מריחואנה פוגעת באינטליגנציה

(1)
לדרג

לפי מחקר מקיף, לבני נוער המעשנים מריחואנה תוצאות נמוכות יותר במבחני איי-קיו. מומחית: "המתבגרים נמצאים בסיכון גדול יותר להתמכרות ולמעבר לסמים קשים"

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

"הסמים מוחקים לך את המוח", זו אולי לא רק ססמה, אם לשפוט לפי מחקר גדול בנושא מריחואנה שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences. לפי הממצאים, שימוש במריחואנה בגיל ההתבגרות פוגע באינטליגנציה לטווח הרחוק.

במחקר, שנערך בניו זילנד, השתתפו כאלף בני אדם שהיו במעקב רפואי מרגע הלידה ועד גיל 40. בתקופה ממושכת זו נבדקו אורחות חייהם של הנבדקים והם עברו מבחני קשב, ריכוז, ואינטליגנציה רבים. נמצא כי לנבדקים שנהגו לעשן מריחואנה בקביעות (כ-5%), ציונים נמוכים יותר באופן עקבי במבדקי האיי-קיו, ברמה ממוצעת של 8 נקודות. המבחנים נערכו כשהנבדקים היו בני 13 עד 38 והפסקה של עישון מריחואנה לא שיפרה בצורה ניכרת את הציונים. ההשפעה הרבה ביותר נרשמה בגיל הנעורים; להתחלה של עישון בגיל מבוגר, אחרי גיל 18, לווה נזק נמוך יותר.

לדברי ד"ר אירנה חייטוביץ', מומחית לפסיכיאטריה של הילד, המחקר מצטרף לשורה של מחקרים בנושא, שהגיעו לתוצאות דומות. "כל המחקרים הללו מוכיחים כי מוח צעיר ומתפתח פגיע הרבה יותר ממוח בוגר ולכן הנזק של הסמים ניכר יותר", היא מסבירה.

מחקרים נוספים הצביעו על השפעת מריחואנה על קשב וריכוז, כלומר פגיעה בכישורי הלימוד של בני הנוער. השפעת הסם ניכרת גם בהארכת זמן התגובה, ולכן בכביש, נהיגה תחת השפעת מריחואנה מסכנת חיים.

"יש נטייה להקטין את הנזק שבסמים הקלים", מדגישה ד"ר חייטוביץ', "ומחקרים כאלה מזכירים לנו שהם לא קלים כלל. בנוסף, לצעירים יש נטייה חזקה יותר לפתח התמכרות פסיכולוגית (עוד לפני התלות הפיזית), ולכן בני נוער המתנסים במה שמכונה 'סמים קלים', נמצאים בסיכון גדול יותר לשימוש בסמים קשים יותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר
פורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום