אלכוהול: הנוער מושפע מהטלוויזיה

(0)
לדרג

גם הרגלי השתייה של המתבגרים בידי ההורים: חשיפה לסרטי מבוגרים, היחס לשתייה בבית וזמינות האלכוהול כולם משפיעים על הגיל שבו הם מתחילים לשתות

מאת: מערכת zap doctors

ייתכן שבני נוער שצופים יותר בסרטי מבוגרים טלוויזיה מתחילים לשתות משקאות אלכוהוליים מוקדם יותר. כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Open. גם ליחס המשפחה לאלכוהול ולנגישות אליו בבית יש השפעה על שתיית אלכוהול בקרב מתבגרים.

במחקר השתתפו כ-6,500 מתבגרים בני 10-14 מארה"ב, שמילאו שאלונים ארבע פעמים במהלך שנתיים. השאלה העיקרית של המחקר הייתה מתי התחילו לראשונה לשתות משקאות משכרים ומתי שתו יותר מדי, תחת רף המוגדר "שתייה מופרזת".

הגורמים שנבדקו היו בין היתר חשיפה לאלכוהול בסרטים, אחזקת מוצרים המכילים אלכוהול וגורמים הקשורים במשפחה כמו צריכת אלכוהול על ידי ההורים וזמינות אלכוהול בבית. החוקרים לקחו בחשבון גורמים סוציו-דמוגרפיים, שתייה חברתית וגורמי אישיות.

במהלך תקופת המחקר, נמצא כי שכיחות צריכת אלכוהול בקרב בני נוער עלתה מ-11% ל-25% ושכיחות השתייה המופרזת עלתה מ-4% ל-13%. בתחילת המחקר 11% מהמשתתפים החזיקו מוצרים המכילים אלכוהול, 23% דיווחו על צריכת אלכוהול על ידי ההורים ו-29% סיפרו כי הייתה להם נגישות לאלכוהול בביתם.

נמצא קשר בין גורמים הקשורים במשפחה להתחלת צריכת אלכוהול, וכן השפעה חזקה של שתייה חברתית (כלומר מתבגר שמתחיל לשתות בגלל הלחץ החברתי), ושל סרטים המציגים נורמה של שתייה. גם גיל ותכונות אופי כמו מרדנות יכלו להצביע על התחלה מוקדמת יותר.

לפי החוקרים, הדרכים שבהן הורים יכולים להגביל את החשיפה לאלכוהול כוללות הגבלת הצפייה בסרטים למבוגרים בלבד (כאשר 90% מהם מציגים צריכת אלכוהול בכמות רבה), נעילה והסתרת מוצרי אלכוהול, הפחת הרגלי השתייה שלהם בפני ילדיהם ואיסור על החזקת מוצרים המכילים אלכוהול בבית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום