיימות, כמו אלו שנמצאו בקטמין. מה שטוב בדרך הזו הוא הדילוג על שלבים שונים של מחקר. למעשה, אם תרצו, מדובר בקיצור תהליכים הכרחי, וזאת כדי למצוא את הדרך הכי מהירה, ואת התרופה הכי מהירה לטיפול בדיכאון.

"מדענים מאוניברסיטת ייל בארצות הברית מצאו כי כמויות קטנות של קטמין יכולות להקל על סימפטומים של דיכאון כרוני תוך מספר שעות", אומר פרופ' לאון גרינהאוס, המתמחה בטיפול בדיכאון, חרדה, מניה-דפרסיה ופסיכוזה.
"הקטמין הוא חומר הרדמה הניתן דרך הוריד ומוכר שנים רבות בשימוש בחדרי ניתוח. בגלל שהוא נחשב לחומר מרדים, רופאים נזהרים מלתת אותו בכמויות גדולות. בנוסף, הוא עלול גם לגרום לעיתים להזיות, ובמקרים מסוימים הוא נמכר באופן לא חוקי כחומר ממכר, ולכן צריך להשתמש בו בתבונה תחת ייעוץ רפואי".

קטמין ישר לוריד

הממצא החדש גם עולה בקנה אחד עם מחקר קודם מ-2010, שהוכיח כי קטמין יכול להקל במהירות על אנשים הלוקים בדיכאון עם הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה) עמידה לטיפול. בנוסף, לאחרונה התפרסם מחקר של קבוצת חוקרים אמריקנית, בו סופר על אנשים שהגיעו לחדר המיון, חלקם במצב אובדני, ולאחר שקיבלו זריקת קטמין לוריד, חל שיפור משמעותי במצבם.

חשוב לזכור, התרופות האנטי דכאוניות הקיימות היום בשוק, כמו למשל ציפרלאקס ופרוזאק, מדכאות קליטה חוזרת של סרטונין במוח. מה שהן עושות הוא לנסות לעכב את תהליך הספיגה החוזרת של הסרטונין חזרה לתא המוצא.

הסרטונין הוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטר) השייך לקבוצת המוליכים העצביים המונואמיניים, יחד עם דופמין ונוראפינפרין. יש לו תפקיד ראשי בויסות התחושות והרגשות. כמו כן, ישנן תרופות פסיכיאטריות כמו סימבלטה ואפקסור, שדרך הפעולה שלהן הוא לחסום קליטה חוזרת של נוראפינפרין.

מנה אחת קטנה וזהו?

אבל הקטמין פועל באופן שונה לחלוטין על המערכת העצבית. הוא למעשה מפעיל את שחרורו של מוליך עצבי הנקרא "הנוירוטרנסמיטר גלוטמט", שממריץ את הגדילה של סינפסות (מבנים מוחיים המשמשים לתקשורת בין תאי עצב). למעשה, אפילו מנה אחת של התרופה יכולה לתקן את הנזק שנעשה על הקשרים סינפטיים האלה במהירות.

"בשנה האחרונה התפרסמו כמה מחקרים שטענו כי מתן קטמין דרך הוריד יכול לגרום לשינוי מהיר בערכים של דיכאון, כאשר אצל חולים מסוימים, עליהם נעשה הניסוי, רמות הדיכאון ירדו באופן מהותי תוך שעות", מוסיף פרופ' גרינהאוס.

"הטיפול ניתן פעם בשבוע, ארבע זריקות בחודש בסך הכל, והוא מחזיק מעמד בין שבוע עד עשרה ימים. בכל זאת, הוא עדיין לא אושר לשימוש בעולם , וכרגע נמצא בתהליכי ניסוי ומחקר בארצות הברית, אך הכיוון מאוד מעודד". פרופ' גרינהאוס מסכם כי למרות הממצאים, המגמה היא לאו דווקא להתמקד בקטמין, אלא בחומרים נוספים שיכולים להוריד את רמות הדיכאון בתקופה קצרה, ולתת אותם דרך הפה ולא דרך הוריד".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום